X

תיווך עסקים

בדומה לרכישה של נכס נדל"ני למגורים, גם רכישה של עסק כדאי לבצע באמצעות מתווך

  • י"ז שבט התשפ"ב
צילום: FREEPIK
עסקים רבים נבנו בעמל רב על ידי בני משפחה או יזמים שפעלו תחת חזון משותף. הם בנו חוג לקוחות ומוניטין, יצרו מוצרים חדשים והעניקו שירותים ללקוחות רבים. אך, עם השנים, המוטיבציה ירדה וכרגע הם מחפשים את האדם שיוכל להמשיך את ניהול העסק שבנו בעמל כפיהם. לעזרתם נחלץ שירות של תיווך לעסקים קטנים וגדולים, שמסוגל להפוך את היגיעה המרובה לאורך השנים לתשלום מזומן עבור עסק פעיל.   כיצד מוכרים עסק? כדי למכור עסק יש להבין קודם כל את השווי שלו. השווי הזה נגזר ממספר נתונים עיקריים:
  • נכסים פיזיים
הראשון, הוא הנכסים הפיזיים הנמצאים בבעלות העסק. למשל, מסעדה שרכשה את המבנה בו היא ממוקמת, את הציוד בתוכה, הריהוט ואפילו את החניון ליד המסעדה. כל אלה מתורגמים לשווי כספי נטו אותו אפשר לקבל באמצעות שמאות של הנכס. המחיר של הנכס לבדו יושפע מהשנה בה המבנה הוקם, האם הוא עבר שיפוץ, מה מצבו מבחינה חיצונית ופנימית ומה המיקום שלו. כפי שאומרים תמיד בתחום הנדל"ן ובתחומים עסקיים נוספים, כלל הברזל הוא "לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן". גם אספקט המיקום מחולק לשניים: ראשית, העיר בה ניצב המבנה ושנית הביקוש שיש לסוג העסק במתחם. למשל, מועדוני אירועים ומסעדות הממוקמים במתחמים מסחריים שוקקי חיים יהיו בשווי רב יותר מאחר מסעדה הממוקמת ברחוב צדדי באותה עיר. מסעדה בתל אביב תתומחר בצורה שונה ממסעדה בפריפריה, וכן מבנה שממוקם ליד הים, עם נוף פסטורלי, יתומחר באופן שונה ממבנה ברחובות ממוקמים מוסכים או אזור מפעלים.
  • וותק ומוניטין – טוב שם משמן טוב
הנתון השני המשפיע על מחירו של העסק הוא הוותק והמוניטין שצבר בשנים בהם היה קיים. למשל, המסעדות הידועות ביותר ברמת החייל או בהרצליה פיתוח יהיו לרוב שוות יותר ממסעדה חדשה שרק נפתחה ועוד לא צברה מוניטין. גם אם המבנה של המסעדה החדשה יקר יותר כנכס נדל"ני, המוניטין עשוי להיות שווה זהב. בכל תחום נהוג להתייחס לכמות העסקאות המבוצעת בעסק מדי שנה. יש לזכור כי בתקופת הקורונה עסקים רבים הנמיכו את היקף פעילותם. אך, כאשר מסתכלים לאורך שני עשורים על פעילות העסק ניתן לראות עד כמה הוא פעיל. דרך נוספת לבחון את המוניטין שצבר העסק היא באמצעות הכתבות השונות והסיקורים אודותיו. למשל, מסעדה שזכתה לדירוג כוכב מישלין או כאחת המסעדות הטובות בעיר בעיתון יומי ידוע, תזכה למוניטין רב יותר ממסעדה אלמונית.
  • הרווחים השנתיים של העסק
הנתון האחרון שישפיע על מחיר העסק הוא ההכנסות השוטפות והרווחים שלו. יש לזכור כי מדובר הן על שיעור הרווח מהמחזור השנתי והן על הסכום הכולל שהרוויח העסק בכל שנה. בכל סוג עסק נהוג להתייחס למכפיל רווח אחר. מרבית העסקים יתומחרו לפי מספר השנים שיקח לבעל העסק להחזיר את השקעתו הראשונית. בעסקים מסויימים יהיה מדובר בשנתיים ובאחרים גם בחמש שנים או בעשור. תמחור מסעדה יהיה שונה לחלוטין מתמחור של עסק למכירה של מוצרי ביגוד, פיצוציה או חנות נעליים. לכן, לפני שמתחילים תהליך של רכישה כדאי להכיר לעומק את דרך התמחור בנישה בו פועל העסק אותו תרצו לרכוש.   מצאו מתווך עסקים מוכר בדומה לרכישה של נכס נדל"ני למגורים, גם רכישה של עסק כדאי לבצע באמצעות מתווך. הוא יוכל למצוא עסקים שונים בתחום המבוקש ולסייע להשוות "תפוחים" ל"תפוחים". למשל, אם תמצאו שתי מסעדות שונות באותו העיר הפונות לאותו קהל יעד (כמו: מסעדות יוקרה, מסעדות פועלים או פאס-מסעדה) תוכלו לזהות איזו עסקה טובה יותר. מתווך עסקים מקצועי יוכל גם למצוא עסקאות שאינן מפורסמות בעיתונים, בעקבות קשרים אישיים ועסקיים שיצר לאורך השנים. הוא יוכל למשל להציע לבעל עסק שעדיין לא פרסם את המקום למכירה לעשות "אקזיט" קטן ולמכור את העסק שהקים ברווח ניכר.   תיווך עסקים למוכרי החנויות אם אתם היום בעלי חנות כלשהי, ומתחילים לשקול אם כדאי לכם למכור אותה, כדאי לפנות למתווך מומחה בתחום. הוא יוכל לסייע לכם להעריך את השווי של העסקה שבידכם ויעזור למצוא את הקונה המתאים. כיום, בעידן הדיגיטלי עסקים רבים מפורסמים ברשת, ובאמצעות פניה לקהל היעד המתאים ניתן למצוא קונים במהירות רבה יחסית. אם יש לכם ציוד בעסק ניתן יהיה להעריך את שוויו, וכן לזהות האם המיקום של העסק הוא מרכזי ובולט וכך להוסיף לשוויו סכום נוסף. אם צריך לערוך שיפוץ קל במבנה כדי להעלות את שווי הנכס, מתווך זה יוכל להמליץ על השינויים הדרושים שבאמת יוסיפו ערך וימשכו לקוחות רבים יותר. לסיכום, פעילות עסקית ארוכת שנים יכולה להשתלם בטווח הארוך, משום שאתם יוצקים ערך נוסף למבנה של העסק שלכם. תוכלו למכור את הפעילות של העסק בלבד (תחת שם אחר) או למכור את העסק באותו שם עם המוניטין שצבר. הדבר נכון לעסקים בכל התחומים החל ממפעלים תעשייתיים, מסעדות, פיצוציות, חנויות אופנה, מספרות ועוד. להערכת שווי של עסק קיים או המלצה על עסקים קיימים למכירה הביטו ברשימת העסקים המפורסמים באתר ובמחיריהם.   למידע נוסף על תיווך עסקים, פנו לחברה המובילה בתיווך כל סוגי העסקים, ברוקרלי השקעות.             *כתבה פרסומית
עסקים בכותרות עסקים מכירת עסק

art