n
דף הבית / יעוץ משפטי / חלוקת רכוש בגירושין

חלוקת רכוש בגירושין

אחת המשמעויות המרכזיות של הליך הגירושין היא חלוקת הרכוש בין בני הזוג. מדובר בנושא מורכב, בעל היבטים כלכליים, משפטיים ורגשיים כאחד

חלוקת רכוש
צילום: FREEPIK

 

להלן כמה מן הסוגיות אליהן יש להתייחס בנושא חלוקת רכוש בגירושין:

 

זכויות הפנסיה של בני הזוג

כידוע, הליך גירושין הינו הליך לא פשוט. רבים אינם יודעים זאת, אך אל חלוקת רכוש בגירושין נכנסות גם כל הזכויות הסוציאליות של בני הזוג, לרבות זכויות הפנסיה, כאשר בהעדר הסכם ממון הקובע אחרת, יהיה זכאי כל אחד מן הצדדים למחצית מן הזכויות של בן הזוג. באופן טבעי מאוד, מצב זה מעורר חששות רבים בקרב הצדדים, אשר דואגים כל אחד לעתידו. כמו כן, נושא זה טומן בחובו מורכבות גדולה בשל הצורך לבצע חלוקה של כספים שמועד מימושם טרם הגיע, שהרי מרביתם המכריע של הזוגות המתגרשים, טרם הגיעו לגיל פרישה. ישנן אפשרויות שונות להתמודד עם חלוקת זכויות הפנסיה, כאשר באופן עקרוני, יש לבחור בין חלוקה בזמן הווה, קרי, בתקופת הגירושין לבין חלוקה עתידית, אשר תתבצע רק כאשר יפרשו בני הזוג לגמלאות. ברוב המקרים יבחרו הצדדים באפשרות הראשונה, על מנת להביא את הקשר ביניהם לידי סיום בכל מובן. ניתן לבצע חלוקה של כספי הפנסיה לפני מועד מימושן בפועל באמצעות חוות דעת של בעל מקצוע כגון אקטואר.

 

חלוקת אופציות

כאמור מעלה, הזכויות הסוציאליות נכללות בחלוקת הרכוש בין בני הזוג בעת פרידה. כאשר מדובר על גירושי הייטק, יכול ולמי מהצדדים ניתנו אופציות ממקום העבודה וגם אלו תיכללנה במסגרת חלוקת רכוש בגירושין. אופציה היא האפשרות לרכוש מניות של חברה במחיר שנקבע מראש בהסכם בין העובד לבין המעסיק ומטבע הדברים, מדובר בנכס בעל פוטנציאל כלכלי רב אשר מעורר לא פעם חילוקי דעות בין הצדדים בדבר זכאותו של הצד השני לנתח מן האופציות. בדומה לחלוקת זכויות הפנסיה, גם כאן יכולות להתעורר אי הסכמות שונות בין הצדדים היות ואין המדובר בנכס סטנדרטי וכן, גם כאן מועד המימוש לעיתים קרובות טרם הגיע. זוהי אגב אחת הסיבות מדוע כדאי לערוך הסכם ממון, במסגרתו דנים בני הזוג בנושאים כגון אלו מבעוד מועד ומגיעים להסכמות הוגנות והדדיות. אז, אם תגיע מערכת היחסים למשבר ותתקבל החלטה על פרידה, סוגיה זו כבר הוכרעה וייחסך אפוא מן הצדדים לדון בה בשעה שבה המצב ביניהם מתוח וכאוב.

 

מוניטין ונכסי קריירה

במקרים בהם נוצרו לאורך שנות הנישואין פערי השתכרות משמעותיים בין בני הזוג, אז, חלוקת רכוש בגירושין יכול ותכלול גם התייחסות למוניטין ולנכסי קריירה. זאת בתנאי כי התפתחותו המקצועית של אחד מן הצדדים התאפשרה במידה רבה לאור וויתוריו של האחר. הזכות לפיצוי כספי בגין רכיבים אלו נשענת על הרציונל כי עתה, כאשר בני הזוג נפרדים, סיכוייו של אותו צד להשלים את פערי ההשתכרות קטנים. לרוב, סיטואציה זו מתרחשת כאשר האישה ויתרה על פיתוח קריירה מצליחה לטובת השגשוג המקצועי של הבעל והיא השקיעה את שנות הנישואין בגידול הילדים. אולם כמובן שיכולים להיות גם מקרים הפוכים, בהם הבעל הוא המטפל העיקרי במשפחה והאישה טיפחה עסק עצמאי או קריירה מרשימה כשכירה.

 

 

חלוקת חובות בגירושין

עד כה התייחסנו לזכויות אשר צברו בני הזוג לאורך נישואיהם  ולאופן חלוקתן בעת הליכי גירושין. סקרנו כמה מן הנושאים המורכבים בהיבט זה של חלוקת רכוש בגירושין כגון זכויות הפנסיה ונכסי מוניטין קריירה. לסיום נציג פן מרכזי נוסף בסוגיה זו והוא מה קורה כאשר לבני הזוג יש גם חובות? לעניין זה מבחינים בין חוב משותף לבין חוב אישי. הראשון  נוצר בשל הצורך לממן את הוצאות המשפחה, לרבות, משכנתא או שכר דירה, הוצאות אחזקת הבית, מימון צרכי הילדים וכיו"ב. בחובות משותפים נושאים בני הזוג יחד באופן שווה במסגרת חלוקת רכוש בגירושין. אולם, כאשר מדובר על חוב אישי, אשר אינו נוגע למשק הבית המשותף, הרי שככלל, יישא בו הצד שיצר ואילו הצד השני לא יהיה מחויב בו. אחת הדוגמאות השכיחות לחוב אישי הוא כזה שנוצר בשל רומן שניהל אחד הצדדים או הסתבכות כלכלית הנובעת מפעילות פלילית.

 

עו״ד אסתר שלום

דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204

טלפון: 052-970-6731

ester-law.co.il

 

 

 

 

**כתבה שיווקית. התכנים נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר עצה משפטית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם עורך דין**

עריכה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: FREEPIK

למה חשוב שיהיה לכם עורך דין נהיגה בשכרות

תפריט נגישות