X

השם יתברך: סיפורו המופלא של יוצר הטרנס החרדי שמרקיד במסיבות טבע

אהרון סגל מהרכב הטראנס MFG כבש את העולם. דווקא כשההצלחה היתה בשיאה בחר לחזור בתשובה. הוא ממשיך לתקלט במסיבות טבע ("שליחותי לחזק ולשמח"), אין לו בעיה עם קהל מעורב או לבוש מינימלי ("אני מוריד את המשקפיים"), מה הוא חושב על חרדים שמשתתפים במסיבות ("הם חיכו להזדמנות לרקוד במסיבת טבע כשרה") ומה שמע על הרגעים האחרונים של הנרצחים במסיבת הנובה שגרם לו לצמרמורות. ריאיון מיוחד לחג

השם יתברך: סיפורו המופלא של יוצר  הטרנס החרדי שמרקיד במסיבות טבע
צילום: אהרן סגל

בשיא הצלחתם היו אהרון סגל וגיא צוקרל על גג העולם. הרכב הטראנס שהקימו MFG - Message From God חרש את העולם, הופיע בין השאר בפני מאות אלפים ביפן, ארה"ב ובמדינות רבות באירופה, חתם על חוזה עם חברת תקליטים גדולה והוציא מספר אלבומים
כשההצלחה היתה מסחררת והצמד כבש עוד ועוד פסגות, ראה לפתע סגל את האור.
 "שני חברים שחזרו בתשובה ישבו עליי חזק בנושא", מספר סגל בריאיון מיוחד ל"גל גפן". "הם היו מחזקים בדברי תורה ואמונה עד שבאחד הימים התחלתי לשים לב שלכל דבר יש השגחה מלמעלה ושיש אמת בדבר".
אתה מגיע מבית חילוני. ניהלת אורח חיים קיצוני, חיית ממש על הקצה. מסיבות טבע, יצירת טרנסים, הופעות בכל העולם. תתאר את הרגע שבו החלטת לחזור בתשובה.
"זה לא קרה ביום אחד. ההורים שלי ז"ל היו חילונים למהדרין, אבל קיבלו את תהליך החזרה בתשובה שלי בהבנה.  
"כשזה נפתח, כבר קשה להתעלם. יוצאים לדרך ומתחילים ללמוד איך הופכים ליהודי כשר ושהחזרה בתשובה היא כל החיים. איך שהשגנו את השם יתברך אתמול ואיך שאנחנו משיגים אותו היום זה עניין אחר לגמרי". 

אהרון סגלההרכב MFG - Message From Godצילום: אהרון סגל

***

סגל, גרוש בן 54, אבא לחמישה וסבא לשלושה. נולד וגדל בראשון לציון, למד בתיכון עמית עמל, התגייס לשריון וכעבור שנה בעקבות הורדת פרופיל שובץ בבסיס תל נוף.
בגיל 25 הוא התחתן ("זה קרה בגיל צעיר יחסית") והפך אב לחמישה. "כל ילד וכל נגד מיוחד במינו, ברוך השם", הוא מתגאה. "הבכורה שירן גלעד, אדריכלית ומעצבת פנים מוכשרת ברמות על, נתנאל לומד תכנות ועובד כמורה בתחום, מרים כוכבת טיק טוק עם חצי מיליון עוקבים, אדל בשירות לאומי ועובדת בציפורניים, עם כשרון לא מהעולם הזה ונחמן הקטן ממלא את תפקידו בלבזבז לי את הכסף נאמנה. 
"אני עצמאי. לי יש עסק של רכיבים אלקטרונים בשם 'טיימלס אלקטרוניקה'. אני עובד חזק עם הצבא ומשרד הביטחון. עוזר במלחמה מאחורי הקלעים, ברוך השם".


האם יש דברים שאתה מתגעגע אליהם?
"היו לי 14 שנים של ניתוק מהמוזיקה שהייתי שומע בעבר כחילוני. רציתי לשמוע רק נגנים כשרים, אבל כשהתחזקתי יותר למדתי שרבינו נחמן אומר שמי שלומד גמרא בלילה אז יש לו הגנה והוא יכול לשמוע גם נגנים לא כשרים ושזה לא יזיק לו אז חזרתי לשמוע הכל.
"כשיש לנו את המוזיקה שאנחנו אוהבים יש לנו הכל. מעבר לזה, כל מה שהיה לי כחילוני יש לי גם היום, אוכל טוב וכשר וכו'. אין באמת הבדל, רק זוכים על הדרך גם לקיים תורה מצוות ומעשים טובים". 

***

טיק טוק צילום מסך"יוזמה מבורכת שעושה נחת להשם". חילונים לצד חרדים צילום: טיק טוק צילום מסך

במשך שנים אתה חלק בלתי נפרד מסצנת הטרנס וממסיבות הטבע. תוכל לספר איך הגעת לתחום ואיזו מוזיקה אתה יוצר?
"מוזיקה אני כותב ויוצר כבר מכיתה ב'. תמיד בער בי היצר לכתוב מוזיקה ובעיקר אלקטרונית, עליה גדלתי כחילוני".
סגל, כאמור, הקים עם חברו גיא צוקרל את הרכב הטראנס MFG - Message From God (מי ידע שכבר אז השם ירמז על עתידו). "את גיא הכרתי בכיתה ט' ומאז ועד היום אנחנו יוצרים יחד ולחוד. גם בשנים שהייתי במגמת התחזקות והייתי מנותק מהסצנה, עבדנו ביחד על מוזיקה והוצאנו אלבומים. 
"בנוסף, הוצאתי שלושה אלבומים עם שירים למגזר הדתי ("אור האורות", "אור חוזר" ו"דיבור אחד של אמת"), יש גם הרבה קטעים אינסטרומנטליים שכתבתי במהלך השנים לבד.
"היום אני וגיא עובדים על הרבה חומרים חדשים. בנוסף יש לי פרויקט חדש עם חבר צעיר ומוכשר בשם חן שמואל ששם הבמה שלו זה Atmik. 
לפרויקט המשותף קראנו Too Much Data בגלל המורכבות של המוזיקה שאנחנו כותבים. יש לי גם פרויקט סולו בשם Divine Signal של קטעי Downtempo  אלקטרוניים וקטעי טראנס שאני כותב לבד על הדרך".


זה נשמע שאתה לא נח לרגע.
"כן, מאז שהתגרשתי אני מוצא את עצמי בורח הרבה לקלידים. כל רגע פנאי אני מנצל כדי ליצור". 


באסון שהתרחש בשבעה באוקטובר נרצחו מאות בליינים במסיבת הנובה. עד כמה האירוע הטרגי השפיע על סצנת מסיבות הטבע?
"אני מרגיש שהאסון הנורא שפקד אותנו, ואת אנשי הסצנה בפרט, גרם לכולם להבין שהמסיבות האלה זה מה שנותן להם חיות ותקווה.
"מדובר בציבור שחי את המוזיקה הזו. כשהוא מגיע לרחבה להשתחרר, לרקוד, לשמוח, לשמוע מוזיקה שהוא אוהב, רק שם הוא זוכה לנחת ולשמחה אמיתית, ואם הוא גם בחיפוש אחרי רוחניות והשם יתברך, אז הוא מוצא את החיבור ברחבה".
אני מניחה ששמעת ביקורת כמו "איך אתם חוגגים בעת מלחמה בזמן שיש לנו חטופים".
"יש מי שחושב 'איך הם רוקדים כשיש שבויים ומלחמה?'. אז לפי רבי נחמן דווקא ריקודים ומחיאות כף ממתיקים את הדינים מעל עם ישראל. יש בזה עניין גדול, מעבר לריפוי הנפשי האישי שכל אחד חווה במסיבה במצב שאנו נמצאים, יש בזה גם תועלת לכלל עם ישראל. זה לא חייב להיות במסיבת טראנס דווקא, כל אחד ומה שעושה לו את זה".  
"לא מזמן", משתף סגל, "ניגשה אליי באחת המסיבות מישהי שאחותה נרצחה בנובה. היא אמרה לי: 'כשאני רואה אותך על הבמה, תקליטן דתי עם פאות וציצית, אני יודעת שבורא עולם אוהב אותי'. כנראה שיש משהו בעבודה שאנחנו עושים. זה מה שנותן לי כוח להמשיך". 

אהרן סגל"אין באמת הבדל". סגל בימיו כתקליטן חילוני צילום: אהרן סגל

***

האירוע הטראומתי שהתרחש במסיבת הנובה גרם ללא מעט יוצרים בתחום ליצור טראקים לזכר האירוע או הנרצחים. גם סגל, מסתבר, יצר מוזיקה לזכרם של הנרצחים והנרצחות.
"הטראק הראשון שכתבנו מיד אחרי האסון נקראLet’s be Human  עם מסר חשוב לעולם: פנינו לשלום עם כל בני האדם, רק שצריך להיות בני אדם קודם. זה הטקסט:
There shouldn’t be any fear
There shouldn’t be any threat
There shouldn’t be any anger
We believe in peace for all the human kind
Let’s be Human
אחר כך עשינו שיתוף פעולה עם בועז תורג'מן (שם במה (Wonder ועם חן  Atmik וכתבנו קטע שנקרא: “We Will Never Stop Dancing”
ביצירה יש מילות חיזוק לחברים:
“We are strong
Nothing will break us
And we will never stop dancing”
אחד הסיפורים שגרמו לסגל להתרגש נוגע לזוג שבילה בנובה וניסה להימלט מהמחבלים. "זוג שחגג במסיבה ניסה להימלט מהמחבלים. הם עלו על הרכב ונסעו מהמקום. במהלך הבריחה הם שמעו ברכב טראק שלנו בשם: MFG - To Eternity  שיש בו משפט את המשפט הבא: 
“Now you have to excuse me captain, I have an appointment with eternity and I don’t want to be late”,
את הסיפור שמעתי מחברתו שניצלה. הוא נרצח. הסיפור עשה לנו צמרמורת בגוף. 
"למרות שזו הייתה מסיבה שהתקיימה בשבת, מרגיש לי שנקטפו הרבה נשמות טהורות, של בעלי אמונה וזיקה לדת. כנראה נשמות גבוהות שנבחרו למות על קידוש השם. למות רק בגלל שהם יהודים".

***

במסיבות שבהן אתה מתקלט משתתפים חילונים וחרדים. ניתן לראות בסרטונים ברשתות החברתיות שיש גם מחיצה שמאפשרת לנשים דתיות לרקוד באירוע. איך נולד הרעיון? 
"רוב המסיבות מעורבות. צץ גל של מסיבות בהפרדה עם מחיצה. זה כדי לאפשר גם לציבור שלא רוצה לרקוד בערבוביה את האפשרות לצאת ולרקוד. זו יוזמה מבורכת שבטוח עושה נחת להשם. מקווה שיהיו יותר כאלה בעתיד".
איך הציבור החרדי מקבל את השתתפותם של החוגגים במסיבות?
"במסיבות דתיות יש גם חרדים שבאים לראות מה זה - בעלי תשובה שחיכו להזדמנות לרקוד במסיבת טבע כשרה. מי שמגיע אוהב ומתעניין. מי שלא מכיר את העולם הזה מן הסתם יכול להיות שיתנגד מחוסר הבנה". 
האם השתתפות נשים חרדיות במסיבות גררה תגובות בקהילה החרדית שנחשבת סגורה ושמרנית?
"אין לי מושג", הוא צוחק. "תיבת התלונות לא ברשותי אז לא הגיעו אליי תגובות בנושא. אין בעיה עם נשים שרוקדות בצניעות לבדן, אין איסור הילכתי לדבר".  


כאדם דתי, אין לך בעיה להשתתף ולתקלט במסיבות מעורבות, שבהן החוגגים בלבוש מינימלי?
"הלכתית יש בעיה להרקיד כשהקהל מעורב, עוד לפני הלבוש המינימלי, אבל נראה שנתנו לי שליחות מיוחדת - לחזק ולשמח גם את הרחוקים.
"אני מגיע מהעולם החילוני המינימלי, אז זה לא באמת מרגש אותי. אני מוריד את המשקפיים ועושה את העבודה שלי – לשמח, לעודד ולהרקיד את מי שהגיע".  


מה החלום שלך?
"מחפש אישה להמשך הדרך, מישהי שתוכל להכיל את הטרלול שנקרא אהרון סגל ואת כל החבילה שלו, מחכה לישועת השם בעניין. קודם כל אני צריך למצוא אישה טובה שתהיה לצידי בדרך הלא סטנדרטית שאני עובר בעולם הזה, מה לעשות, לא טוב היות האדם לבדו.
"חוץ מזה, הלוואי ונוכל לעסוק רק במוזיקה. החלום של כל מוזיקאי הוא להמשיך ליצור מוזיקה, לרגש ולקבל חיבוקים מהקהל.
"אני מקווה שכל עם ישראל יפנים שלא משנה איפה כל אחד מהם אוחז מול השם והאמונה, כתוב שישראל, אפילו עובדים עבודה זרה, אם הם מאוחדים, השם איתם, ואין מי שיוכל עלינו.
"אז נשאר לנו רק לאהוב אחד את השני, לכבד אחד את השני ולעשות אחד למען השני וככה נזכה לגאולה שלמה ברחמים, אמן". 
 

art