חלם בכביש 4: חנכו נת"צ, יצרו פקקי ענק וגרמו לכאוס קשה
שינוי שנעשה בכביש 4 יוצר פקקי ענק בכניסה לראשון לציון, לתאונות דרכים ולכאוס. הסיבה: הפיכת אחד הנתיבים לנת"צ יצר צוואר בקבוק. תושב העיר: "כדי לפנות לכיוון ראשון יש לחצות נת"צ. זה בלתי נתפס. יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה. אם מישהו חיפש דוגמא למונח חלם, זה המקרה". נתיבי ישראל: "נדרשת תקופת הסתגלות, עשויות להיווצר תחושות עומס"
- בתי לוין
- י"ז אלול התשפ"ה

עומסי התנועה ברחבי ראשון לציון ניכרים בחלקים שונים בעיר בשל עבודות הרכבת הקלה. כעת מתמודדים הנהגים עם עומסי תנועה חריגים בכניסה לראשון לציון זאת בשל החלטת נתיבי ישראל לחנוך נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) על חשבון נתיב נסיעה – דבר שגרם לפקקים קשים ולכאוס.
לפני מספר שבועות הוחלט לפתוח נת"צ בכביש 4 (מתחת לגשר ראשון מכיוון צפון לדרום). עוד לפני חנוכת הנתיב לתחבורה ציבורית אזור זה נחשב לעמוס בשעות אחר הצהריים והערב והתנועה בו זוחלת באיטיות.
הקמת הנת"צ נעשתה על חשבון אחד מנתיבי הנסיעה, דבר שיצר צוואר בקבוק. מעבר לכך, נהגים שמבקשים לפנות ימינה לכיוון מערב ראשון לציון נאלצים לחצות את נתיב התחבורה הציבורית בניסיון להשתלב בנתיב הימני המרוחק.
"כדי לפנות לכיוון מערב ראשון יש לחצות נת"צ. זה בלתי נתפס", אומר עידן, תושב העיר ל"גל גפן". "יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה. אם מישהו חיפש דוגמא למונח חלם, זה המקרה. אני רוצה לדעת מי הגאון שחשב על הדבר הזה? אני עובד בתל אביב. בשעות אחר הצהריים והערב יש באזור הזה עומסי תנועה כבדים. עכשיו, עם השינויים יש כאוס בלתי נתפס. מי אנשי המקצוע שאישרו כזה דבר? כל מי שמנסה לחצות את הנת"צ בניסיון לפנות ימינה נתקל בבעיה. נהגי האוטובוסים והמוניות לא מאפשרים. כתוצאה מכך רכבים עומדים וממתינים להזדמנות להשתלב. בינתיים נוצרים פקקים, יש צפירות וכמעט מדי יום ניתן לראות תאונות דרכים. רק השבוע עמדו שני רכבים שהיו מעורבים בתאונה בצד הדרך והפכו את העומסים לבלתי נסבלים. במקום להקל על הנהגים הם יצרו מצב מטורלל. אני מקווה שהם יתפכחו ויחזירו את המצב לקדמותו או שימצאו פתרון שיקל על הנהגים ולא יגרום לסבל".
גורם מקצועי שעובד עם העירייה אמר ל"גל גפן": "הכוונה היתה טובה, אבל המצב באמת בלתי נסבל. הייתי במקום מספר פעמים ואכן העומסים קשים מאוד. יצירת מצב שבו נהג נדרש לחצות נת"צ כדי להשתלב בנתיב הנסיעה הימני הוא אבסורד. לא מבין את ההחלטה".
מדוברות נתיבי ישראל נמסר בתגובה: "נתיב התחבורה הציבורית המדובר נפתח כחלק מתוכנית תחבורתית כוללת שאושרה על ידי כל הגורמים המקצועיים ובתיאום עם משטרת ישראל וכחלק מתוכנית רחבה לעידוד שימוש בתחבורה ציבורית".
באשר למצב שבו נהגים נדרשים לחצות נת"צ כדי להשתלב בנתיב הימני, נמסר: "חציית נת"צ מותרת לצורך פנייה ימינה כפי שנעשה בכבישים רבים ברחבי הארץ, והדבר מוסדר באמצעות שילוט ברור בשטח. בכל שינוי תחבורתי משמעותי נדרשת תקופת הסתגלות, ובימים הראשונים עשויות להיווצר תחושות עומס.
"מטרת המהלך היא בראש ובראשונה לייעל את זרימת ומתן העדפה לתחבורה ציבורית ולהקל על כלל משתמשי הדרך.
אנו צופים כי התנועה בציר תווסת עצמה כפי שקורה בכל שינוי משמעותי".