דף הבית / חדשות העיר משני / "רק הגופים המופקדים על הצבת המצלמות מוסמכים לעיין בתוכנן"

"רק הגופים המופקדים על הצבת המצלמות מוסמכים לעיין בתוכנן"

רונן דמארי

 

העותר הגיש בקשה לממונה על חוק חופש המידע בהנהלת בתי המשפט, לאחר שהתגלעה מחלוקת בינו ובין מעסיקיו שסברו כי מסר מידע רגיש אודות מבוטח אותו ייצג. הוא ציין כי הצילומים דרושים לו כדי להוכיח למעסיקיו כי שוחח שיחה חברית עם התובע ורעייתו, שהגישו תביעה קטנה נגד המבוטח אותו ייצג, רק לאחר שהתפטר מייצוג המבוטח, וזאת על רקע היכרות אישית עם התובע ורעייתו. הוא ציין כי שיחותיו עם השניים תועדו לדבריו במצלמות האבטחה ויש בהן כדי לתמוך בטענתו אל מול מעסיקיו, הסוברים כי מעל באמון המבוטח שייצג, כאשר שוחח עם השניים באורח חברי, בין היתר אודות התביעה המתנהלת. יצוין כי התובע ורעייתו הביעו הסכמתם למסירת הצילומים באמצעות תצהיר שהגיש לבית המשפט.

"הגם שמצוקתו של העותר מובנת, הרי שאין בה כדי להצדיק חריגה מהוראות החוק וההנחיה. החלטתה של האחראית על המידע סבירה אפוא ואין להתערב בה"

לאחר שבקשתו של התושב נדחתה, הוא עתר לבית המשפט המחוזי מרכז.

בעתירה נטען כי עניינו נכנס בגדר טעם 'מיוחד ויוצא דופן' על פי הגדרות החוק וזאת לנוכח ההאשמות השקריות הקשות שהוטחו כלפיו על ידי מעסיקיו והצורך להפריכן. זאת ועוד, מנהל מטה המשמר בבית המשפט בראשון לציון בחן את הצילומים והודיעו כי אינו רואה מניעה מהעברתם לידיו. העותר הוסיף כי הנהלת בתי המשפט בחרה לעשות עבודה "קלה" כאשר נמנעה מלבחון בחינה ראויה ומקיפה של בקשתו ותחת זאת, התנהלה כמי שמבקשת "להוריד את הבקשה מהשולחן". לפיכך, ביקש העותר לקבל את עתירתו ולחייב את האחראית על המידע בהנהלת בתי המשפט להמציא לידיו את הצילומים המדוברים.

מנגד, טענה הנהלת בתי המשפט כי דין העתירה להידחות על הסף וכי אין לעותר זכות קנויה מכוח החוק לקבל את המידע המבוקש. לכל הפחות, יש לתקן העתירה על דרך הוספת צדדים שלישיים (המופיעים בסרטון המבוקש) שעלולים להיפגע מחשיפתם.

"לא בכדי אפוא נאסר להעביר מידע ממצלמות שהוצבו במקום ציבורי, אלא לאחראים על הצבתן אלא במקרים מיוחדים ויוצאי דופן – אשר אינם חלים על ענייננו"

עוד נטען כי קיים חשש לפגיעה בצדדים שלישיים, אם יימסר המידע שכן, מדובר במקום ציבורי אשר לא מן הנמנע שאחרים נתפסו בעין המצלמה אותה עת. בנסיבות אלו, תכלית הבקשה, שעניינה השגת ראיות להוכחת טיעוני העותר כנגד מעסיקיו במחלוקת שהתגלעה ביניהם, אין בה כדי להצדיק סטייה מהנהלים: "לא בכדי אפוא נאסר להעביר מידע ממצלמות שהוצבו במקום ציבורי, אלא לאחראים על הצבתן, אלא במקרים מיוחדים ויוצאי דופן – אשר אינם חלים על ענייננו".

 

 

לשירות האינטרס הציבורי הרחב

לאחר שבחנה את העתירה החליטה סגנית הנשיאה השופטת ורדה מרוז לדחות אותה כשהיא מנמקת: "ההנחיה מתייחסת לתכליות לשמן מוצבות מצלמות האבטחה: 'מצלמות מעקב משמשות למגוון רחב של מטרות כגון הגנה על רכוש, מניעת עבירות וגילוין, הכוונת תנועה, שמירה על סדר ציבורי ואף פיקוח על עובדים'. תכליתן לשרת את אינטרס ציבורי רחב, להבדיל מסיפוק צרכיו של אזרח המעורב במחלוקת עם מעסיקיו ומבקש 'לגייס' את הצילומים להוכחת טיעוניו.

מהטעם הזה, רק הגופים המופקדים על הצבת המצלמות מוסמכים לעיין בתוכנן. אמנם, ההנחיה מאפשרת עיון למצולמים ואף לקבל לידיהם צילומים, אולם זאת בהתקיים תנאים מיוחדים. מלכתחילה התכלית לשמה הוצבו המצלמות שונה מזו שהעותר מבקש לעשות בה שימוש".

עוד הוסיפה השופטת: "העותר טוען כי בני שיחו נתנו הסכמתם למסירת הצילומים ולמיטב ידיעתו, אין צדדים שלישיים בצילומים המבוקשים. לחילופין, טוען כי אין מניעה לדידו למחוק דמויות של צדדים שלישיים המופיעות בצילומים. לשיטתו, מתפקידה של הרשות "לפלח" את הצילומים, לזהות את הדמויות המופיעות בהם ול"נפות" צדדים שלישיים שאינם רלבנטיים. כך מפרש העותר את חובתה של הרשות כלפי האזרח שמבקש לקבל לידיו העתקי צילומים למען צרכיו הפרטיים.

איני סבורה כי עניינו של העותר הוא חריג ויוצא דופן במידה המצדיקה חריגה מהוראות ההנחיה. זאת ועוד, אין זה מתפקידה של האחראית על המידע להעמיד שרות של מיפוי צילומים, עריכתם, הסתרת דמויות וכד'. זו מטלה שאין להטיל על הרשות אלא במקרים חריגים ויוצאי דופן. הגם שמצוקתו של העותר מובנת, הרי שאין בה כדי להצדיק חריגה מהוראות החוק וההנחיה. החלטתה של האחראית על המידע סבירה אפוא ואין להתערב בה".

השופטת הורתה על דחיית העתירה, אך בנסיבות העניין החליטה שלא לפסוק צו להוצאות.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-03-28 בשעה 17.55.04_2aec4d34

חטיבת התרבות בחברה העירונית בנתינה ומשלוחי מנות

תפריט נגישות