n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / ראשל"צ: "אנחנו לא מוסרים כלב לכל אחד"

ראשל"צ: "אנחנו לא מוסרים כלב לכל אחד"

ראש מערך האימוצים בכלביה העירונית, אביה פרי, מספרת על בקשות רבות לאימוץ בתקופת הקורונה, על אתגרי התפקיד, על אלו כלבים מבוקשים יותר ואיזו סטיגמה צריך לפסול

פרי עם חבר על ארבע. צילום פרטי
פרי עם חבר על ארבע. צילום פרטי

תקופת הקורונה הביאה עמה גל של בקשות לאימוץ כלבים בראשון לציון, כאשר יותר ויותר תושבים מבקשים לאמץ אל לבם חבר אמיתי על ארבע. בכלביה העירונית שמחים על ההיענות אולם בד בבד דואגים לוודא שנתוני ההתנהגות של הכלב וסגנון החיים של המאמץ תואמים על מנת למנוע ככל הניתן מקרים כואבים של נטישה ושל השבת הכלב.

ראש העירייה, רז קינסטליך, הידוע ברגישות הרבה שהוא מפגין כלפי בעלי החיים אמר השבוע: "בתקופה זו של ערבות הדדית ושמירה על הקהילה היקרה שלנו, לא נשכח את חברינו ההולכים על ארבע. חבר טוב למשפחה תמיד יכול להעלות חיוך על פני הילדים וזה שווה את הכל. כלב זה חבר לחיים ובגישה הזו צריך לאמץ כלב. ישר כוח לשירות הווטרינרי על הפעילות בתחום בתקופה זו".

מי שאמונה על הליך אימוץ תקין היא אביה פרי, ראש מערך האימוצים בכלביה העירונית שבנחישות וברגישות יוצרת חברויות קסומות בכל פעם מחדש. בריאיון ל"גל גפן" היא מספרת על האתגרים עמם היא מתמודדת, על כלבים מבוקשים יותר ומבוקשים פחות ומסבירה מדוע אין צורך לחשוש מאימוץ כלב גדול: "במסגרת התפקיד שלי אני אחראית על תחום האימוצים בכלביה ומלווה את הכלבים והחתולים מהרגע שהם מגיעים אלינו דרך האבחון שלהם ועד שהם מוכנים לצאת לבית מאמץ".

איך מתבצע התהליך?

"כשהם מגיעים אלינו ישנו שלב של עבודה התנהגותית עם הכלבים, לאחר מכן מתבצע תהליך של התאמה לבתים מאמצים כשאנחנו מתאמים עבורם פגישות עם מועמדים לאימוץ ובסופו של דבר מתבצע שחרור הכלב לבית המאמץ עם ליווי בסיסי וסיוע בתהליך ההסתגלות. בתש"פ הוצאנו לאימוץ 67 כלבים ומעל 20 חתולים. אני יכולה להגיד לך שבתקופת הקורונה ישנה עליה גדולה בכמות התושבים מהעיר ומחוצה לה שהגיעו וביקשו לאמץ כלב".

לדעתך עד כמה הגבלות הקורונה היו חלק מזה?

"אני חושבת שזה פחות העניין של אנשים שרצו תירוץ כדי לצאת לסיבוב, הרבה אנשים כבר שקלו בתודעה שלהם אימוץ כלב עוד קודם לכן והקורונה יצרה מצב נוח יחסית כדי לממש את זה. כך שכל אלו שאמרו 'זה לא הזמן, אנחנו מאוד עסוקים' קיבלו מצב שבו הם בבית כל הזמן, דבוקים למסכים וחיפשו תעסוקה שמחברת אותם לעולם החיצון ולטבע. אני חושבת ששם הרצון הטבעי של האנשים לקרבה בתקופה של ריחוק חברתי היה גורם משמעותי".

יש מקרים בהם הורים מבקשים לאמץ כלב עבור הילדים? איך אתם מתייחסים לבקשות מסוג כזה?

"הרבה אנשים פונים אליי בבקשה לאימוץ בשביל הילדים שלהם אנחנו קצת פחות אוהבים אבל זה טבעי מבחינתם לבקש כשהילד נמצא הרבה מול המסך בבית. יש כמובן חשש שהרצון פתאום יעבור לילד וזו נקודה חשובה בתהליך האימוץ שלנו – אנחנו לא מוסרים לכל אחד כלב וגם כשמוסרים אז לא כל כלב. אנחנו מסבירים שילדים לא יכולים להיות מטפלים עיקריים של כלבים ושהאחריות על הכלב היא על ההורים. אנחנו גם מסבירים להורים שהכלב נרשם על שמם גם מבחינה חוקית ושכל הטיפולים בו הם לגמרי המחויבות שלהם".

כלומר המאמצים לא יכולים פשוט להגיע ולבחור כלב שמוצא חן בעיניהם?

"חשובה לנו מאוד ההיכרות עם הכלב, לדעת מה הצרכים שיזדקק להם ואז כשמגיעה המשפחה עם פונה פוטנציאלי אנחנו נפגשים פגישה אישית אתם ועם הכלב שאנחנו מייעדים להם. אין מצב שמגיעים ועושים סיבוב כדי לבחור כלב הפגישה היא עבור כלב מסוים שהמאמצים אולי ראו בפייסבוק או אחרי שיחה שבמהלכה בניתי פרופיל שתואם את הצרכים שלהם ואת רמת האנרגיה וסדר היום של הבית כפי שהוא. אני מציעה לכל מי שמבקש לאמץ 2-3 כלבים לא יותר מזה ואני מספרת הכל כולל מידע על כלבים שצריכים תהליך התנהגותי".

קורה שאת מחליטה לפסול בקשות לאימוץ?

"אני פחות אנסה להגיע לסירוב אבל אני בהחלט אשב עם המבקשים לאמץ על מה הכלב דורש ובצורה לא שיפוטית אנסה להבין אם הם יכולים לעמוד בזה. חשוב לי לדעת אם מתאים להם לקחת את הכלב לעשר או 15 שנים קדימה, להבין מהי רמת המסוגלות שלהם לגדל את הכלב לכל חייו".

יש מקרים מצערים של נטישות שאת נחשפת אליהם?

"מתוך 67 כלבים שמסרנו לאימוץ היו לנו רק ארבעה מקרים של החזרות בגלל התהליך של האימוץ שהוא די ייחודי לנו ומתמקד בהיכרות עם הכלב ואבחון התנהגותי והתאמת הפרופיל שלו לפרופיל של המאמץ. הרבה פעמים אנשים מחפשים כלב על פי דפוסים של יופי ומראה או על פי איך שהכלב שלהם היה נראה בילדות וזה לא מה שחשוב".

אלו כלבים לא תמסרו לאימוץ?

"יש לנו אחריות כפולה וגם אחריות כלפי הכלבים כי אנחנו לא רוצים שהם יוחזרו ויעברו עוד ידיים או יגיעו למקום שלא יכול לספק את הצרכים שלהם בצורה טובה ומנגד אנחנו לא רוצים למסור כלב מסוכן או שיש סיכוי סביר לתוקפנות רבה מצדו. למשל יש כלבים שיש להם בעיות התנהגות מסוימות אז לא נמסור אותם לבתים עם ילדים. אנחנו עושים את ההתאמות האלו".

היו מקרים שדחיתם בקשות לאימוץ על רקע ההתנהגות של מבקש האימוץ?

"דחינו על רקע של חוסר התאמה לכלב ועל רקע של חוסר הפגנת רצינות מסוימת או הבנה של התנאים. באופן כללי אנשים שמגיעים לאמץ הם אנשים טובים שיש להם כוונות טובות אבל לא תמיד יש להם את הידע הנכון ולכן אנחנו יושבים אתם ומסבירים להם. יש הרבה אנשים שמתלהבים מכלב ומיד רוצים לאמץ אותו ואם לא נעצור את זה הם ייקחו גור של רועה גרמני לדירה ומה שיקרה זה שהם לא יספקו לו מספיק אנרגיה – הם ישתגעו והוא יפרק להם את הבית. אנחנו לא רוצים שזה יקרה".

יש כלבים שקשה יותר למסור לאימוץ?

"יש כלבים שיותר קשה למצוא להם בית, כלבים שמבחינה התנהגותית יש להם רקע בעייתי, עברו רקע התעללותי. אני רוצה להגיד לאנשים אל תפחדו לאמץ כלבים כאלו אם אנחנו אומרים שהכלב מפחד להישאר לבד או שיש לו בעיה התנהגותית מסוימת זה דווקא יתרון. עדיף לדעת את זה מראש, זה טוב יותר מאשר לגלות דברים בהפתעה. זה דווקא נותן ביטחון בהליך האימוץ ומאפשר לדעת אם זה משהו שאני רוצה ויכול להתמודד אתו".

מאיפה הכלבים מגיעים אליכם?

"כלבים שנמצאו משוטטים בעיר או הוחרמו מבעלים שעברו על חוק צער בעלי חיים או שנמצאו ככלבי בר, לפעמים תושבים שמתקשרים למוקד העירוני על כלב ללא שבב. מנסים לאתר את הבעלים ואם הם לא נמצאו אנחנו מנסים לאתר בית חדש".

לסיום איזה מסר חשוב לך להעביר לקוראים?

"יש רצון של כולם לחפש כלבים קטנים והרבה פעמים אנשים מתבלבלים כשהם רוצים כלב קטן וחושבים שהוא רגוע. יש כלבים מדהימים שלא ניגשים אליהם בגלל הגודל וצריך לשבור את הסטיגמה הזו – יש כלבים גדולים מאוד שהם רגועים ויש כלבים קטנים עם המון אנרגיה, לא צריך לפסול את הכלבים הגדולים".

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות