7 דברים שחייבים לדעת על הגשת דוח שנתי למס הכנסה
אחת לשנה מדינת ישראל פונה למאות אלפי ישראלים, בעלי עסקים ובעלי נכסים מסוגים שונים ושואלת: כמה הכנסתם בשנה שעברה? כמה הוצאתם? אנחנו מדברים כמובן על טופס 1301 או בשמו המוכר "דוח שנתי למס הכנסה" המכיל את כלל הפעילות הכלכלית. ריכזנו כאן 7 דברים שאתם חייבים לדעת לפני שתגישו את הדוח השנתי הבא
- מערכת
- כ"ו תשרי התשפ"ג
דוח שנתי הוא דיווח המוגש אחת לשנה לרשות המסים של מדינת ישראל, כדי ליידע את מדינתנו אודות הפעילות הכלכלית שלנו במהלך השנה הקודמת. כל סעיף הכנסה רלבנטי נכנס לדוח הזה: משכורת, מכירת מוצרים ושירותים, השכרת דירה, קצבאות וכיוצא באלה. מנגד, כל סעיף הוצאה המוכר לצורך הנבת ההכנסה חייב להיכנס גם הוא, כדי להוריד את חבות המס שלנו: שכר ששילמנו לעובדים, פחת על רכוש קבוע, קניות ורכישות לטובת הפעילות העסקית, הפרשות לביטוחים שונים וכיוצא באלה.
כדי להעמיק את הידע שלכם על דוח שנתי ולהימנע מהמוקשים שבתהליך, שימו לב לשבעה דברים שאתם פשוט חייבים לדעת על הגשת דוח שנתי למס הכנסה:
לצורך הכתבה, אנו ביקרנו ב- OPAL - משרד רואי חשבון, כדי להעמיק את הידע שלכם על דוח שנתי ולהימנע מהמוקשים שבדרך. (למידע נוסף על התהליך >>> )
שימו לב לשבעה דברים שאתם פשוט חייבים לדעת על הגשת דוח שנתי למס הכנסה:
1. לא רק בעלי עסקים חייבים בהגשת דוח שנתי בעלי כל עסק עצמאי בישראל חייבים בהגשת דוח שנתי: עוסקים פטורים, עוסקים מורשים וחברות בע"מ. אולם ישנם עוד אנשים אשר מס הכנסה מחייבם בהגשת דוח אודות פעילותם הכלכלית אחת לשנה:
-
שכירים בעלי הכנסה שנתית מעל X אלפי ש"ח בשנה.
-
בעלי נכסי נדל"ן אשר ההכנסה מאותם נכסים עולה על Y אלפי ש"ח בשנה. מדובר על כל נכס נדל"ני שהוא: דירת מגורים, משרד, שטח מסחרי, מחסן וכיוצא באלה.
-
בעלי הכנסה מחוץ לישראל, אשר מקורו בעסקים או נכסים בחו"ל, כאשר ההכנסה השנתית עולה על Y אלפי ש"ח. במקרה של שכר העובד בחוץ לארץ, לא מתבצע ניכוי מס במקור, והמשמעות היא שהשכיר חייב בהגשת דוח שנתי.
-
בעלי מניות בחברות פרטיות.
2. ייתכן שתקבלו החזר, אבל גם ייתכן שתיאלצו לשלם יותר רשות המסים תעבור על הדוח השנתי שלכם, ותקבע האם שילמתם (באמצעות המקדמות השוטפות) יותר מדי מס - ואז תקבלו החזר. זאת, במקרה בו ההכנסות השנתיות שלכם היו נמוכות יותר ממה שצפיתם. במקרה שבו ההכנסות השנתיות שלכם היו גבוהות יותר ממה שצפיתם, תיאלצו לשלם סכום נוסף לרשות המסים כדי לעמוד ברף המס הנקבע בחוק.
3. לא כדאי לאחר בהגשת הדוח השנתי החוק מחייב הגשת דוח שנתי עד 30 באפריל. אי הגשת הדוח במועד היא עבירה פלילית, שמשמעותה קנסות כספיים ובמקרים חמורים אף הגשת כתב אישום. אם מסיבה כלשהי אתם מתעכבים בהגשת הדוח, פנו ללא דיחוי לפקיד השומה בסניף מס ההכנסה הקרוב אליכם, פרטו בצורה מנומקת ככל האפשר אודות הסיבה או הגורם המעכב ובקשו הארכה.
4. ניתן להגיש דוח שנתי דרך האינטרנט בשורות טובות: בחודש אפריל 2021 רשות המסים השיקה מערכת חדשה, שלראשונה מאפשרת הגשת דוח שנתי באופן מקוון, ובצורה מלאה. משמעות הדבר היא כי אין יותר צורך להגיש את הדוח השנתי בצורה פיזית במשרדי מס הכנסה.
5. יש חמישה שלבים בהגשת הדוח השנתי
-
מילוי פרטים טכניים כגון פרטים מזהים, כתובות, טלפונים וסטטוס תעסוקתי כולל פרטי ב או בת הזוג.
-
מילוי סעיפי ההכנסות וההוצאות שלכם, במונחים שנתיים. הכנסות מפעילות עסקית, משכר דירה וכל הכנסה שהיא. יש לזכור גם להכליל את כל ההוצאות המוכרות.
-
מילוי סעיפי הפרשות ונקודות זכות, בהתייחס להפרשות שביצעתם לביטוח לאומי, ביטוח חיים, קופות גמל, קרנות השתלמות וקרנות פנסיה.
-
צירוף מסמכים ונספחים כגון אישורים על הפקדות לקרנות פנסיוניות, אישור ניכוי מס במקור, קבלות על תרומות וכיוצא באלה.
-
שליחת הדוח השנתי באופן מקוון באתר רשות המסים.
כל שנותר לכם כעת הוא להמתין בסבלנות לתוצאות הבדיקה של רשות המסים.
6. ניתן להגיש דוח שנתי בכוחות עצמכם, אבל… בהחלט ניתן להגיש דוח שנתי בכוחות עצמכם. אולם כדאי לדעת אלו יתרונות טמונים בהגשת דוח שנתי בסיוע רואה חשבון מקצועי ומנוסה:
-
מומחיות וניסיון: הגשת דוח שנתי היא עניין מורכב ויש פתח לטעויות וחוסר דיוקים, שעלולים לעלות כסף רב בקנסות והליכים משפטיים. רואה חשבון בעל ניסיון, אשר הגיש אלפי דוחות שנתיים במהלך השנים, יודע בדיוק באילו מקומות במהלך ההגשה לשים יותר דגש על מנת לוודא שהדוח השנתי נכון ומדויק.
-
חיסכון בטרחה: אנו בטוחים שיש לכם עיסוק בו אתם מצטיינים, אשר מניב לכם הכנסה ואנו מקווים שגם הנאה. הגשת דוח שנתי היא פרויקט הדורש טרחה רבה, השגת מסמכים רבים וצירופם אלה לאלה על מנת לקבל תמונה אחידה, וביצוע חישובים מורכבים.
-
התנהלות מקצועית מול רשות המסים: רואה חשבון מנוסה יודע כיצד להתנהל מול פקידי השומה, מהו מוקד תשומת הלב שלהם כשהם עוברים על דוח שנתי וכיצד לפנות אליהם בבקשות כלשהם לטובת מגיש הדוח. אלו יתרונות שלא יסולאו בפז.
ליתרונות נוספים, ניתן לקרוא במדור צרכנות.
7. חשוב לשמור על הדוחות והמסמכים כדאי מאוד לשמור על כל המסמכים החשבונאיים והדוחות השנתיים ליתר בטחון לתקופה של 7 שנים. במשך תקופה זו רשות המסים רשאית לזמן אתכם לדיון. לאחר 7 שנים חלה התיישנות. בהצלחה בדוח השנתי הבא שלכם!