דף הבית / קולנוע / "אמא !" *

"אמא !" *

זהו סרט מטעה ומתעתע את הצופים. מה בדיוק רצה הבמאי/תסריטאי דארן ארונופסקי ("ברבור שחור") מהצופים? היה רשום שחור ע"ג לבן שזהו דרמת אימה ומסתורין! אבל לאורך כל הסרט המטורלל והמטופש הזה, גיחכתי וצחקקתי בחוסר נוחות (יעני, פן אפריע את "מנוחת" הצופים המעטים ו- "האמיצים" שנותרו עד תום ההקרנה), מהגבבה/פסולת (בעיקר התסריט) שיצר ארונופסקי. למעשה זה ספר "בראשית" החדש עפ"י ארונופסקי – "בראשית ברא ארונופסקי את "הוא" (חוויאר ברדאם, כן, כן, כך הוא נקרא בסרט- הוא) ואת "אמא" אדמה (ג'ניפר לורנס, כן, כן, כך היא נקראת בסרט- אמא) ובהמשך הצטרף מאי שם "אדם" (אד האריס) ובעקבותיו "האישה"/חווה ( מישל פייפר), וכן שני האחים (גם במציאות), "האח הבוגר"/קיין (דומהנל גילסון) ו-"האח הצעיר"/הבל (בריאן גילסון) ועוד דמויות בעלות שם אחד, שמסמל את תכונותיו או תכונותיה". (באנגלית זה הולך כך- WANDERER, BUMBLER, ,IDLER, CONSOLER, WHISPERER ,PISSERואפילו LINGERER ועוד שמות שמסתיימים ב- ER ומאחורי כל שם כזה מסתתר שחקן או שחקנית) רק על הרעיון הזה, השמות, מגיע לך ארונופסקי טפיחה קטנה של עידוד, על כל היתר, פשוט- פליק רבתי! גרוע! התעכבתי על פרטים אלו, כי אין לי הרבה מה לומר על הסרט היומרני הזה. סרט אפוף ועטוף במסרים, סמלים (בעיקר דתיים), אלגוריות, בקיצור- סלט, מיש-מש! חוויאר ברדאם (אוסקר על "ארץ קשוחה"), משחק כגבר שנקרא "הוא" (האלוהים), משורר שמנסה להתגבר על משבר כתיבה, תוך שהוא נוטע באשתו השנייה (הראשונה נשרפה בדליקה שפרצה בביתם) שנקראת "אמא" (אמא אדמה) הלוא היא ג'ניפר לורנס (אוסקר על "אופטימיות היא שם המשחק") רגשי נחיתות ולכן היא רואה כל הזמן חזיונות פסיכוטיים! ( אני מהרהר, האם ארונופסקי קינא בסרטו המצליח של רומן פולנסקי "תינוקה של רוזמרי" משנת 1968? יש יותר מדי קווי עלילה מקבילים לסרט של פולנסקי ולסרטים נוספים). בקיצור, השניים מתגוררים בבית בודד ומרוחק מסביבה אנושית. לפתע מופיע רופא אורטופד חולה לב ו-"מעשן עצמו למוות" ושמו "אדם" (זוכרים, ההוא שגורש מגן עדן…) בגילומו של אד האריס, שמבקש לינה ללילה אחד. "הוא" מסכים מיד. מה שגורם ל-"אמא" לחשוד ש- "אדם" מכיר את "הוא" ובהמשך, מצטרפת אשתו של "אדם" שנקראת "אישה" (יעני חווה, ההיא שטעמה את הפרי האסור בגן העדן…) בגילומה של מישל פייפר. ורבותי, מתחיל מצעד הנכנסים לבית. יש את שני הבנים שהזכרתי לעיל (כמובן אחד מהם יתפגר בגלל???) ובהמשך יופיעו ים דמויות שונות ומשונות ו… "אמא" רוצה שילכו/יעזבו, ויש לה חדר בבית עם איזה חור מדמם ברצפה (שמזכיר לא עלינו איבר נשי). בקיצור, חרטא ברטא, כנראה הכול בראש של "אמא" (ע"ע "נטלי פורטמן ב-"ברבור שחור"). עד כאן, מה שקורה בהמשך, לא עלי ולא עליכם. רק לארונופסקי יש פתרונות, הוא אוהב להתעסק ולשחק עם נשמות אבודות ולא יציבות ובעיקר, להתעלל בהן! הוא כתב את התסריט ב- חמישה ימים (כך ציין, הרי הרעיון היה של פולנסקי, לפני כ- 50 שנה, חשב כנראה שלא יזכרו?!). יעני, לכל דמות יש בסרט איזו זהות למשהו או מישהו או לארונופסקי עצמו! אז מה באמת "באמתחת"? ארונופסקי עובד עלינו בכל מיני טריקים, התוצאה- אבסורד! המשחק? צר לי על חוויאר, האלוהים שלו שלומיאל! לורנס, פשוט כואב לראות את השחקנית המוכשרת הזאת בדמות כל כך מגוחכת (מנגד, יש מבקרים שחושבים שהיא עוד תזכה במועמדות לאוסקר, והסרט עצמו, יצירת מופת! טפו, טפו!). גם אד האריס ומישל פייפר המוכשרים, עושים תפקידים ממש מחפירים. הצילום של מתיו ליבאטיק (הצלם הקבוע) גרועים. השתמש(שימוש יתר) במצלמת כתף 16 מ"מ, שעוקבת אחרי גב הדמויות או הפנים וגורמת לסחרור, בחילה ובעיקר התשה לצופה הממוצע/ת! אם יהיו בין הצופים/ות כאלו שיאמרו שזה סרט מצוין! מעולה! אומנותי! יצירת מופת פורצת כל מסגרת! קטונתי! אם בא לכם להתמסר למסרים (דת ואמונה, יחסי אדם וטבע ואמא אדמה) של במאי/תסריטאי שחושב שהוא אלוהים, תתמסרו! אני לא! אני צפיתי בהרבה צופים שפשוט קמו ויצאו! למה? כי יש גבול לכל תעלול! "אמאל'ה"- זה באמת "קשקוש בלבוש"!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

בת-ים מתחדשת בבית קולנוע ענק וחוויתי1 צילום אופיר זגורי מובילנד

הקולנוע חוזר לבת-ים וגם משרד הפנים! מתי הפתיחה?

תפריט נגישות