מיוחד ל"גל גפן": ראש עיריית ראשון לציון משיב באומץ על כל השאלות בנושא התחבורה
על פקקי התנועה:"כולנו נחווה אי נוחות, אבל זה מה שצריך לעשות כדי לשפר את המצב". על הפעלת אוטובוסים חשמליים: "זה פתרון זמני ויצירתי עד להפעלת קו הרכבת החום". על סכנות הקורקינטים החשמליים ואי האכיפה: "הפקחים עברו הכשרה והגברנו משמעותית את האכיפה". רז קינסטליך מבין את תסכול התושבים ממצב התחבורה בעיר, אבל הוא אופטימי: "אנחנו עוברים מהפכה תחבורתית. זה לא תמיד נוח, אבל זו הדרך להצעיד את העיר קדימה"
- בתי לוין
- י"א אלול התשפ"ב
רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון, בסוף החודש תחזור רכבת ראשונים לפעול. מתי היא תחובר לתחנות שנמצאות במערב העיר (בהמשך כביש 431)? "אני שמח לבשר כי תחנת רכבת ראשונים תחזור לפעילות בעוד כשבועיים (27.9.22). כמו שהבטחתי לתושבות ותושבי העיר, אנחנו מפעילים לחצים לפתוח את תחנת הרכבת שנסגרה בנובמבר 2021 ואתמול משרד התחבורה עדכן כי הצלחנו להקדים את החזרת הפעילות של הרכבת. "בשלב הראשון, יוחזרו רק הקווים ראשון לציון-לוד ובהמשך יתווספו קווים נוספים, לאחר שתחובר ראשון לציון דרך משה דיין וראשונים ותפתח גם תחנת מעוין שורק וגם את זה אנחנו עובדים ביתר שאת לקדם ולהקדים. צריך לזכור שב-30 השנים האחרונות מצב התחבורה בראשון לציון לא התקדם והכל נשאר ללא שינוי. כדי לעשות שינוי עומק שיאפשר לתושבות ותושבי העיר לנוע בבטחה וללא פקקי ענק בשנים הקרובות – נחווה כולנו אי נוחות. נכון זה לא פופוליסטי אולי להגיד, אבל זה מה שצריך לעשות".
צילום: תחנת הראשונים. צילום: פרטי
תחנת הראשונים. צילום: פרטי בחודשים האחרונים נשמעת ביקורת נרחבת ברשתות החברתיות על כך שפקקי התנועה במערב העיר(בעיקר באזור התעשייה החדש סביב הקניונים)בלתי נסבלים והתושבים מדווחים על עמידה של למעלה משעה בפקקים. כיצד בכוונת העירייה להקל על עומסי התנועה? "העומסים במערב העיר, נגרמים בשל הסדרי התנועה הזמניים של חברת נת"ע המבצעת במקום עבודות במסגרת הקמת הקו הירוק. ברגע שהחלו דיווחים על עומסים העירייה פנתה באופן מידי לחברת נת"ע וקיימה סיור במקום בהשתתפות גורמי המקצוע הרלוונטיים. העירייה פנתה לחברת נת"ע בבקשה להחזיר את הפניות החופשיות ימינה ברחובות לישנסקי ובסקינד, שבוטלו על ידה ויצרו את העומסים ובעקבות פנייתה הנתיב האמצעי ברחובות ישונה וניתן יהיה לפנות ממנו ימינה ושמאלה, השינויים אמורים להתבצע בימים הקרובים ואמורים לסייע בהפחתת העומסים". תושבים מתלוננים שאין בצמתים במערב העיר שוטרי תנועה או פקחים עירוניים שיכולים לסייע בהזרמת התנועה ויצירת גל ירוק. מדוע העירייה אינה פועלת להצבת שוטרים/ פקחים? "חברת נת"ע היינה רשות התמרור במקום והיא פועלת באמצעות המשטרה, אך עם זאת, נדרשת כאן גם הסבלנות שלנו – בכל מקום בו נת"ע מבצעת עבודות לרכבת, זה מגיע עם חוסר נוחות ועומסים, בדיוק כמו בתל אביב. מה החלופה? שנמשיך להישאר מאחור מבחינה תחבורתית? בעוד מספר שנים כאשר ינועו כאן כלים חשמליים מתקדמים על צירי תחבורה ציבורית, נבין שאי הנוחות הזמנית הייתה שווה את זה". על פי תוכנית הממשלה והעירייה בצירים המרכזיים במערב העיר עתידים לפעול אוטובוסים חשמליים. האם הם אמורים להחליף את הרכבת הקלה או שמדובר בפתרון זמני עד להפעלת הרכבת הקלה? "העיר ראשון לציון גדלה בצעדי ענק, בחמש השנים הקרובות צפויים להגיע לראשון לציון עוד כ-100,000 תושבות ותושבים. אנחנו כבר עכשיו מכינים את העיר לאתגרי המחר הטמונים בגדילה של העיר ולכן נדרשים פתרונות יצירתיים. הקו החום הוא תהליך שייקח מספר שנים. דרשנו להכין מתווה מהיר יותר שיופעל כבר החל מהשנה הבאה והוא נקרא "הקו המכין חום". בקו זה, אשר ייסע בתוואי בו יפעל בעתיד הקו החום הקבוע, ינועו כלים חשמליים מפרקיים ולא מזהמים ומדובר על פתרון זמני". ביקורת נוספת ברשתות החברתיות נשמעת על הצבתם של הקורקינטים החשמליים ברחבי העיר. לטענתם, הכלים הללו מהווים סכנה לרוכבים, לנהגים ולהולכי הרגל. האם העירייהשוקלת את המשך הפעלתם או הפסקת השימוש בהם? "הקורקינטים החשמליים הפכו בשנים האחרונות לאחד מהפתרונות המובילים לנסיעות קצרות בתוך העיר. בכל העולם מקדמים ושואפים לשימוש בקורקינטים שיתופיים ויש גם ערים באירופה שאף מגדילות לעשות ומתגמלות את מי שבוחר לנסוע על הכלים הללו. מנתונים שהתקבלו בעירייה, מתבצעות אלפי נסיעות בכל חודש בעיר. הדבר מסייע וימשיך לסייע אף יותר בהפחתת גודש התנועה בעיר וגם מדובר בכלי ירוק ולא מזהם שתורם לאיכות הסביבה. העירייה לא אישרה את הכנסת הקורקינטים לעיר לפני שכל החברות התחייבו לתנאי בטיחות מחמירים,כמו קסדות מובנות והגבלת רכיבה רק מעל הגיל המותר (16). במקביל,העירייה מקדמת תכנית של למעלה מ-100 ק"מ שבילי \אופניים שיבוצעו ברחבי העיר ויתרמו להפרדת הרוכבים ממדרכות הולכי הרגל ומהכביש. "כמובן שבניית תשתיות היא דבר שלוקח זמן והעירייה משקיעה את כל המאמצים במטרה לקדם את ביצוע השבילים בהקדם האפשרי. כיום קיימים בעיר כ-20 ק"מ שבילי אופניים. כאמור, הפיילוט של הקורקינטים החשמליים בעיר נחשב למוצלח, עם אלפי משתמשים מרגע כניסתם לעיר". צילום: בתי לוין על הקורקינט. אבל איפה הקסדה?
צילום: מערכת גל גפן במהלך החודשיים האחרונים התרחשו בעיר תאונות דרכים רבות בהם היו מעורבים קורקינטים חשמליים, עליהם רכבו ילדים ובני נוער. שניים מהרוכבים נהרגו בתאונות. האם נתונים אלו יגרמו לעירייה לשקול פעם נוספת את הפעלת פיילוט הקורקינטים העירוני?ביקורת נוספת בעניין הקורקינטים החשמליים היא שאין אכיפה. "על פי החוק חל איסור לבני נוער מתחת לגיל 16 אשר לא עברו תאוריה לרכב על קורקינט חשמלי. כל המפר הנחייה זו עובר על החוק. כך גם המקרה היחיד והמצער בו נהרג רוכב קורקינט שככל הנראה חצה את הכביש באור אדום. סוגיית האכיפה היינה סוגיה שרשויות רבות נאלצו להתמודד איתה ובעקבותיה נחקקו תקנות המרחיבות את סמכויות האכיפה. כ-60 פקחים של החברה לסדר וביטחון עברו הכשרה ייעודית בחודשים האחרונים וקיימת תכנית עבודה עירונית לטיפול ואכיפה אשר הגבירה משמעותית את האכיפה בנושא". *** "לסיכום, ראשון לציון עוברת כרגע מהפך תחבורתי שלם שגם ישפר את התשתיות התחבורתיות בכניסות לעיר ובתוכה וגם יתרום לייצור מערך תחבורה ציבורית טובה ומתקדמת שיאפשר לתושבות ותושבי העיר לנוע בתוך העיר ומחוצה לה – בתחבורה ציבורית יעילה. מהפכות לוקחות זמן והן גם לא תמיד נוחות – אבל זו הדרך היחידה להצעיד את ראשון לציון קדימה".