n
דף הבית / בריאות / השוואה: הדיאטה הים תיכונית לפליאו

השוואה: הדיאטה הים תיכונית לפליאו

בעולמנו שלנו ישנן דיאטות שונות, שמשרתות מטרות שונות – ועל פי כן, מאפשרות סגנון אכילה אחר לחלוטין, או אחר במעט

דיאטה ים תיכונית
צילום: FREEPIK

היכולת להתחקות אחר סגנון התזונה המתאים לנו – הן ברמת ההרגלים, והן ברמת "מה שבריא לנו", יכולה לאפשר לנו הן להשיל שומן עודף, הן לחזק את הגוף בשלל רבדיו – והן, להרגיש נחמד ביותר תוך כדי התהליך.

 

תזונת הקדמונים

על כן, מה הסיפור של דיאטת הפליאו, וזו המבוססת על תזונה ים תיכונית?

נתחיל בסקירה קצרה של הפליאו, ראשית כל. נדמה, שהמטרה של הפליאו, היא לחזור לצורת אכילה שמדמה את זו שאבותינו הקדמונים לקחו בה חלק, בימים מוקדמים של המציאות (וסביר, שעדיין, בשבטים של ציידים-לקטים). ההיגיון מאחורי כל זה, הוא שהגוף האנושי מותאם באופן גנטי לסגנון תזונה מסוים, סגנון שהורגל בו בימיה המוקדמים של האנושות. על כן, הדיאטה המודרנית, עם שלל המאפיינים שנוספו לה עם הזמן (מזון מעובד, מזונות שלא היו קיימים בתקופות קדומות, וכן הלאה) – אמורה שלא להתאים באופן מדויק לדרישות התזונתיות של הגוף, ועל כן לא לשרת את מטרותיו, באופן יחסי לתקופות קדומות.

עקב כך שנוספו לנו דגנים, מוצרי חלב, קטניות, ומזון מעובד – לתוך התזונה, תוך כדי שהגוף שלנו טרם הורגל בעיכול ועיבוד כל המזונות הללו (10,000 שנה זו תקופה יחסית קצרה, לפי תאוריה זו), נדמה שתגובת הנגד של הגוף היא להגיב באמצעים מתקנים הכוללים סוכרת, השמנת יתר, מחלות לב – וכיוצא בזה. לחזור לתזונה "מקורית", לפי תיאוריית הפליאו – יכולה לתקן את כל אלו, או לפחות להפחית את הסיבה ליצירתם.

פליאו ממליצה על פירות, ירקות, אגוזים וזרעים, בשרים (מסוגים מסוימים), דגים (במיוחד אלו העשירים באומגה 3 כמו סלמון וכו'), שומן מפירות ואגוזים כמו שמן זית וכו'.  בנוסף, ההמלצה היא להימנע מדגנים כמו חיטה, וכו', כמו גם מקטניות כמו שעועית, בוטנים, אפונים וכו', יחד עם מוצרי בשר, סוכר מעובד, מלח, תפוחי אדמה ומזונות מעובדים (ביותר) באופן כללי.

 

תזונה מארצות הים התיכון

מנגד, יש לנו את הדיאטה הים תיכונית – אשר מקבצת מספר דפוסי אכילה המאפיינים מדינות המגדלות זיתים באזור הים התיכון. הדיאטה הופיעה במספר מדינות התוחמות את הים התיכון, ועל כן הבדלים אתניים, חקלאיים, תרבותיים, כלכליים וכו' – יצרו הבדלים מסוימים בין תבניות התזונה שלהם. המאפיינים המשותפים להרגלי האכילה של מדינות אלו, הם שהן ניזונות מירקות, פירות, דגנים, תפוחי אדמה (אם כי לא "יותר מדי"), קטניות, אגוזים, זרעים, שמן זית (מקור השומן העיקרי).

ובכן, אנחנו כבר יכולים לראות שאנשים במזרח התיכון, לפחות בעת מחקר של תבניות אכילתם – נהנים ממזונות שאנשים בתקופות הצייד-לקט, לא רואים בכלל. ועל כן – ישנה חוסר התאמה בין סוגי הדיאטה. אלא, המשותף ביניהם, הוא קבלת השומן משמן זית, ואכילה של פירות וירקות (שניתן למצוא בטבע).

עוד, בדיאטה הים תיכונית ניתן לאכול כמות מתונה של חלב ומוצריו (בעיקר גבינות), אשר לא נמצא בפליאו, כמו גם ביצים (שסביר שלא נמצא בפליאו, טרם עידן החקלאות), יין (שלא מופיע בפליאו), ודגים כמו גם עופות (שיכולים להיות בפליאו).

הדיאטה הים תיכונית מורכבת ממזונות נגישים, שיכולים להירכש בעלות נמוכה יחסית ומיוחסים לה יתרונות המקשרים בינה לבין תוחלת חיים ארוכה יותר (בפלחי אוכלוסייה מסוימים), בריאות כללית טובה יותר (באותם פלחי אוכלוסייה), סיכום מופחת למחלות כרוניות, כמו מחלות לב וכלי דם וכיוצא בזה – שוב, בפלחי אוכלוסייה מסוימים.

על כן, שני סוג הדיאטות יכולים לספק אפקט של הרזייה, בריאות טובה יותר, ותפריט "מאוזן". איזו מהן מתאימה לך? זוהי כמובן, החלטתך האישית, בהתאם להבנה הפנימית והאישית לך.

 

 

 

 

*כתבה שיווקית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

ביטוח משלים

ביטוח משלים, ביטוח סיעודי משלים וביטוח פרטי – המידע שאתם צריכים לדעת