n
דף הבית / בריאות / מחלקת שיקום חדשה לנפגעי הלחימה במדיקל קר בת ים

מחלקת שיקום חדשה לנפגעי הלחימה במדיקל קר בת ים

בעקבות המחסור הצפוי במיטות שיקום לפצועי המלחמה - מדיקל קר, בית החולים האינטגרטיבי בבת ים ישיק מחלקה לשיקום צעירים. המחלקה תקלוט פצועים מתחת לגיל 65, אזרחים וחיילים שנפצעו במסגרת המלחמה

חדר מונשמים צילום מדיקל קר

מחלקות השיקום בארץ נמצאות במחסור: על פי דוח משרד הבריאות שהתפרסם לפני מספר חודשים, בישראל קיימים רק  60 אחוזים ממספר מיטות האשפוז השיקומי הממוצע במדינות ה-OECD- ועוד טרום פרוץ המלחמה הייתה תפוסה של 108% על מיטות השיקום הקיימות.

המחסור קיים כמובן גם בשיקום צעירים כלומר יבוא לידי ביטוי בחוסר משמעותי בשיקום לרוב הפצועים של המלחמה בגילאים הצעירים עד גיל 65, דבר שעלול לפגוע ביכולת שלהם לחזור לחיים פעילים ועצמאיים ככל שניתן.

לדברי מוטי קפלון סמנכ"ל השיווק במדיקל קר: "במהלך היום אנו מקבלים מספר רב מאוד של פניות מקופות החולים לאשפוז שיקומי של צעירים. כבר היום, מספר רב מאוד של חולים, ממתינים בבתי חולים כלליים למיטה במרכזי השיקום.  על פי דו"ח משרד הבריאות שהתפרסם לפני כמה חודשים, בישראל יש 60 אחוזים בלבד ממספר מיטות האשפוז השיקומי הממוצע במדינות המפותחות (OECD).

שיעור מיטות השיקום נכון לסוף 2022 עמד על 0.3 מיטות בלבד ל-1,000 איש, לעומת ממוצע של 0.5 ל-1,000 איש במדינות המפותחות." "השיקום", מסביר קפלון, "נחלק לשיקום קצר מועד של שבועות ספורים המתאים לפציעות מהמלחמה, כמו פגיעות אורתופדיות, פגיעות פלסטיקה וכוויות ופגיעות כירורגיות. זה המחסור העיקרי כרגע. תוספת של מיטות שיקום, תאפשר לחולים לחזור לשגרת חייהם במהירות.  בנוסף קיים גם שיקום ארוך טווח שעשוי להימשך שנים. הוא מתאים לסובלים מפגיעות ראש ומוח ופגיעות בעמוד השדרה, מחלקת מונשמים כרוניים ועוד."

מכון שיקום פיזיותרפי מדיקל קר. יחצ מדיקל קר

המחלקה החדשה אשר תפתח בינואר 2024, תכלול בשלב הראשון 35 מיטות. בהמשך השנה יפתחו מחלקות אשפוז שיקומי נוספות אשר יוסיפו לבית החולים כ- 120 מיטות בסה"כ.  המחלקה תספק מענה שיקומי אינטגרטיבי המשלב בין טיפול פיזי, נפשי ורגשי למטופלים ובני משפחותיהם, מתוך ראיה של האדם השלם.

ד"ר תמרה בראונר מונתה למנהלת אגף שיקום ואשפוז יום בבית החולים השיקומי אינטגרטיבי מדיקל קר. במסגרת תפקידה תהיה אחראית על מערך השיקום במחלקות שיקום צעירים וגריאטרי ותוביל את אשפוז היום בבית החולים. אגף השיקום החדש יכלול בנוסף למחלקת השיקום הגריאטרי גם 2 מחלקות שיקום צעירים ואשפוז יום. משרד הבריאות בתהליך אישור למחלקת שיקום צעירים נוספת

דר תמרה בראונר מנהלת אגף שיקום בבית החולים השיקומי מדיקל קר. צילום אנה קאי

ד"ר תמרה בראונר- צילום: אנה קאי

בראונר היא רופאת שיקום ורופאה פנימית בעלת ניסיון רב בשיקום כללי, שיקום גריאטרי ושיקום פגועי ראש. בשנים האחרונות הובילה מערכי שיקום של עשרות מטופלים לתפקוד מלא בחיי היומיום.

בתפקידה הקודם שימשה בראונר מנהלת מערך השיקום בבית בלב עומר ומנהלת רפואית ארצית של שיקום בית הרופאה משמשת מדריכה קלינית באוניברסיטת בן גוריון בנגב.

בראונר סיימה את לימודי הרפואה באוניברסיטת קרים לרפואה ואת הכשרתה עברה במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע. התמחותה כללה התמחות ברפואה פנימית ולאחר מכן התמחות ברפואה פיזיקלית ושיקום. במהלך השנים צברה הכשרות נוספות כמו אימון אולטרסאונד שרירים ושלד ומלגה בשיקום פגיעות מוח. ד"ר בראונר בעלת רישיונות מקצועיים ברפואה פנימית וברפואה פיזיקלית ושיקום וחברה פעילה באגודות מקצועיות ומדעיות, ביניהן איגוד לרפואה פיזיקלית ושיקום של ההסתדרות הרפואית בישראל.

ד"ר יולי טרגר יו"ר איגוד השיקום, הצטרף כיועץ רפואי בכיר להקמת מערך שיקום ואשפוז יום בבית החולים השיקומי אינטגרטיבי מדיקל קר. במסגרת תפקידו יהיה אחראי על בניית מתודולוגיה שיקומית ובניית תהליכים רב מקצועיים במערכי השיקום במדיקל קר.

יולי טריגר 1 צילום מדיקל קר

ד"ר יולי טרגר- צילום: יח"צ

טרגר מביא איתו לתפקיד ניסיון רב כמנהל מחלקת השיקום בבית החולים סורוקה כבר 8 שנים  מאז המלחמה טיפל בשיקום עשרות חיילים ואזרחים. הידע המקצועי של טרגר יסייע בהקמת המחלקה החדשה של נפגעים מהמלחמה. במסגרת הפרוטוקול הייחודי לטיפול בחיילים, בית החולים שם דגש על טיפול משולב של גוף, רוח ונפש.

טרגר סיים את לימודי הרפואה בבית הספר לרפואה בלטביה וביח' כירורגיה ניסיונית בבית ספר לרפואה בלטביה ותואר שני בניהול מערכות בריאות באונ' בן גוריון את התמחותו ביצע בבית החולים לוינשטיין, שם שימש כרופא בכיר בשיקום. הוא התקדם למגוון תפקידי ניהול כגון ניהול מחלקת שיקום וסגן מנהל בית החולים.

שיטת הטיפול האינטגרטיבית של המדיקל קר, מספקת מענה לקושי הרגשי והנפשי הלא מעובד, ובכך מייעלת את הטיפול בכשל הגופני, ואת תהליך השיקום הקשה שיש לעבור כתוצאה ממנו.

"המעבר מאדם מתפקד ועצמאי לאדם נתמך שצריך להסתייע באחרים כדי להסתדר, ושנדרש לו שיקום, הוא מעבר טראומתי מאין כמוהו שמלווה בחרדות ובפחדים קשים הן למאושפזים והן לבני המשפחה, ובפרט שנסיבות הפציעה הן מלחמה כמו זאת שאנו חווים היום. לכן, לא מספיק לטפל רק בפן הגופני הרפואי אלא יש לעזור לאותו אדם לגייס את כל תעצומות הנפש שלו כדי שהוא יצליח להחזיר לעצמו את המוטיבציה ואת הטעם לחיים." אומר שאולי הרציק פז, מנכ"ל מדיקל קר"ללא מוטיבציה רגשית להשתקם, ללא חיבור לייעוד ולמטרה בחיים, קשה מאוד להקים את האדם בתהליך שיקומי, והטיפול הפיזי פשוט לא מספק. לכן אנחנו עובדים בפן הרגשי והרוחני כך שכל אחד יצליח להתחבר למוטיבציה הפנימית שלו, להתגבר על הטראומה, ולחזור לחיים פעילים וטובים."

שאולי פז 3 צילום מדיקל קר

מנכ"ל מדיקל קר- שאולי הרציק פז. צילום: יח"צ

השיטה האינטגרטיבית המופעלת במדיקל קר, מבוססת על מחקרים רבים אשר מוכיחים שקיים קשר ישיר בין מצב נפשי למצב גופני. לחץ מתמשך, חרדות, טראומות, פחדים, אי וודאות, סטרס ועקה, כל אלה משפיעים בעוצמה על הבריאות הגופנית.עומסים רגשיים, חוסר שינה, אכילה לא מסודרת, ומאפיינים נוספים ונפוצים של התנהלות בעולם המודרני, עלולים להוביל לחוסר נוחות גופנית, לעצבנות, לתסמינים שונים ואף עלולים להגיע עד כדי כשל מערכתי בגוף. כשל מערכתי בגוף מוגדר בעולם הרפואה – כמחלה.

"מעגל השיקום השלם" הוא ממשיך, "כולל טיפול ושיקום פיזי כמו פיזיותרפיה וטיפול תרופתי. במקביל לטיפול עמוק בבסיס הקושי הרגשי של המטופלים ובני משפחותיהם וטיפול בטראומה הכואבת", מסביר. "במדיקל קר מיושם פרוטוקול טיפולי משולב שלוקח בחשבון את הצורך בחיזוק ובטיפול רגשי למאושפזים ולבני המשפחה, באמצעות הקניית טכניקות וכלים ייחודיים על פי שיטת InHeal לוויסות רגשי ולניהול יומיומי ומיטבי של עומס הלחצים, המועקות והפחדים המזיקים לבריאות וטיפול בטראומה" אומר.

"אנו מאמינים שקיימת חשיבות רבה גם לעיבוד הקשיים הרגשיים של בני המשפחה והצוות המטפל. כל האנשים הללו חווים עומס רגשי רב בעצם החשיפה שלהם למחלה ולתהליך הטיפולי. הטיפול המוקדש לניהול ולהקלת העומס הרגשי המכביד כל כך, משפר דרמטית את היכולת שלהם לטפל בחולים וגם להתנהל בצורה שלווה יותר בעצמם", מסיים.

במחלקות שיקום המונשמים, בית החולים, מדיקל קר, מפעיל את מערכת eyecontrol, מערכת חדשנית המאפשרת יצירת תקשורת מילולית עם המטופל, באמצעות תגובות עיניים בלבד, לטקסט קולי המושמע לו באמצעותה. המערכת כוללת מצלמה מול אחת מעיניו של המטופל, אוזנייה, יחידת עיבוד  ורמקול  הנמצאים על גבי זרוע,  המחוברת לקשת אותה חובש המטופל על ראשו. הטקסט נקבע ע”י הצוות בהתאם למטרות הטיפול וסדר היום של המטופל ומאפשר למטופל להביע את רצונותיו וצרכיו. בבחירת הטקסט יכולים להיות שותפים גם בני המשפחה. כך תווצר אינטראקציה עם המטופל שיכולה לסייע בקשר האישי של המטופל ומשפחתו ובקשר שלו עם גורמי הטיפול.

אודות המדיקל קר

מדיקל קר הוא בית חולים שיקומי (מאז יוני 2022) הפועל בבת ים. מדיקל קר מטפל בחולים שיקומיים שמגיעים בתום אשפוז בבתי החולים הכלליים לאחר אירוע מוחי, ניתוחים אורתופדיים, חולים מונשמים או כאלו שנמצאים בתרדמת ומגיעים למחלקות השיקום הגריאטרי ולמחלקות הסיעודיות ועוד.. בבית החולים פועלות כיום 5 מחלקות אשפוז ( 165 מיטות אשפוז) ובעקבות פתיחת מערך השיקום החדש הוא יעבוד ב 9 מחלקות וקרוב ל 300 מיטות אשפוז. לצד התמיכה הנפשית-רגשית בחולה ובבני משפחתו, יושמו במחלקות האשפוז טכנולוגיות שמאפשרות למטופלים להנות מתנאי אישפוז משופרים שאף הם תורמים לחווית השיקום,, כולל סביבת החדרים הנעימה, תזונה מותאמת אישית ועוד. לצד כל אלו מתקיימים סדנאות ושיעורים המספקים תמיכה רגשית-נפשית. בית החולים מפעיל מערך שיקום פיזי ונפשי באמצעות שיטת HeartMath שהוכחה מחקרית לטיפול ולהקניית כלים לחוסן

גג-משופץ-1-1 צילום מדיקל קר

הגג המשופץ במדיקל קר בת ים

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

Clipboard01

שתי חיילות מבת ים- מצטיינות הנשיא 2024!

תפריט נגישות