X

"המג"ליסטים שלי, תודה לכם ולהתראות"

  • י"ז סיון התשע"ט

רונן דמארי

  לפני עשר שנים מורבצ'יק נענה לבקשה לניהול מג"ל, ומאז הפך את מג"ל לשם דבר בעיר ובכל הארץ. כיום מג"ל הינה חלק חשוב בקתדרה הפועלת במסגרת החברה העירונית ראשל"צ. משה הינו איש חינוך ותיק בכל רמ"ח אבריו. ועבר את כל שלבי מערכת החינוך האפשריים, הן בחינוך הפורמאלי, והן בחינוך הלא פורמאלי, הן אינטרני, והן אקסטרני, מהדרכה בקייטנות בגיל שש עשרה, ניהול קייטנות, הוראה וחינוך בגיל הרך, הוראה חינוך וריכוזי מקצוע ושכבה בחטיבת הביניים, הוראה בבתי הספר התיכוניים והגשה למבחני הבגרות בתנ"ך, ריכוז מקצוע\ הדרכת מורים, ועכשיו ניהול מג"ל לקבוצות הגיל השלישי. סך הכל חמישים ושלוש שנות עשיה חינוכית.

"תכנית מגוונת בתחומי דעת רבים בתרבות, אמנות, מוסיקה, מסעות בעולם ובנוסף ימי טיול חד יומיים, בכל רחבי הארץ. יש להדגיש שהמרצים מגיעים מכל גווני תחום הדעת, והינם מובילים בתחומי הדעת שלהם"

  -משה, ספר לי על תחילתה של מג"ל, כיצד הוקמה המכללה? "המכללה הוקמה כמיזם משותף של יו"ר הסתדרות המורים בראשל"צ יחד עם מנהלת הקתדרה העירונית ראשל"צ דאז, הגב' רחל לוין, כמיזם העשרה למורים הגמלאים. השניים פנו ליו"ר המורים הגמלאים דאז הגב' לאה קזיוף, שהאחרונה, הציעה לי את התפקיד. וכשנשאלתי אם אני מעוניין לנהל את מג"ל, השבתי בכן, והוספתי, מה זה? ברצוני להדגיש, שמלבד השם מג"ל, הייתה שממה, לא היה כלום, אפילו לא הייתה ביצה שצריך לייבש, הכל החל מאפס מוחלט. ומאז הכל היסטוריה".

"יש לציין שאינני נוטש את מג"ל, בשנה הבאה, אהיה לומד מג"ל לכל דבר, ככל הלומדים, ואיהנה מפירות היצירה שלי, מכיוון הלמידה ולא מכיוון העשייה"

  -מה פירוש השם מג"ל? "מג"ל החלה בשם – "מורים גמלאים לומדים". אך מאחר ובשלב מסוים, התחלפה ההנהגה בהסתדרות המורים בראשל"צ, ההנהגה החדשה, לא שיתפה פעולה עם הקתדרה בעניין מג"ל, ומאידך היה ביקוש עצום של גמלאי העיר שאינם מורים. הוחלט שמג"ל תפעל תחת כנפי הקתדרה, שעריה יפתחו לכל הגמלאים המעוניינים, ואז שמה שונה, אמנם כמג"ל, אך בשמה המלא, "מכללת גמלאים לומדים".   -מי הם ציבור הלומדים במג"ל? "למג"ל מגיעים לומדים מכל רחבי העיר, ומכל גוש דן, ואוסיף בחיוך שיש כאן את התגשמות הנבואה של הנביא שישעיה אמר: "וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר יְהוָה אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה" כי מציון תצא תורה – הכוונה ממג"ל ראשון לציון".   -מהי חבילת הלימודים במג"ל שמקבל כל לומד? "תכנית מגוונת בתחומי דעת רבים בתרבות, אמנות, מוסיקה, מסעות בעולם ובנוסף ימי טיול חד יומיים, בכל רחבי הארץ. יש להדגיש שהמרצים מגיעים מכל גווני תחום הדעת, והינם מובילים בתחומי הדעת שלהם".   -מה הן תוכניותיך לעתיד? "נדמה לי שעתידי כבר אחריי. הגיע הזמן להרפות מהעשייה האינטנסיבית עשרות בשנים, ולעשות לביתי. משפחה, רעיה, ילדים ונכדים, גם להם מגיע חלק ממני. יש לציין שאינני נוטש את מג"ל, בשנה הבאה, אהיה לומד מג"ל לכל דבר, ככל הלומדים, ואיהנה מפירות היצירה שלי, מכיוון הלמידה ולא מכיוון העשייה. אני מאחל הצלחה למנהל המחליף, שעדיין לא נמצא, לא לפחד מהעשייה המרובה, להיות קשוב לכלל הלומדים באשר הם. ולסיום ברצוני להודות לצוות משרד הקתדרה, למנהלים שעימם עבדתי, לחברה העירונית, ובעיקר לצוות המסור והנפלא שסייע בידי לנהל את מג"ל, הם הגיבורים האמיתיים של העשייה, וכפי שאני נוהג לקרוא להם – המג"ליסטים שלי, תודה לכם ולהתראות".
משה מורבצ'יק  צילום: פרטיצילום: משה מורבצ'יק צילום: פרטי
משה מורבצ'יק צילום: פרטי משה מורבצ'יק צילום: פרטי  
חדשות העיר משני

art