ראשון לציון: קבוצה חדשה רוצה לקדם את הנסיעה בדו גלגלי
את הקבוצה מובילים יוג'ין ווטרוב (25) וליאורה מקדשי ניאזוב (50) תושבי העיר ופעילים במרכז לצדק חברתי בסוגיות של תחבורה ציבורית אופניים ועירוניות
- י"ד כסלו התשפ"ב
כבר מספר שנים שהאופניים והקורקינטים החשמליים נוספו לרחובות ישראל והפכו לכלי תחבורה. על פי עמותת אור ירוק, 27 רוכבי אופניים, אופניים וקורקינטים חשמליים נהרגו מתחילת שנת 2021 בתאונות דרכים לעומת 23 רוכבים שנהרגו בתאריך המקביל בשנה שעברה – ארבעה רוכבים יותר. בחודש האחרון נפתחה קבוצה חדשה בעיר "ראשון לציון בשביל אופניים" ומטרתה לקדם מדיניות של השקעה בתשתיות לרכיבה בעיר, לשם עידוד תרבות רכיבה על אופניים ודו גלגלי. את הקבוצה מובילים יוג'ין ווטרוב (25) וליאורה מקדשי ניאזוב (50) תושבי העיר ופעילים במרכז לצדק חברתי בסוגיות של תחבורה ציבורית אופניים ועירוניות. להבנת המצב הקיים כיום יזמה הקבוצה סקר לשם קבלת מושג מעמיק של האופן שבו הציבור הרחב משתמש באופניים: לאן רוכבים ביום יום, מה התשתיות שמונעות מאנשים לרכב באופניים, ומה הדברים העיקריים שישפרו את הרכיבה בעיר ויגרמו לציבור הרחב לעבור לאופניים ככלי התניידות יומיומי.
צילום: יוג'ין ווטרוב
יוג'ין ווטרוב צילום: ליאורה מקדשי ניאזוב
ליאורה מקדשי ניאזוב ל"גל גפן ראשון לציון" מספרים השניים על התוצאות עד כה: "בסקר גילינו כמה דברים חשובים, הרוב רוכבים על המדרכה בשל הסכנה לנסוע בכביש, חסרים שבילי אופניים לכיוון הים, מרכז העיר ותחנות הרכבת ושרכיבה על אופניים נפוצה בעיקר כפעילות פנאי וספורט ובמידה מעטה לצורכי הגעה לעבודה וסידורים. אופניים וקורקינטים הם חלק מהפתרון, הבעיה היא שבהעדר תשתיות, בעיקר שבילי אופניים, יש ערבוב מסכן חיים בין הולכי רגל, רוכבי הקורקינטים והאופניים ונהגי הרכבים. הקורקינטים שנכנסו לאחרונה הגבירו את הבעיה כי קורקינט שנוסע ב-25 קמ"ש על המדרכה מעלה את הסיכוי לפגיעה במשתמשי הדרך. ולמרות שאופניים, הם כלי התניידות זול, בריא, ירוק ומהיר שיכול לשמש להגעה לעבודה במרכזי הערים, להגעה לתחבורה הציבורית ולענייני היום יום, כמו שמקובל במדינות מערב אירופה, אנחנו עדיין רחוקים מכך. הפתרון שנוסה בצורה מוצלחת במקומות רבים בעולם ובארץ הוא יצירת הפרדה מוחלטת: נתיבי רכבים ותחבורה ציבורית, נתיב נוסף בהפרדה לאופניים ולקורקינט , ומדרכה רחבה להולכי רגל. ניתן לשפר את המצב בהשקעה פשוטה בתשתיות והסברה, רישות העיר בשבילי אופניים שמייצרים רציפות ומובילים בעיקר: לתחנות הרכבת, למרכזי תעסוקה ולמקומות בילוי. להתקין חניות אופניים בתחנות הרכבת ובתחנות המרכזיות ובמרכזי קניות בעיר , להתקין קולרים ברחבי העיר ולהתקין עמדות תיקון אופניים בנקודות מרכזיות". לדברי חברי הקבוצה כדי שכל זה יקרה יש לשנות את התפיסה המחשבתית אודות תכנון תחבורתי בקרב מקבלי ההחלטות. "להפוך את פרמידת התכנון ולשים את הולכי רגל בעדיפות ראשונה, שיתוף הציבור בהליך התכנוני בכדי למקד את התכנון בהתאם לצרכי הציבור ותכנון תחבורה כוללני של רשת חכמה של שבילי אופניים כחלק מרשת תחבורה ציבורית המורכבת מאוטובוסים המגיעים לכל השכונות בעיר בתדירות גבוהה, רכבות קלות ותחנות רכבת כבדה. העיר יכולה תוך 10 שנים, בהשקעה משמעותית להיות עיר חדשנית המאפשרת לתושבות ולתושבים בכול הגילאים להתנייד בקלות ללא הרכב הפרטי ו"להפוך את הפרמידה". לסיכום אומרים חברי הקבוצה כי הם רואים ניצני תכנון לאופנים אך הדרך עוד ארוכה "נדרש אומץ פוליטי לצאת נגד תרבות התכנון ששמה במרכז את הרכב הפרטי כמו כן, אנחנו בקשר ובדיאלוג עם מחזיק תיק התחבורה איציק אבשלומוב ופועלים לשינוי תכנוני בעתיד הקרוב". להשתתף בסקר: https://forms.gle/wTH9pAsgyWefqisV8