X

משמר השכונות בעיר: ״כולנו שותפים ורוצים להגביר את תחושת המוגנות האישית שלנו"

עם רדת החשכה הפעילות של משמר השכונה מתחילה. תושבי העיר, צעירים וזקנים, נשים וגברים, יוצאים לסייר בשכונה שלהם בשעות הלילה. הצטרפנו לסיור מיוחד עם אופיר עותמי, סגן מנהל אגף השכונות בעיריית רחובות המנהל את הפרויקט בשטח

משמר השכונות בעיר: ״כולנו שותפים ורוצים להגביר את תחושת המוגנות האישית שלנו"
לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל ביום הנורא של ה-7 באוקטובר, תחושת הביטחון של כל אחד ואחת מאיתנו נפגעה. בעיריית רחובות הבינו מהר שמה שהיה הוא לא שיהיה ויש צורך מיידי להקים שכבות הגנה נוספות שיפעלו בכל העיר. ככה נולדו יוזמות ביטחון שנוספות לפעילות המשטרה, השיטור והפיקוח העירוני וסיירות הביטחון כמו פרויקט "כיתת הכוננות" בו תושבי העיר הנושאים ברישיון לנשק עוברים אימונים מיוחדים ע"י המשטרה ומוכנים ליום פקודה ו"בני המקום" פרויקט של פיקוד העורף בו תושבי העיר מתגייסים למילואים ועוזרים באבטחה שוטפת. אבל הפרויקט עם מעורבות התושבים ומספר המתנדבים הגדול ביותר הוא ללא ספק - "משמר השכונה", פרויקט מיוחד אליו יכולים להצטרף כל התושבים.השבוע, התלווינו לעותמי לסיור מיוחד שהתחיל בשעות הערב ונגמר בשעות הלילה המאוחרות. בסיור הזה פגשנו עשרות תושבים, צעירים ומבוגרים, נשים וגברים, סטודנטים לצד פנסיונרים שרוצים לעשות רק דבר אחד – להפוך את העיר שלהם לבטוחה יותר. "אני משתדל להיות נוכח בסיורים האלה ולהגיע לכל השכונות, אני מכיר את התושבים בפנים ובשמות. במשימה הזאת כולנו שותפים ורוצים להגביר את תחושת המוגנות האישית שלנו". מספר עותמי בפנים חתומות. כמו כולנו, המלחמה הזאת תפסה גם את עותמי בהפתעה מוחלטת כשהיה בטיול פרטי בטורקיה. "במשך כמה ימים ניסינו למצוא טיסה חזרה הביתה בגלל שכל חברות התעופה ביטלו את הטיסות שלהן לארץ. בזמן הזה אנחנו מתחילם לקלוט את גודל האסון ומבינים שאין מקום בטוח יותר ליהודים מאשר מדינת ישראל. אחרי 4 ימים הצלחנו סוף סוף למצוא טיסה מטורקיה לקפריסין ומשם חזרה לישראל ומאז אני, כמו כל העובדים בעירייה, עובד יום ולילה". כשהגעתי לישיבות הערכות מצב שמנהל ראש העיר, רחמים מלול, בכל יום מרגע תחילת המלחמה זיהינו צורך להקים מערך מתנדבים שיעזור לגורמי הביטחון במשטרה ובעירייה לזהות סכנות קיימות ופוטנציאליות. עם החלטת ראש העיר על הקמת משמר השכונה גיבשתי יחד עם מנהל אגף הביטחון אליצור זרחי, מנהל אגף השכונות רמי מדהלה, חבר המועצה שאול צגהון, תת ניצח בדימוס יפרח דוכובני ורכז הפרויקט אביחי צעידי-  מערך שלם וגייסנו למעלה מ-1,000 מתנדבים למשמר השכונה. המתנדבים שלנו עברו הדרכות לקראת היציאה לסיורים וגם עכשיו, כשיש כבר מתנדבים פעילים אנחנו ממשיכים לקיים עוד הדרכות למתנדבים חדשים שמצטרפים. בתפיסה שלי, הקשר העמוק ויחסי האמון שבנינו עם התושבים במשך השנים הוכיחו את עצמם בזמן אמת וזה מה שעזר לנו להקים את המערך המוצלח של משמר השכונות בזמן קצר מאוד".
אופיר עותמי עם התושביםצילום: אופיר עותמי עם התושבים
בסיור הזה עותמי לקח אותנו ל-7 שכונות, בדרך תפסה אותנו אזעקה אבל את המתנדבים של משמר השכונה זה לא הרתיע. "בתחילת הערב עברו פה כמה ילדים שראו אותנו עם הווסטים הכחולים והרכב עם הצ'קלקה ושאלו אותנו אם אנחנו יודעים מתי תהיה אזעקה. סיפרנו להם שחמאס לא מתאם איתנו את השעות של הטילים וכולנו צחקנו ביחד. מוזר לומר אבל יש פה הרבה רגעים מצחיקים", מספרת דנה, ממשמר השכונה של רחובות המדע. אל דנה הצטרפו הערב לסיור גם רועי ואריאל. השלושה מעולם לא נפגשו והערב הם מסיירים יחד בשכונה שלהם, בה שלושתם מגדלים ילדים בגילאים שונים. "התושבים שמחים לראות אותנו מסיירים בשכונה, הם מרגישים שיש עוד אנשים ששומרים עליהם וזה מקנה להם תחושת ביטחון. זה עוזר לנו לייצר שגרה בכל הטירוף של התקופה הזאת" מספר אריאל. -במהלך הערב פגשנו עוד עשרות תושבים מתנדבים, לכל אחת ואחד מהם סיפור משלו. בשכונת מרמורק פגשנו שוטר, נקרא לו א', שבמהלך כל היום מתעסק בחירום ובמעצרים אבל ברגע ששמע שמקימים את משמר השכונות הוא החליט להצטרף. "גם בשעות הבודדות שיש לי רגע לעצמי אני מעדיף להיות פה. כולנו רוצים לעזור, כולנו רוצים לעשות משהו" הוא אומר ובאותה נשימה מבקש שלא יצלמו אותו כי הוא נושא בנשק ומעדיף שלא יראו את פניו. מאוחר יותר הגענו לשכונת רחובות הצעירה, שכונה שבה כבר בשבוע הראשונה למלחמה התנדבו 70 תושבים למשמר השכונה. יחזקאל, פעיל בולט בשכונה מספר כמה התושבים שמחים לראות אותם מסתובבים ערניים לכל מקרה שיקרה. בסיור משתתפים 5 תושבים וברחובות כמו ברחובות כולם מכירים, תוך כדי הסיור – ניר מגלה כי איריס, המשתתפת איתו בסיור היא המורה של הבת שלו בבית הספר שביט.
משמר שהכונה רחובות הצעירהצילום: משמר שהכונה רחובות הצעירה
מרחובות הצעירה המשכנו לצפון העיר שם פגשנו את דימה ואולגה, זוג נשוי שהגיע לארץ מרוסיה והכירו במרכז הקליטה באשקלון. כבר 20 שנה שהם גרים ברחובות והקימו פה את המשפחה שלהם. דימה סיים את שירות המילואים שלו ובכל זאת החליט שהוא חייב לעשות ולתרום משהו למען כולם בתקופה הזאת. אולגה אשתו מנהלת את מערך המתנדבים בצפון העיר והם מוצאים את עצמם כמה פעמים בשבוע בדייט מיוחד עם וסטים כחולים, כובעים צהובים ועיניים פקוחות בעירנות מלאה. "הילדות שלנו כבר גדולות ושנינו מאוד רוצים לעשות משהו ולקחת חלק בלשמור על העיר שלנו. כשאנשים רואים אותנו הם שמחים, זה מרגיע אותם לראות שיש עוד אנשים פעילים ומסתובבים. זה הדבר הנכון לעשות עכשיו". עותמי לוחץ את ידם ומודה להם. "יש לנו תושבים מדהימים בעיר הזאת, זה מרגש לראות איך כל כך הרבה אנשים נענו לקריאה שלנו ובכל ערב עוזבים את החיים שלהם כדי לפטרל בשכונות. כשהתחלנו את הפרויקט ידעתי שהתושבים שלנו ירצו להיות מעורבים אבל לא תיארתי עד כמה". קצת לפני חצות אנו מסיירים גם ברחובות ההולנדית, שכונת שעריים, מרכז העיר ושכונת כפר גבירול, בכל השכונות אנחנו פוגשים אנשים טובים, כאלה שלא הכירו לפני שעתיים אבל עכשיו כבר מרגישים חברים טובים שרוצים לתרום את החלק שלהם למשימה הגדולה של כולנו.
אופיר עותמי בשטחצילום: אופיר עותמי בשטח
עיריית רחובות עדיין מחפשת מתנדבים נוספים שיצטרפו לפרויקט משמר השכונות, אם גם אתם רוצים להצטרף הירשמו בלינק >  bit.ly/45DOGOR     
עמוד הבית ראשי חדשות רחובות רחובות

art