n
דף הבית / רמלה לוד / צרכנות רמלה-לוד / הסכם יחסי ממון בין בני זוג נשואים או בני זוג לקראת נישואין

הסכם יחסי ממון בין בני זוג נשואים או בני זוג לקראת נישואין

הסכם יחסי ממון נועד למעשה לפתור להגדיר כיצד יחולקו נכסיהם של בני זוג נשוי עם סיום נישואיהם ומקובל בהחלט כיום להסכים שעצם חתימת הסכם ממון יכולה למנוע תקלות משפטיות רבות אם כי לא את כולן

רחל שחר
עו"ד רחל שחר
צילום: פרטי

הסכם ממון, אשר נערך בתבונה תוך הבנת צרכי כל הצדדים ובאופן הצופה פני עתיד יחסוך לבני הזוג, במקרה של פרידה או גירושין, זמן רב עוגמת נפש ויחסוך בהוצאות משפטיות שעלולות להכביד לחינם על התא המשפחתי המתפרק.

זו בדיוק הסיבה שמומלץ להסתייע בעורך דין לענייני משפחה או להתייעץ עם נוטריון בעריכת הסכם הממון וכן בהליך אישורו או בבית המשפט לענייני משפחה או על ידי נוטריון להסכם ממון.

 

חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע, כי בעת פטירה או גירושין זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית מהרכוש והממון המשותף שצברו במהלך נישואיהם, מועד זה קרוי מועד פקיעת חיי הנישואין.

 

אם זוג נשוי מעוניין כי במקרה של סיום נישואיהם יופרדו הנכסים שצברו במשך השנים, כך שיהיו שייכים לכל אחד בנפרד ולא יחולקו רק לפי החוק היבש, עליהם לעשות זאת בצורה מפורשת על ידי הסכם ממון.

בני זוג יכולים לערוך את הסכם הממון לפני נישואיהם (הסכם קדם נישואין) ואז יידרש אישור נוטריוני  או במהלך הנישואים, ואז יהיה עליהם לאשר את ההסכם בבית משפט לענייני משפחה.

כאשר בני זוג שאינם נשואים, אך חיים ביחד, רוצים לערוך הסכם המסדיר את מערכת היחסים הכלכלית ביניהם, ניתן לעשות זאת ע"י הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור. אם בני הזוג אינם רוצים להתחתן הם אינם יכולים לערוך הסכם ממון אלא רק הסכם חיים משותפים.

גם הסכם חיים משותפים ניתן לאשר אצל נוטריון ואז למעשה זהו אישור חתימת החותמים על ידי נוטריון לאישור חתימות.

הקשר בין אישור הסכם ממון לצוואה או ירושה

אדם יכול להוריש (על פי צוואה או כללי חוק הירושה) רק נכסים וכספים שבבעלותו, או את החלק שלו בלבד בנכסים משותפים.

אדם לא יכול להוריש את רכושו או להורות מה ייעשה בו לאחר מותו אלא בצוואה בלבד,. ככל שאדם לא ערך צוואה יחולו עליו חוקי הירושה הרגילים.

הסכם ממון קובע כיצד יחולקו הנכסים של בני זוג בינם לבין עצמם, ובכך קובע מהו היקף העיזבון של כל אחד מבני הזוג, ואילו צוואה קובעת כיצד יחולק אותו עיזבון.

 

מי יכול לתת אישור הסכם ממון? מהי אוכלוסיית היעד לחתימת הסכם ממון?

בני זוג אשר עומדים להינשא, או שכבר נשואים.

מהם שלבי ההליך לצורך עריכת הסכם ממון ואישורו?

עקב מורכבות הנושא מומלץ להסתייע בעורך דין לענייני משפחה לעריכת ההסכם.

ההסכם טעון אישור רשמי של בית משפט לענייני משפחה, או נוטריון, לפי העניין:

אם מדובר בהסכם טרום נישואים, ניתן לאשרו אצל נוטריון (או רשם נישואין) ואין צורך לאשר אותו בבית המשפט או בבית הדין הדתי של בני הזוג.

הסכם שנערך לאחר שבני הזוג נישאו, צריך לקבל אישור של בית המשפט לענייני משפחה, או בית דין דתי (בית הדין הרבני במקרה של יהודים, בית הדין השרעי במקרה של מוסלמים, בית הדין הדרוזי וכו').

האישור יינתן רק לאחר שבית המשפט או הנוטריון נוכחו לדעת שבני הזוג גיבשו את ההסכם מרצונם החופשי, תוך הבנת המשמעות של ההסכם ותוצאותיו.

הסכם הממון צריך לכלול התייחסות ספציפית לכל הנכסים של בני הזוג ולכלול התייחסות לשאלה איזה סוג נפרדה רכושית הם רוצים.

למידע נוסף בנושא, פנו לכותבת המאמר, עו"ד ונוטריונית רחל שחר 050-6914314

 

מי צריך הסכם ממון?

למרות שמקובל לחשוב שהסכם ממון נועד רק לעשירים, בפועל הסדרה מראש של המערכת הרכושית בזמן חיי הנישואין תסייע אם חלילה תיפרדו ומנסיוני רב השנים אני בהחלט יכולה לומר שהסכם ממון אשר מנוסח בבהירות יכול למנוע מחלוקות עתידיות באופן משמעותי.

לא יכולה להיות מחלוקת שתפיסת העולם הכלכלית בין בני הזוג צריכה להיות מיושבת בטרם ניושאיהם ואם לא יהיה הסכם שיסדיר את מערכת היחסים הכלכלית בין בני הזוג, והם חלילה יתגרשו אז תתחיל השאלה כיצד יש לחלק את הרכוש בבית המשפט לענייני משפחה ו/או בבית הדין הרבני, בעת פרידה או גירושין.

כיצד משנים הסכם ממון?

הסכם ממון נערך בכתב וצריך אישור וגם כל שינוי של הסכם ממון צריך אישור של בית משפט.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2023-09-10 בשעה 00.27.03

המדף של בתי: באתי, בדקתי, המלצתי!

תפריט נגישות