משרד התחבורה משיק את הקו הכחול - קו BRT ראשון במרכז הארץ בהשקעה של כ-3 מיליארד שקלים*
השרה רגב: ״הקו הכחול הוא חלק מתוכנית לאומית רחבת היקף שתיצור רשת תחבורה ארצית מתקדמת, בשילוב קווי הרכבת הקלה והמטרו שאנו מקדמים״
- בתי לוין
- כ"ג אלול התשפ"ה

*מהפיכה בתחבורה הציבורית צוברת תאוצה במרכז הארץ*. משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון השיקו היום (שלישי) את הקו הכחול- קו ה-BRT הראשון במרכז הארץ, בהשקעה כוללת של כ-3 מיליארד שקלים.
באירוע ההשקה לציון תחילת העבודות להקמת הקו הכחול, השתתפו שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') *מירי רגב*, מנכ"ל המשרד, *משה בן זקן*, ראש עיריית ראשון לציון, *רז קינסטליך*, ראש עיריית נס ציונה *שמואל בוקסר*, ראש עיריית רחובות, *מתן דיל*, יו"ר דירקטוריון נתיבי איילון, *עידן דוד* ומנכ"לית החברה, *אורלי שטרן*.
(BRT (Bus Rapid Transit היא מערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים המבוססת על אוטובוסים חשמליים גדולים ורבי קיבולת, הנעים בנתיבים ייעודיים עם עדיפות ברמזורים. רכב BRT יכול להסיע כ-200 נוסעים, הרבה יותר מאוטובוס רגיל אך פחות מרכבת קלה. המשמעות היא נסיעה מהירה, אמינה ונוחה הדומה באופייה לרכבת קלה, אך עם חיסכון משמעותי בעלות ובזמן ההקמה.
*הקו הכחול: מהפכה בתחבורה הציבורית בשפלה*. הקו יתפרס לאורך 30 קילומטרים (15 קילומטרים לכל כיוון), מצומת ביל"ו בדרום ועד צומת בית דגן בצפון, ויחבר את רחובות, נס ציונה וראשון לציון עם תל אביב. לאורך התוואי יוקמו 44 תחנות חכמות ומונגשות, והקו ישרת מעל 100 אלף נוסעים ביום - כ-30 מיליון נוסעים בשנה.
בקו יפעלו מטרוניות חשמליות בקיבולת של עד 180 נוסעים בכל נסיעה. הנסיעה תתבצע בנתיבים בלעדיים עם עדיפות ברמזורים, ותבטיח זמני נסיעה קבועים וללא עיכובים מיותרים. לדוגמה: ממרכז רחובות למרכז ראשון לציון ניתן יהיה להגיע בכ-26 דקות בלבד, ומפארק המדע למרכז העיר רחובות בכ-13 דקות בלבד.
העבודות להקמת הקו יימשכו כשלוש שנים, בעלות כוללת של כ-3 מיליארד שקלים. לאורך כל התוואי ייסללו שבילי אופניים, יבוצע גינון ופיתוח נרחב, יותקן ריהוט רחוב ותאורה מתקדמת, וישודרגו תשתיות ניקוז, ביוב וחשמל. במקביל להקמת התוואי, יבוצע שדרוג מקיף של הרחובות הראשיים בערים שיעוצבו מחדש כמרחב עירוני שוקק חיים שישלב תחבורה, עסקים ופנאי.
הקו יחצה את העיר רחובות מצומת ביל"ו בדרום ועד צומת המדע בצפון העיר, ויכלול 12 תחנות ובהן השוק העירוני, הפקולטה לחקלאות, מכון ויצמן, פארק המדע ותחנת רכבת ישראל. רחוב הרצל יהפוך ברובו לנתיב תחבורה ציבורית, ייווצר מרחב עירוני שוקק חיים שייתן מענה לצרכי העסקים והקהילה. פיתוח מוקדי תעסוקה, מסחר ודיור סמוך לתוואי ולתחנות יחזק את העיר כמרכז תעסוקתי ותרבותי. פארק ת.מ.ר (תחבורה, מדע ורפואה) - עוגן התעסוקה הגדול באזור השפלה ואחד המובילים במרכז - יקבל תנופה משמעותית בזכות שיפור הקישוריות והחיבוריות למרכזי מגורים ותעסוקה בעיר.
*תכנית לאומית מהפכנית לפיתוח רשתות BRT בהיקף של כ-20 מיליארד שקלים.* הקו הכחול הוא השלב הראשון בתוכנית לאומית להקמת מערכות הסעת המונים על גלגלים (BRT) במטרופולין המרכז, הצפון והדרום, בהיקף חסר תקדים של כ-20 מיליארד שקלים. מדובר בצעד אסטרטגי להפחתת העומס בכבישים, הגדלת הנגישות הציבורית וחיזוק הכלכלה הישראלית.
התוכנית הלאומית צפויה לשרת כמיליון תושבים וכחצי מיליון מקומות תעסוקה. התוכנית נדבך מרכזי בעתיד התחבורתי של מדינת ישראל.
*הקו האדום - נתניה*: 22 קילומטרים של נת"צים מצפון העיר לדרומה (שדרות בנימין, בן צבי, פנחס לבון והרצל עד צומת הרכבת).
*הקו החום*: בין ראשון לציון, רמלה, לוד ובאר יעקב. אורך כולל כ-30 קילומטרים, רובו בנתיב בלעדי. כולל 46 תחנות וכ-30 קילומטרים שבילי אופניים.
*הקו הצהוב*: קו משלים שיחבר את צפון ודרום המטרופולין בגוש דן דרך תל אביב, רמת גן, בני ברק, גבעתיים ורמת השרון. הקו יכלול ממשקים עם רכבת ישראל, קווי המטרו וקווי הרכבת הקלה. ישרת 115 אלף תושבים ו-44 אלף עובדים בטווח 500 מטר מהתחנות.
*מטרונית קריות*: הרחבת מערכת המטרונית בצפון עם קו חדש ממזרח למערב, שישפר את הקישוריות בין הקריות.
*קו נתניה - הרצליה*: יחבר בין נתניה והרצליה דרך מוקדי תעסוקה מרכזיים ויתחבר לקו הירוק של המטרו בגוש דן.
*הקו הכתום*: יחבר את אריאל, ראש העין, אלעד ופתח תקווה לרשת ההסעת המונים במרכז הארץ. ישתלב במערכת המטרופולינית המתהווה.
*מטרונית השרון*: מערכת BRT חדשה שתשדרג את הנגישות בערי השרון ותתחבר לרשת המטרופולינית. תשמש מנוף לפיתוח שכונות חדשות ולהרחבת הרשויות המקומיות.
*קו יבנה - רחובות*: יחבר את יבנה ודרום השפלה לרשת הארצית ולתחנות המטרו והרכבת. יתמוך בפיתוח שכונות חדשות והרחבת אזורי תעסוקה.
*קו אופקים - באר שבע*: יחבר את מערב הנגב לבאר שבע, ייתן מענה לבית החולים החדש ולפיתוח אזורי תעסוקה. ישרת את תושבי אופקים וחבל תקומה.
*קו אשדוד - אשקלון*: יחבר בין שתי הערים ויתמוך בפיתוחן. מקודם במסגרת הסכם המאי"ץ ליצירת מערכת תחבורה בת קיימא.
*קו רמון - אילת*: שאטל רב קיבולת שיחבר את אילת לשדה התעופה רמון ויממש את פוטנציאל הפיתוח של העיר.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') *מירי רגב*: "הקו הכחול הוא פרויקט חלוצי ראשון מסוגו במרכז הארץ והוא מבטא את החזון שלי - לחבר את ישראל. זוהי מהפכה אמיתית בתחבורה הציבורית, שתעניק לתושבים מערכת אמינה, ירוקה ומתקדמת ותשנה את חייהם של מאות אלפי אנשים כבר בשנת 2028. השפלה אינה עוד פריפריה של המרכז, אלא מוקד של מדע, היי-טק ותעסוקה, והגיע הזמן שתזכה גם למערכת תחבורה מודרנית שתעמוד בקצב הצמיחה״, אמרה שרת התחבורה.
השרה רגב הוסיפה: ״הקו הכחול הוא חלק מתוכנית לאומית רחבת היקף שתיצור רשת תחבורה ארצית מתקדמת, בשילוב קווי הרכבת הקלה והמטרו שאנו מקדמים. רשת זו תחבר בין ערים ותושבים, תוריד את העומס מהכבישים, תחזק את הכלכלה המקומית והארצית ותשיב לאזרחים את המשאב היקר ביותר - הזמן שלהם. היום אנו יוצאים לדרך חדשה שמחברת בין ערים, בין חזון למציאות, ובין עתיד טוב יותר לבין ההווה של תושבי ישראל."
ראש העיר ראשון לציון, רז קינסטליך: "החתימה הרשמית על הקו הכחול והקו החום המערבי היא לא עוד טקס, אלא רגע של הגשמת חזון. רגע שבו חלום הופך למציאות, עם הקמתה של רשת תחבורה ציבורית מתקדמת, נגישה, זמינה, ברמה בינלאומית, שתשרת מאות אלפי אנשים מדי יום. הקו החום שיחצה את העיר ממזרח למערב, והקו הכחול שיחבר אותנו מצפון לדרום - יצרו יחד מערכת תחבורתית מקיפה, שתשנה את הדרך שבה אנחנו חיים, עובדים ונעים. מדובר לא רק בשדרוג הנסיעה, אלא במהפכה עירונית אמיתית שתציב את ראשון לציון בשורה אחת עם הערים המובילות בעולם".
ראש העיר נס ציונה, שמואל בוקסר: ״הקו הכחול הוא חלק משמעותי מהחזון שלנו- של פיתוח אחראי לעיר נס ציונה. פיתוח שמכבד את צביון העיר, כעיר בוטיק של קהילה ובד בבד צועד קדימה, לתחבורת המחר. מערכת הסעת המונים מהירה ויעילה היא ללא ספק בסיס לפיתוח נס ציונה כעיר חכמה נגישה ומקושרת. אני מודה לשרה מירי רגב שפועלת רבות לקידום הפרויקט הלאומי, למשרד התחבורה, לחברת נתיבי אילון ולשותפים שלנו ראשלצ ורחובות״.
ראש העיר רחובות, מתן דיל: ״רחובות נמצאת היום בלב המהפכה התחבורתית של מדינת ישראל. הקו הכחול, הוא פרויקט לאומי-ארצי, שיחבר את העיר שלנו בצורה ישירה, נוחה ומהירה לערי המרכז ולמטרופולין תל אביב, וישנה את פני התחבורה ברחובות בעשורים הבאים. לשמחתי, הצלחנו למקסם את הרווח של רחובות מהפרויקט הזה, והעיר זכתה להשקעות עתק של מאות מיליוני שקלים עבור חידוש תשתיות בכבישים נוספים בעיר ומתיחת פנים לרחוב הרצל, לרבות הטמנת קווי חשמל, תאורה מתקדמת, שבילי אופניים ונוף עירוני איכותי. ההשקעה בקו הכחול תיתן מענה תחבורתי הולם לתושבות ולתושבים, תחזק את מרכזי התעסוקה, המסחר והחינוך בעיר, ותהפוך את רחוב הרצל למרכז עירוני שוקק חיים ומודרני. אני מודע למחיר שכולנו משלמים כעת ועוד נשלם בתקופת העבודות, אך המחיר של להישאר מאחור גדול הרבה יותר."
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן: "הקו הכחול הוא ביטוי לתפיסה החדשה שמובילה שרת התחבורה מירי רגב ומחוללת מהפך במערכת התחבורה בישראל. זהו צעד ראשון ברשת רחבה של קווי BRT שיוקמו ברחבי המדינה ויהוו חלק בלתי נפרד מהתחבורה הציבורית של העתיד.זהו פרויקט שמצמצם פערים, ומחזיר לאזרחים את היכולת לנוע בקלות ובאמינות מבלי להיות תלויים ברכב הפרטי. הקו הכחול ישדרג את איכות החיים של מאות אלפים ויתרום באופן ישיר לחיזוק הכלכלה והמשק. חזון 'מחברים את ישראל' קורם עור וגידים כאן בשפלה, וימשיך להתממש בקווים נוספים בצפון, בדרום ובמרכז, כחלק מהתוכנית הלאומית לפיתוח רשתות BRT בהיקף חסר תקדים. זהו שינוי היסטורי שיבטיח תחבורה ציבורית מתקדמת, ירוקה ונגישה בכל רחבי הארץ."
מנכ"לית חברת נתיבי איילון, *אורלי שטרן*: "אנחנו חותמים היום על תחילת ביצוע הקו הכחול. קו ה-brt הראשון שיוצא לדרך לאחר עבודה מאומצת ושיתוף פעולה עם משרד התחבורה, רשות התח"צ וראשי הרשויות המקומיות. הקו הכחול הינו פרויקט דגל שתכליתו לחבר את ערי השפלה עם מטרופולין תל אביב וליצור סטנדרט חדש של תחבורה ציבורית נגישה ואמינה, באמצעות מערכת תחבורה ציבורית ייחודית שעתידה לשפר את איכות החיים וליצור הזדמנויות תעסוקה ומסחר למיליוני תושבים. הקו הכחול יספק אלטרנטיבה ראויה, אמינה ובת קיימא לשימוש ברכב הפרטי ותסייע להפחית את הגודש בכבישי האזור. חברת נתיבי איילון רואה חשיבות גבוהה בפרויקט לאומי זה עבור כל משתמשי הדרך ולכן שמנו לעצמנו כמטרה עליונה לקצר את לוחות הזמנים לביצועו ככל שניתן".