X

בואי אמא

  • כ"ג אייר התשע"ח
אמא לבת שש חכמה וחברותית. הילדה מסרבת להיכנס לחוג בעצמה, מבקשת שאמא תישאר צמודה במסיבות יום הולדת, מתלוננת שאין לה חברות, מבקשת שהאמא תדבר בשמה. ההתנהגות הופיעה לאחרונה, לאחר תהליך שהמשפחה עברה, שבו ההורים החלו לקבוע גבולות בנושאים של שינה, התארגנות בוקר ולקיחת אחריות של הילדה במשימות בבית מהן נמנעה. איך מתנהלים? ההנעה החזקה ביותר הפועלת בכולנו היא הצורך להשתייך. הרגשת ביטחון, או חוסר ביטחון תלויה בהרגשת ההשתייכות. הילדה, באופן נורמלי, עסוקה בחיפוש דרך שתביא אותה להיות חלק מהקבוצה הנקראת משפחתה. מתגליותיה והצלחותיה היא מוציאה מסקנה: אם אפעל בדרך זו, אצליח להשתייך וכך ירגישו בערכי. הילדה לא מודעת למניעים שלה להתנהגות כזו או אחרת. היא לומדת מתהייה וניסוי. אם, לדוגמה, הילדה רואה שהוריה עסוקים בתינוקת שנולדה ותשומת הלב מופנית אליה, הפירוש שלה הוא: כדי שיתייחסו אלי, אתנהג כמו האחות וכשאבכה כמוה אקבל תשומת לב כמוה. בתהליך השינוי שעברה המשפחה, בו ההורים תופסים מנהיגות, נוצר ערעור באיזון הקודם. באופן טבעי, הילדה בודקת: מה מקומי? כמה אני חשובה? היא בודקת: האם אני חשובה כשאני הולכת לישון בזמן, עוזרת, תורמת? כמה באמת אוהבים אותי? מעריכים אותי? בבואה לבדוק את המציאות שהשתנתה, היא מבקשת: תיכנסי איתי לשיעור, תדברי בשמי... תעזרי לי עם החברות... פעולה, תגובה לצורך חיפוש המקום החדש שלה. החשש הוא מהרגל חדש של תלות תובענית. כאן המקום ההורי לעזור לילדה ללמוד להעריך את עצמה ולא להיות תלויה בתשומת לבם והעסקה מתמדת של הוריה. בשלב ראשון, לאפשר לילדה לזכות בתשומת לב יזומה ע"י הוריה ולא בגלל דרישות הילדה.
  • מפגש מתוכנן מראש לדייט עם הילדה- זמן איכות קצוב בזמן.
  • ליזום, ולא עקב בקשות הבת, שהפעם האם מצטרפת לחוג.
  • לעודד אותה על ההשקעה בעזרה והתנהגות מקדמת.
  • לעודד אותה מאד כשהיא מעסיקה את עצמה בעצמה.
  • לכבד את הרצון שלה להתלונן מבלי להיבהל או "לחפור" יותר מדי.
  • לחזק את 'שריר העצמאות' באתגרים חדשים.
טפטפו לעצמכם עוד מינון של סבלנות ואמון- והשינוי יקרה. מניסיון, זה עובד.  
כללי

art