n
דף הבית / עמוד הבית ראשי / חדשות חמות / ראשון לציון: שימור מחמיר על כאלף עצים ותיקים בעיר

ראשון לציון: שימור מחמיר על כאלף עצים ותיקים בעיר

תקדים בישראל: הועדה המקומית קיבלה החלטה ראשונה בארץ שמעבה את ההגנה על העצים הוותיקים ברחבי העיר

רז קינסטליך עץ ותיק צילום דוברות עיריית ראשון לציון
ראש עיריית ראשון לציון- רז קינסטליך, ואחד העצים הוותיקים בעיר. צילום: דוברות עיריית ראשון לציון

בפעם הראשונה בישראל הוכרז שימור מחמיר על עצים. הועדות המקומיות בישראל נוהגות לעסוק בשימור מחמיר למבנים היסטוריים, אולם עתה הוחלט להרחיב בראשון לציון את ההגנה גם לעצים ותיקים.

המשמעות: כל בקשה של יזם או גורם אחר לכרות, או להעתיק עץ ותיק, תידרש פנייה לוועדת השימור במינהל תכנון ובנייה, בנוסף לאישור פקיד היערות, כפי שנהוג היום.

בט"ו בשבט, סומנו 50 עצים ראשונים על ידי הנהלת העירייה. ראש העירייה, רז קינסטליך, אמר: "זו אחת ההחלטות החשובות והמתבקשות שהועדה מקדמת למען הדורות הבאים.

כאחת הערים הוותיקות בישראל, עם היסטוריה ענפה ומפוארת, חובה עלינו להגן ולשמר את העצים הוותיקים כפי שאנחנו עושים עם מבני השימור ההיסטוריים בלב העיר ונכסי צאן הברזל שעומדים בבסיסה של הקמת המושבה ראשון לציון ומדינת ישראל".

תהליך הכרזת ה"שימור המחמיר" כולל סקר עצים, הטמעת הנתונים במפת ה-GIS העירונית, הטמעת המידע בתהליכי רישוי ועוד. עץ ותיק מוגדר כעץ בעל קוטר גזע של למעלה מ-50 ס"מ ושגילו מוערך בלפחות 70 שנה.

העצים אותרו על ידי אדריכלי הנוף באמצעים דיגיטליים ובאמצעות סיורים בשטח ותועדו על ידי סוקר מוסמך. לכל עץ הוכן כרטיס עץ הכולל נתונים כלליים, תמונות וחוות דעת מקצועית של אגרונום ואדריכל נוף.

העצים הפזורים ברחבי העיר מהווים "יער עירוני" ולו תפקידים רבים כמו תרומה לתחושת הנוחות האקלימית, לאיכות הסביבה, לכלכלת העיר, לחיי הרחוב ולקשרי הקהילה בעיר.

נוסף על כל אלה, לעצים חשיבות רבה בקביעת חזות הנוף העירוני, ואלו מספרים את סיפור ההתיישבות והתפתחותה של העיר ראשון לציון.

מטרת התכנית הינה לתת משנה תוקף לשמירה על העצים הוותיקים בעיר בנוסף לפקודת היערות, תוך יצירת מודעות ציבורית רחבה הן בקרב התושבים והן בקרב מקבלי ההחלטות, על מנת להעניק לעצים הוותיקים מעמד מיוחד בעיר ופיקוח על שמירתם.

ועדת השימור הוסיפה והמליצה ללכת צעד אחד קדימה ולגבש תב"ע לעצים.

מ"מ וסגנית ראש העירייה, ליאל אבן זהר, החברה בועדת השימור, הוסיפה: "זו הפעם הראשונה בישראל שיש תכנית שימור מעמיקה כזו. אני שמחה שהספקנו לאשר את התוכנית בחג האילנות.

תודה לראש העירייה, רז קינסטליך שנתן רוח גבית ולצוות ההנדסה שערכו את המסמכים, ישר כח."

רז קינסטליך עץ ותיק שלט צילום דוברות עיריית ראשון לציון

ראש העיר תולה את שלט השימור על העץ בר המזל- צילום: דוברות עיריית ראשון לציון

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

סינדרלה

סיפורה של סינדרלה מראשון לציו

תפריט נגישות