אור יהודה זכתה בפרס החינוך הארצי לשנת 2019
הישג ענק ומקום ראשון - 4 שנים של השקעה מאסיבית בתחום החינוך התנקזו לרגע אחד שבו הכריז שר החינוך על אור יהודה כזוכת פרס החינוך.
- כ"ה סיון התש"פ
הישג ענק ומקום 1 לאור יהודה: בתקופה האחרונה התבשרה ראש העיר, ליאת שוחט, על זכיית העיר בפרס החינוך הארצי לשנת 2019. מדובר בהישג ענק עבור העיר שעשתה כברת דרך משמעותית בדרך לזכייה בפרס היוקרתי ביותר של משרד החינוך. הפרס מוענק לרשויות מקומיות שהצטיינו במיוחד בתחום העשייה החינוכית, כשמעבר לאור יהודה זכו השנה גם אופקים, באר שבע, יבנה, יוקנעם עלית ומעלה אדומים. "הדרך שלנו מוכיחה את עצמה" "בארבע השנים האחרונות שבהן אני בתפקיד, אני מצהירה השכם והערב שנושא החינוך נמצא בראש סדר העדיפויות, ואת מירב משאבי העירייה אני משקיעה בתחום הזה", מציינת בהתרגשות ראש העיר, ליאת שוחט. "אין מאושרת ממני לראות שהדרך הארוכה והסיזיפית שאנחנו עושים מוכיחה את עצמה. הפרס הזה הוא ללא ספק הוכחה שאנחנו בדרך הנכונה להעמיד מערכת חינוך איכותית, כזו שהתושבים יכולים להתגאות בה. זו הזדמנות להודות לכל הגורמים הרבים שהיו שותפים להישג הגדול הזה, ובראשם למנהלת אגף החינוך, דלילה אשכנזי, על הובלת מערכת החינוך העירונית יחד עם צוות האגף לפסגות מדהימות. "תודתי נתונה גם לראשי משרד החינוך שמלווים אותנו ועושים הכול כדי לסייע בידינו בכל האתגרים שבדרך, ובראשם למנהלת המחוז, חיה שיטאי, לצוות הפיקוח המסור, למנהלים, לצוותי החינוך היקרים, לצוות האגף, להורים שצועדים איתנו דרך ארוכה יחד, למנהלת האגף הקודמת, תמר חכימי, וכמובן אחרונים וחביבים התלמידים היקרים שלנו. מכאן אנחנו ממשיכים לעבוד במלוא המרץ לקראת המשך האתגרים החשובים שעומדים בפנינו". גילה נגר, משנה למנכ"ל משרד החינוך ויו"ר ועדת הפרס, ציינה במהלך הצגת מערכת החינוך (ועוד בטרם ההכרזה על הרשויות הזוכות): "מה שמוביל את העיר זה זהויות, שותפויות ונשמה. הנשמה הזו הולכת איתכם לכל מקום ונמצאת אצל כל ילד החל מגני הילדים. אני רואה פה הרבה מעבר לנתונים, הישגים ומיצ"בים - זה המעורבות החברתית והקהילתיות". מהפכה חינוכית - השקעה של למעלה מ-20 אלף ש"ח בכל תושב כידוע, אור יהודה עוברת מהפכה בתחום החינוך. העירייה משקיעה שליש מתקציבה השנתי בתחום החינוך, ולאחרונה דורגה במקום ה-12 בארץ בהשקעה של רשות בכל תלמיד. על פי נתוני 2018, אור יהודה משקיעה לא פחות מ-20,131 שקלים בכל תלמיד, סכום שגבוה בהרבה מהממוצע הארצי ובוודאי הממוצע המחוזי. אבל זו לא רק ההשקעה הכספית שמשחקת תפקיד. מדי שנה עולים בהתמדה אחוזי הזכאות לבגרות, אחוזי הגיוס המשמעותי לצה"ל, אחוזי ההצטיינות במתמטיקה ובאנגלית (שאף צפויים לעלות הקיץ ובקיץ הבא ביתר שאת). "המטרה היא להגיע לביסוסה של חברת מופת ראויה, מכבדת ומאפשרת", מוסיפה דלילה אשכנזי, מנהלת אגף החינוך. "מכאן שחזון העיר נשען על הפסיפס האנושי הייחודי של התושבים שנמצאים באור יהודה. מצד אחד, עיר שמקדמת את מימוש הפוטנציאל האישי של הילדים במספר תחומים- הלימודי, הרגשי, החברתי והערכי, תוך צמצום פערים חברתיים ומצבי סיכון בכל רצפי הגילאים של הילדים ובני הנוער, ומצד שני, מערכת החינוך העירונית מובילה חדשנות פורצת דרך, זמן, מקום ותודעה, והיא כוללת מערכת פדגוגית ערכית המשלבת מעורבות פעילה, יזמות ומנהיגות". כך זכתה אור יהודה בפרס ועדת הפרס בראשות גילה נגר ביקרה באור יהודה במשך מספר שעות וסקרה את כל תחומי הפעילות החינוכית של אור יהודה לאורך ולרוחב. הביקור התקיים בחט"ב יובלים, שם פגש צוות הפרס את כל נציגי בתי הספר, תנועות הנוער וכלל הגופים המלווים את מערכת החינוך על כל רבדיה. התלמידים הנרגשים הציגו את העשייה החינוכית שלהם במסגרת תכנית "זהות ומקום" ששמה במוקד את התערוכה סביב 70 שנה לאור יהודה והתפתחות היישוב מאז להיום.
צילום: באדיבות דוברות העירייה (התמונה צולמה לפני עידן הקורונה) ראש העיר, ליאת שוחט, הציגה ההשקעה בהון האנושי ובתקציב החינוך, עשייה שמשתקפת באמצעות השותפויות הרבות עם כל הגורמים המעורבים, ולאחר מכן הציגה דלילה אשכנזי את התכנית האסטרטגית לחדשנות בחינוך אותה היא מובילה יחד עם תכניות למצוינות בצד הפעלת מנגנוני "חוסן", מרחבי הלמידה החדשים ובניית מוסדות חינוך חדשים בשכונות החדשות. בנוסף, הוצגו תכניות לקידום הרצפים בין המערכת הפורמלית לבלתי פורמלית, הוצגה הייחודיות של לצמצום הנשירה תוך הצגת סיפורים ייחודיים של תלמידים שנשארו במערכת בזכות החיבוק החם של מערכת החינוך, הוצג "קידום נוער" שזכה בשנה שעברה בפרס חינוך מחוז תל אביב כל זאת בזכות העבודה הפרטנית עם כל תלמיד. מעבר לתכניות, מעניין היה לראות את שיתופי הפעולה עם הנהגות ההורים ששותפים מלאים למהפכה החינוכית באור יהודה, הוצגה להקת שבא מבית הנוער "קדימה" שמסמלת את רוח השיתופיות, האהבה והאחווה. בהמשך יצא צוות השיפוט לצפות ב"קוקפיט" של אור יהודה, בו מוצגים כלל הנתונים החינוכיים שמאפשרים לספק מענה שמתורגם לתכניות עבודה סדורות. בשיח הסלון שהתקיים אור יהודה שמה דגש על חיזוק המנהיגות החינוכית ופיתוח ההון האנושי לקידום ההוראה והלמידה. את הפאנל הוביל ד"ר נתי ברק, מנהל הקריה השש שנתית, והשתתפו בו אנשי חינוך ותלמידים.
צילום: באדיבות העירייה (התמונה צולמה לפני עידן הקורונה) לקראת סיום הסיור הוצגה תזמורת ביה"ס המנגן של שיזף וכן הוצגו תחומי החינוך המדעי-הטכנולוגי-המקצועי במסגרת תכניות "מדעניות העתיד" וכן תערוכה סביבתית. הצוות פגש גם את תלמידי הרובוטיקה FLL שהציגו את תכנית הרובוטיקה שפיתחו והתקיים מפגש עם מערך גני הילדים ששם דגש על העצמת תהליכי צמיחה אישיים, טיפוח ערכים וחינוך לאהבת הארץ.
צילום: תלמידי בית ספר שיזף מציגים תוצרים חינוכיים
תלמידי בית ספר שיזף מציגים תוצרים חינוכיים צילום: באדיבות דוברות העירייה (התמונה צולמה לפני עידן הקורונה) ראש העיר, ליאת שוחט, הציגה ההשקעה בהון האנושי ובתקציב החינוך, עשייה שמשתקפת באמצעות השותפויות הרבות עם כל הגורמים המעורבים, ולאחר מכן הציגה דלילה אשכנזי את התכנית האסטרטגית לחדשנות בחינוך אותה היא מובילה יחד עם תכניות למצוינות בצד הפעלת מנגנוני "חוסן", מרחבי הלמידה החדשים ובניית מוסדות חינוך חדשים בשכונות החדשות. בנוסף, הוצגו תכניות לקידום הרצפים בין המערכת הפורמלית לבלתי פורמלית, הוצגה הייחודיות של לצמצום הנשירה תוך הצגת סיפורים ייחודיים של תלמידים שנשארו במערכת בזכות החיבוק החם של מערכת החינוך, הוצג "קידום נוער" שזכה בשנה שעברה בפרס חינוך מחוז תל אביב כל זאת בזכות העבודה הפרטנית עם כל תלמיד. מעבר לתכניות, מעניין היה לראות את שיתופי הפעולה עם הנהגות ההורים ששותפים מלאים למהפכה החינוכית באור יהודה, הוצגה להקת שבא מבית הנוער "קדימה" שמסמלת את רוח השיתופיות, האהבה והאחווה. בהמשך יצא צוות השיפוט לצפות ב"קוקפיט" של אור יהודה, בו מוצגים כלל הנתונים החינוכיים שמאפשרים לספק מענה שמתורגם לתכניות עבודה סדורות. בשיח הסלון שהתקיים אור יהודה שמה דגש על חיזוק המנהיגות החינוכית ופיתוח ההון האנושי לקידום ההוראה והלמידה. את הפאנל הוביל ד"ר נתי ברק, מנהל הקריה השש שנתית, והשתתפו בו אנשי חינוך ותלמידים.
צילום: שיח סלון עם אנשי החינוך בעיר
שיח סלון עם אנשי החינוך בעיר צילום: באדיבות העירייה (התמונה צולמה לפני עידן הקורונה) לקראת סיום הסיור הוצגה תזמורת ביה"ס המנגן של שיזף וכן הוצגו תחומי החינוך המדעי-הטכנולוגי-המקצועי במסגרת תכניות "מדעניות העתיד" וכן תערוכה סביבתית. הצוות פגש גם את תלמידי הרובוטיקה FLL שהציגו את תכנית הרובוטיקה שפיתחו והתקיים מפגש עם מערך גני הילדים ששם דגש על העצמת תהליכי צמיחה אישיים, טיפוח ערכים וחינוך לאהבת הארץ.
הכתבה בשיתוף עם עיריית אור יהודה
צילום: עיריית אור יהודה