X

בעיריית ראשון לציון שמים את הקהילה במרכז

עיריית ראשון לציון היתה בין החלוצות בישראל שהקימו מינהל קהילה, מהלך שהוכיח את חיוניותו במיוחד במהלך מלחמת חרבות ברזל. כיום העירייה לוקחת חלק פעיל ב"קהילה מקצועית" ארצית, שמטרתה להעשיר ולהתמקצע בפיתוח מהלכים קהילתיים מחזקים.

בעיריית ראשון לציון שמים את הקהילה במרכז
צילום: יחצ


השנה האחרונה חיזקה את ההבנה כי קהילה חזקה היא המפתח ליצירת חוסן חברתי וליכולת התמודדות מוצלחת מול האתגרים שהמציאות בישראל מציבה בפנינו. מחקרים מראים כי קהילות מלוכדות מייצרות חוסן אישי וחברתי, תורמות בצורה משמעותית להתמודדות עם אתגרי התקופה, מחזקות את תחושת השייכות ומסייעות בהפגת בדידות. בנוסף, הקהילות ממלאות תפקיד מרכזי בפיתוח היישובים והערים ובשותפות בהובלת תהליכים מקומיים.
עיריית ראשון לציון הייתה בין הראשונות בישראל לזהות את חשיבות הקהילה והקימה אגף קהילה כחלק מחזון ראש העיר, במטרה לחזק את הקשר עם התושבים ולשפר את איכות חייהם. 
בראש מינהל קהילה בעירייה עומדת איריס ארונין, הפועלת במסגרת תפקידה ליצירת מענים מגוונים ושירותים קהילתיים לתושבים. מינהל הקהילה מסייע בגיבוש יוזמות חברתיות, מקדם פעילויות קהילתיות, ומאפשר לתושבים להיות שותפים בעיצוב המדיניות המקומית, תוך מענה לצרכים הייחודיים של כל שכונה ואוכלוסייה בעיר. 
בשנה האחרונה לוקחת העירייה חלק ב"קהילה מקצועית" – יוזמה ארצית המפגישה מנהלי אגפי ומחלקות קהילה מ-30 רשויות בישראל לשיח עמיתים, שמטרתו לשתף ידע ולפתח רעיונות חדשים לטובת קידום הקהילה המקומית. במסגרת הקהילה המקצועית התקיימו לאורך השנה מפגשים, שכללו ימי עיון ולמידה, סמינר דו-יומי בנושא "שותפות רשות-תושבים", והפקת קמפיין המעודד רשויות נוספות להקים אגפי קהילה משלהן. 
לדברי איריס ארונין,  ראש מינהל קהילה בעיריית ראשון לציון, החברה בקהילה המקצועית של ראשי מינהלים ומנהלי אגפי קהילה ברשויות: "אירועי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל הוכיחו כי מינהלי הקהילה שיחקו תפקיד מכריע בתמיכה בעורף ובחוסן הקהילתי, והמחישו עד כמה חיוני הוא תפקיד מינהל קהילה במצבי חירום כמו גם בשגרה כמי שמגבירים אמון בין הרשות לתושבים . בראשון לציון , אנו כל הזמן מדייקים את המענים, כל קהילה מקבלת את ההתייחסות והשירותים המדויקים לה. המטרה שלנו כעיר הרביעית הגודלה בישראל, לתת שירות אישי זמין ויוזם תוך הגברת תחושת השייכות ושיפור באיכות החיים עבור תושבי העיר שלנו".
 

קרן לגזיאלאיריס ארוניןצילום: קרן לגזיאל

 

art