X

ממשיכים במאבק

  • כ"ד אייר התשע"ח

רונן דמארי

לתחנת הרכבת ראשונים הגיעו ביום שני בבוקר חברי המועצה, בהנהגת ראש העיר, דב צור כמו גם תושבים שהצטרפו לנסיעה על מנת להביע תמיכה במאבק. חברי המועצה הגיעו כאשר על חולצותיהם מודבקות מדבקות – 'רכבת ישראל ירדתם מהפסים!'. לצד הישיבה נערכה הפגנה של תושבי העיר נוסעי הרכבת אשר שרקו במשרוקיות, קראו להחזרת הקו הישיר ושיתפו את ראש העיר וחברי המועצה בהשפעת ביטול הקו הישיר על חייהם האישיים. בתוך כך נטען כי בעלייה לרכבת שיוצאת מלוד לת"א מנעו מאבטחי הרכבת מהנוסעים לעלות לקרון תוך הפגנת אלימות. נוסעים רבים לא הצליחו לעלות לרכבת ההמשך לתל אביב. ראש העירייה דב צור: "באנו להזדהות עם תושבי העיר, נוסעי רכבת ראשונים. רכבת ישראל ומשרד התחבורה ביטלו את הקו הישיר מתחנת הראשונים לת"א. הדבר הופל על התושבים ללא התראה מוקדמת וללא כל חשיבה על פתרונות אפשריים. צריך לחלוק את הנטל עם ערים אחרות שנהנות מקווים ישירים. חברי המועצה לא הצליחו לעלות על הרכבת היום בשל הדוחק והשימוש בכוח שהפעילו מאבטחי הרכבת. לא נסבול את השירות הזה. פנינו לשר התחבורה, מנכ"לית משרד התחבורה ולמנכ"ל הרכבת והעלנו פתרונות אפשריים אך עד עתה לא נענו. לא נסכים שכל הנטל ייפול על תושבי ראשון לציון, ננהל את המאבק פעם אחר פעם עם עוד ישיבות ועוד הפגנות עד שישמעו אותנו, עד שיחזור ההיגיון". עוד עולה כי מאז חול המועד פסח נאלצים הנוסעים לרדת בתחנת הרכבת בלוד ולהמתין לרכבת המשך לתל אביב. העירייה עתרה בחודש שעבר לבג"צ ואף הגישה בקשה לצו ביניים על המהלך שנעשה ללא תיאום עם העירייה והתושבים. עוד נמסר כי מספר מכתבים נשלחו לשר התחבורה ומנכ"ל רכבת ישראל עם חלופות שימזערו את הפגיעה בנוסעים. אולם שני גופים אלו נותרו איתנים בדעתם שאין פגיעה ממשית בנוסעי הרכבת. במכתב שנשלח לאחרונה על ידי העירייה נאמר כי נכון להיום כ-150 אלף איש עושים שימוש בקו זה ועם אכלוס השכונות החדשות במזרח העיר, כמות זו צפויה עוד לעלות. בעירייה מבקשים להקפיא את השינוי עד להשלמת חיבור תחנות הרכבת משה דיין וראשונים, מהלך שיצא לדרך בשנה הבאה וצפוי לפתור את הבעיה. בעירייה מתכוונים להמשיך במאבק ולפעול בכל הדרכים העומדים לרשותה. בעירייה מציינים כי בעבר הציגה רכבת ישראל תוואי שחוצה שכונות במערב העיר אולם ראש העירייה הודיע לשר התחבורה כי העירייה לא תסכים לתוואי זה. שר התחבורה שמע עמדה זו והנחה לתכנן קו רכבת סביב תוואי הקיים של כביש 431 שממשיך מזרחה, לאזור צומת ענבה, מודיעין ומגיע לתחנת מודיעין. ההתעקשות השתלמה והמדינה הודיעה על הקצאת כ–1.5 מיליארד שקל מתקציב המדינה ל–2019 לצורך הארכת מסילות רכבת ישראל לאורך כביש 431, חיבור בין התחנות ואף הקמת תחנת רכבת חדשה בסמוך למרכז העסקים שורק. אחד מחברי ההנהלה אמר השבוע ל"גל גפן": "אנחנו מבינים עד כמה הרכבת הכרחית ועד כמה היא מקלה על תושבי העיר פעמיים - פעם אחת בנגישות לתל אביב וצפונה ופעם שנייה משתמשי הרכבת מקלים על בעלי הרכבים בפקקים. יש הרבה סטודנטים שרוצים להשאיר את הרכבים בבית וביטול הקו גורם להם להצטרף לפקקים של הבוקר. ההחלטה הלא חכמה במיוחד לעצור את הפעילות מראשון לתל אביב פוגעת בתושבי העיר והמחאה שלנו מראה שאנחנו איתם במאה אחוז". מהנהלת הרכבת נמסר בתגובה: "כחלק מהדיאלוג המתמשך עם עיריית ראשל"צ ותושבי העיר, מתאפשרת הבעת מחאה באמצעים רבים בתחנה וברכבת, בין היתר בקיום ישיבת מועצת העיר בקרון, ושימוש במשרוקיות ואמצעים אחרים. עם זאת, לא יתאפשרו פעילויות המהוות סיכון בטיחותי של הרכבות, המוחים עצמם והנוסעים האחרים. במקרה הנ"ל, אחד המוחים התנהל באופן כוחני, מנע את נסיעת הרכבת ועודד התגודדות מכוונת בקרון מסוים, בעוד הקרונות האחרים היו פנויים, זאת תוך פגיעה בנוסעים אחרים וסיכון בטיחותם. לכן, הנוסע עוכב עד הגעת משטרת ישראל למקום". ישיבת המועצה ברכבת. צילום: חורחה נובומינסקי   דב צור וחברי המועצה. צילום: חורחה נובומינסקי
חדשות העיר חדשות העיר ראשי ראש העיר דב צור

art