n המלצות לפעילות גופנית בגיל מבוגר – גם כשיש אי ספיקת לב | גל גפן
דף הבית / בריאות / המלצות לפעילות גופנית בגיל מבוגר – גם כשיש אי ספיקת לב

המלצות לפעילות גופנית בגיל מבוגר – גם כשיש אי ספיקת לב

לפני הכל נשים על השולחן, כי אין בכל האמור המלצה רפואית – ואין היא גם חוות דעת מומחה, אלא דעה פשוטה וצנועה, שיכולה לעורר כיווני חשיבה חדשים בנושא

פעילות גופנית
צילום: FREEPIK

ראשית, נפתח ונגיד, שכדי לעסוק בפעילות גופנית בגיל מבוגר, יש צורך בהתאמה אישית, בייחוד אם ישנו מצב של אי ספיקת לב.

אי ספיקת לב, כידוע לעולם הרפואה כיום – הוא אוסף של תסמינים, שעיקרם (בצד שמאל) עייפות, ירידה בתפקוד הגופני, קוצר נשימה במאמץ (או במנוחה), יקיצה לילית, ירידה בתיאבון, עלייה במשקל, נפיחות בקרסוליים, הטלת שתן תכופה במהלך הלילה, קשיים קוגניטיביים, בצקת ריאות. ובצד ימין, בצקות פריפריאליות וגודש ורידים צווארי. אין זה משנה מה כל המילים הללו מסמלות, אלא שלדעתנו, כך המוסד הרפואי מקבץ אותן לתוך הקטגוריה שנקראת אי ספיקת לב.

כך או כך, עושה רושם, שהן התפקוד הגופני, והן הקיבולת הנשימתית – יורדות בהתאמה במצב זה, ועל כן – ייתכן שיש צורך לשלב פעילות גופנית, כדי להזכיר לגוף שהוא חי, והוא צריך לחדש את עצמו כדי לתת רוח חדשה למפרשים.

הלב, הוא למעשה משאבה – המושכת, לוקחת, דוחפת ומזרימה דם לכל חלקי הגוף. באם שריר הלב לא מזרים את כמות הדם הדרושה עבור תפקודי הגוף השונים – אנחנו יכולים לקבל את שלל התסמינים שרשמנו בפסקאות הקודמות. ליקוי בתפקוד התכווצות שריר הלב, או הפרעה ביכולת המילוי של חדר הלב השמאלי, ועל כן קושי בהרפיית הלב – יכולה לפתוח מסע חדש של התעלות וגבורה, בייחוד עבור אנשים בגיל מבוגר יותר. מסע של חיזוק שרירי הלב, והשרירים הפנימיים בכלל (לא רק ברבדים פיזיים).

כאמור, ישנם תסמינים שונים עבור חדר הלב השמאלי, כמו גם הימני. הסיבות לאי ספיקת לב אצל זקנים, יכולות לכלול מחלת לב כלילית, כמו גם עומס ממושך על הלב בעקבות לחץ דם גבוה באופן כרוני וממושך. מעבר לכך, שריר הלב יכול להיות מוחלש, עקב התקף לב, או זיהום בשריר הלב, ואפילו דבר מה שהגיע מלידה. יתרה מכך, מחלות שונות (כמו ריאות), פעילות מוגברת של בלוטת התריס, וצריכת אלכוהול ("מופרזת"), יכולות להוביל לתופעה.

גורמים שיכולים לסייע להחמרת המצב, הם עומסים פיזיים ונפשיים, צריכה מופרזת של מלח, השמנת יתר וקצב לב מהיר.

המלצה עדינה, צנועה ולא מתיימרת

עד כן התקציר. ובכן, הכותבים אינם רופאים, ועם זאת, לכושר גופני יש קרדיט על היותו מחזק-גופים, ומוביל לתהליכי ריפוי וחידוש פנימיים. כושר גופני יכול לעזור בהפחתת עומסים נפשיים, בלמנוע השמנת יתר, ואפילו בהורדת קצב לב (בנסיבות מסוימות) – ובכך, לעזור בהקלה על המצב, ואולי באופן מסוים – לתרום לריפוי שלו. אף על פי, שהמוסד הרפואי לא מכיר כיום תרופה למצב, מלבד טיפול תרופתי ומעקב. אבל היי, דברים רבים שהמוסד הרפואי לא מכיר בהם – קיבלו מענה וריפוי מערוצים לא צפויים כלל, אך ניסיים עד מאוד.

באופן ברור, יש להימנע מעומסים פיזיים – ועל כן, סוג ההתעמלות הרצוי במצבים של אי ספיקת לב, ועוד בקרב אוכלוסייה מבוגרת ולא מאומנת, כמו גם לא מתורגלת בכושר גופני – הוא כמובן זה שמאפשר אימון הדרגתי, איטי ופשוט. באם רוצים להעלות את רמת האינטנסיביות, עליה להתרחש באופן מאוד-מאוד קשוב, ומאוד-מאוד נכון ומדויק לאדם המתאמן.  עיקרון זה הוא פשוט, כמו גם אינטואיטיבי – ולא מכיל דגשים חדשים, וייתכן שהוא גם לא מדויק במצב זה, כל שכן לא מדויק לכל אדם שקורא את המילים הללו – אבל היי, זה כיוון, ואם זה מרגיש לך נכון – ייתכן שיש בזה משהו עבורך. אולי זו ההזמנה שחיכית לה, כדי להתחיל להתאמן, בקצב שלך.

 

 

 

 

*כתבה שיווקית – אין בכל האמור המלצה רפואית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

סופר פוד

סופרפוד והטבות הבריאות