מהפכת התחבורה בדרך לראשון לציון: הקו הכחול BRT מתקדם ויחבר את העיר למרכז הארץ
פרויקט הקו הכחול BRT, אחד ממיזמי התחבורה הציבורית הגדולים והמשמעותיים במרכז הארץ, מתקדם שלב נוסף – עם אישור תקציב נוסף ותחילת עבודות בנס ציונה, בדרך לחיבור תחבורתי מהיר ויעיל גם לראשון לציון.
- בתי לוין
- א' טבת התשפ"ו
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות חברת נתיבי איילון, אישר תוספת תקציב של כ־48 מיליון שקלים לפרויקט, שעלות כוללת שלו מוערכת בכ־3 מיליארד שקלים. העבודות צפויות להימשך כשלוש שנים.
הקו הכחול יתפרס לאורך כ־30 קילומטרים, מצומת ביל"ו בדרום ועד צומת בית דגן בצפון, ויחבר בין רחובות, נס ציונה, ראשון לציון ותל אביב. עבור תושבי ראשון לציון מדובר בשדרוג משמעותי של מערך התחבורה הציבורית, שיאפשר חיבור מהיר ונוח למוקדי תעסוקה, חינוך ומסחר במרכז הארץ.
לאורך התוואי יוקמו 44 תחנות חכמות, מונגשות ומתקדמות, והקו צפוי לשרת למעלה מ־100 אלף נוסעים ביום – כ־30 מיליון נוסעים בשנה. הנסיעה תתבצע באמצעות מטרוניות חשמליות חדישות, בקיבולת של עד 180 נוסעים, שינועו בנתיבים בלעדיים ויזכו לעדיפות ברמזורים. כך יתאפשרו זמני נסיעה קבועים, אמינים וללא עיכובים. לדוגמה, הנסיעה ממרכז רחובות למרכז ראשון לציון צפויה לארוך כ־26 דקות בלבד.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (מיל') מירי רגב, ציינה כי הקו הכחול מהווה צעד מרכזי בשדרוג התחבורה הציבורית במרכז הארץ:
"התקציב הנוסף ותחילת העבודות מבטיחים קידום מהיר של הקו הכחול, שישפר את הנגישות, יקצר זמני נסיעה ויחבר מאות אלפי תושבים, בהם תושבי ראשון לציון, למרכזי תעסוקה ולמוסדות חינוך."
גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, הדגיש את חשיבות הפרויקט עבור ערי השפלה:
"הקו הכחול הוא פרויקט דגל שיחבר את ראשון לציון וערי הסביבה למטרופולין תל אביב, יספק חלופה אמינה לרכב הפרטי ויחזק את הכלכלה המקומית והאזורית."
עם השלמתו, צפוי הקו הכחול לשנות את הרגלי הנסיעה של תושבי ראשון לציון, להפחית עומסי תנועה ולתרום לאיכות החיים בעיר – כחלק ממהפכת התחבורה הציבורית במטרופולין המרכזי של ישראל.