n
דף הבית / יעוץ משפטי / מה זה ידועים בציבור?

מה זה ידועים בציבור?

בוודאי שמעתם ולא פעם אחת את המונח ידועים בציבור. אלו הם בני זוג המנהלים קשר זוגי ומשק בית משותף אך הם אינם נשואים זה לזו. בעבר, היו מעט מאוד זוגות כאלו בישראל אך בשנים האחרונות מספרם באוכלוסייה עלה משמעותית

ידועים בציבור
צילום: FREEPIK

מה זה ידועים בציבור ומהי החשיבות של ההגדרה הזו? מדוע ידועים בציבור אינם נישאים? איך מתנהל הליך הפרידה של זוגות אלו? והאם כדאי לפנות לעורך דין גירושין בעת הפרידה?

מה זה ידועים בציבור ולמה זה חשוב?

בני זוג המקיימים מערכת יחסים, מנהלים משק בית משותף ולא באו בברית הנישואין הם מוגדרים כידועים בציבור. כלומר, ניתן לחלק הגדרה זו לשלושה רכיבים מצטברים: האחד, מדובר בבני זוג בלבד ולא בשני אנשים כלשהם, כך, שאח ואחות או שני חברים לא יהיו מוגדרים כידועים בציבור. הרכיב השני הוא כי הצדדים מנהלים משק בית משותף. מהי משמעותו של תנאי זה, מיד נבין, כאשר לאורך השנים הורחב מאוד פרמטר זה. הרכיב השלישי להגדרה של מה זה ידועים בציבור הוא כי בני הזוג אינם נשואים, כלומר הם לא מיסדו את הקשר ביניהם. כאן עולה השאלה האם המדובר בבחירה אישית של זוגות אלו שלא להינשא, או שמא מדובר באילוץ, גם לכך נתייחס להלן. למה חשוב לבני זוג לקבל הכרה כידועים בציבור? משום שזו מעניקה להם זכויות דומות לאלו של זוגות נשואים מגורמים שונים במדינה כגון מס הכנסה וביטוח לאומי.

מהו משק בית משותף?

מינוח זה מעלה לנו באופן טבעי את הקונוטציה של מגורים משותפים באותה דירה, חלוקה בהוצאות אחזקת הבית וכיו"ב. ואכן, כאשר מוסד הידועים בציבור היה בתחילת דרכו, זוהי באמת הייתה המשמעות של משק בית משותף. כך, בני זוג שלא התגוררו באותו הבית לא יכלו להיחשב לידועים בציבור ולכך יש חשיבות כלכלית גדולה. אולם כיום, תנאי זה יכול להתקיים גם כאשר בני הזוג חיים בדירות נפרדות ובלבד כי קיימים בקשר סממנים של שיתוף. זהו ללא ספק שינוי מהותי מאוד בהגדרת המונח הזה ויש להודות על כך לבתי המשפט לענייני משפחה, אשר התאימו את פסקי הדין בעניין זה אל השינויים שהתרחשו בחברה. לאורך השנים נוצרה התובנה כי רבים מן הזוגות אינם חיים יחד אך מקיימים מערכת יחסים מלאה ומחייבת ובעלת שיתוף במובנים רבים אחרים. על כן, הגמישה הפסיקה את התנאי של משק בית משותף.

מדוע ידועים בציבור לא מתחתנים?

בישראל נהוג מאוד למסד את הקשר הזוגי בפרט כאשר מערכת היחסים יציבה וממושכת. נישואין נחשבים כאן לצעד הבוגר הבא ומדובר למעשה אפשר לומר בעניין תרבותי. החברה רואה בזוג שנישא כמי שמחויבים באמת זה לזו ומוכנים להקים משפחה. כידוע, ידועים בציבור אינם נישאים וישנו מגוון רחב של סיבות לכך. יש מי שהיו רוצים להתחתן אך איסורים דתיים מונעים זאת מהם כגון חסרי דת, כהן וגרושה, בני זוג בעלי דתות שונות ועוד. לצידם, זוגות רבים המעידים כי הם אינם מייחסים את המשמעות הרווחת בחברה לטקס הנישואין, הם אינם רואים בו סממן למחויבות לקשר ולכן אינם מגיעים אל החופה. כמו כן, חלק מן הזוגות רואים פסול בכך כי ענייני נישואין וגירושין נמצאים תחת סמכותה של הרבנות וכאקט מחאתי נמנעים מלהינשא.

פרידה של ידועים בציבור

במאמר זה הסברנו בהרחבה מה זה ידועים בציבור. אלו הם זוגות אשר אינם נישאים ואינם מייסדים את הקשר שלהם. אולם בכל זאת רב הדמיון על השוני בינם לבין בני זוג אשר עברו מתחת לחופה. במה הדבר בא לידי ביטוי? משהוכיחו את הסטטוס של ידועים בציבור, יהיו בני הזוג זכאים לכמעט כל הזכויות שמקבלים בישראל זוגות נשואים. כמו כן, בעת פרידה, להוציא את הפנייה לבית הדין הרבני כדי לקבל גט, הרי שהם מתמודדים עם אותן סוגיות כמו זוגות מתגרשים. כך, אם זוג ידועים בציבור הקימו משפחה, עתה כאשר החליטו להיפרד עליהם יהיה לקבל החלטות בנושא חלוקת זמני וגובה מזונות הילדים. כמו כן, הם נדרשים לבצע הפרדה רכושית ביניהם של הנכסים המשותפים וכל אחד מהם יוצא לדרך חדשה מבחינה אישית וכלכלית כאחד.

עו״ד אסתר שלום

דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204

טלפון: 052-970-6731

ester-law.co.il

 

**כתבה שיווקית. התכנים נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר עצה משפטית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם עורך דין**

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: FREEPIK

למה חשוב שיהיה לכם עורך דין נהיגה בשכרות

תפריט נגישות