דף הבית / חדשות משני / "תחבורה ציבורית בשבת היא מצרך בסיסי"

"תחבורה ציבורית בשבת היא מצרך בסיסי"

רונן דמארי

חברי ראשון חופשית מפגינים מול בית ראש העירייה
צילום: שי יחזקאל

האם ראשון לציון תצטרף למיזם התחבורה הציבורית בשבתות שהחל לפעול בסוף השבוע האחרון בגוש דן? הנושא הצית השבוע דיון ציבורי נוקב, בו נטלו חלק לא מעט תושבים ברשתות החברתיות. מצד אחד של המתרס ניצבו תושבים שקראו לעירייה להצטרף למיזם ולממן את הנסיעות, על מנת לאפשר התניידות קלה יותר לאלו שאין ברשותם רכב פרטי, מהעבר האחר, נשמעו טענות על כך שיש לכבד את הסטטוס קוו הקיים בעיר וכי אין כל בעיה לתושבים להתנייד באמצעות מוניות.

בתוך כך עשרות מפעילי "ראשון חופשית" הפגינו מול ביתו של ראש העירייה רז קינסטליך, בדרישה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת בראשל"צ. המפגינים מחו על כך שעיריות ברחבי הארץ (ת"א, גבעתיים, רמה"ש, קריית אונו, שוהם ועוד) כבר מפעילות תחבורה ציבורית בשבת וטענו שעיריית ראשל"צ, העיר הרביעית בגודלה בארץ – 'בוחרת להפקיר את תושביה חסרי הרכב בסופי השבוע, ואף לסכן את הצעירים היוצאים לבלות ונאלצים לנהוג בחזרה לאחר הבילוי'. המפגינים דרשו מראש העירייה להצטרף למיזם התחבורה הציבורית בשבת.

סיל ויסמברג, מפעילי ראשון חופשית ומארגני ההפגנה הסביר: "לא יכול להיות שחיילים, מבוגרים וכל מי שאין לו רכב יהיו מקורקעים לביתם ולא יוכלו לבלות את השבת בדרך בה יבחרו".

שקד חסון, מנהלת מדיניות ציבורית בארגון ישראל חופשית הוסיפה: "תחבורה ציבורית בשבת היא מצרך בסיסי שמגיע לכל תושבת ותושב במדינה. הגיע הזמן שעוד ועוד ראשי ערים יצטרפו למהפכה ויקשיבו לציבור הבוחרים שלהם וצרכיהם ויפעלו איפה שהממשלה כשלה".

חברת מועצת העיר ראשון לציון, אילנית הרוש (מרצ) שהובילה לפני מספר שבועות נסיעה של 'אוטובוס השבת' בעיר, התייחסה השבוע לנושא הטעון ומסרה ל"גל גפן": "אני מכהנת בתפקיד חברת מועצת העיר ראשון לציון מזה כשנה. כבר בקמפיין הבחירות שלי למועצת עיר הבטחתי לציבור בוחריי שאפעל להנגשת תחבורה ציבורית בשבת בעירנו. כידוע לכל, זהו אחד מן הנושאים החשובים שמפלגתי חרטה על דגלה. בשנים האחרונות הרגשתי היטב את הלך הרוח בציבור ואת הצורך האמיתי במתן מענה מוניציפאלי מסודר, שייטיב עם הציבור החילוני, שחש כבול בסופי השבוע – הזמן שבו כולנו רוצים לנפוש, להיפגש עם משפחה וחברים ולטעון את המצברים.

חברי ראשון חופשית מפגינים מול בית ראש העירייה
צילום: שי יחזקאל

לא היה לי צל של ספק, שרוחות עזות של שינוי חברתי ינשבו ויעצבו מחדש את החברה הישראלית, אך לא תיארתי לעצמי שזה יקרה כל כך מהר, ושהסכרים יפרצו בכזו עוצמה, כפי שראינו ביום ההיסטורי של השקת מיזם התחבורה הציבורית בשבת בתל-אביב ובערים נוספות ברחבי גוש דן. מיזם שנחל הצלחה כבירה, עם ביקושי שיא של נוסעים".

עוד הוסיפה הרוש: "אני מודה, שגם אותי הפתיע היקף ההצלחה המטאורית של מיזם התחבורה הציבורית בשבת. לא שיערתי, שהמענה המוניציפאלי יחייב מעבר כל כך מהיר ממיניבוסים לאוטובוסים כבר עם השקת המיזם, בשל הביקושים האדירים. התמונות שפורסמו בתקשורת בסופ"ש האחרון, של המוני הנוסעות והנוסעים בכל קשת הגילאים בתחבורה הציבורית חיממו את לבי והיוו הוכחה נוספת לכך, שאנחנו פועלות ופועלים בכיוון הנכון ובצדק רב לעצב חברה שמקדמת חופש ושוויון לכל, לטובת כלל אזרחי מדינת ישראל. אנחנו, נציגות ונציגי הציבור החילוני בממשל העירוני ברחבי הארץ, חשים היטב את כמיהת הציבור החילוני להשתחרר סוף סוף מן הכבלים, שלא מתיישבים עם אורחות חיינו ועם דפוסי העידן המודרני.

המציאות היכתה אותנו בתדהמה מאושרת בסופ"ש האחרון. מכאן והלאה ברור, שלא ניתן עוד לכבול את הציבור החילוני בכוחה של כפיה דתית. איש ואישה באמונתם יחיו, מבלי לבטל את זכויותיהם/ן של יתר אזרחי המדינה.

הנסיעה בתחבורה הציבורית בשבת היא זכות חיונית, עבור מי שבוחר/ת בה, ולא חובה, והיא מונגשת תוך התחשבות רבה ברגשות הציבור הדתי, בכך שאיננה עוברת בתוך שכונות עם ריכוזי ציבור דתי.

ציבור חילוני גדול בראשון לציון ממתין כעת להגעת בשורת החופש והקידמה גם לעירנו. אני פועלת ומובילה יחד עם שותפיי במועצת העיר, לקדם את היוזמה הנהדרת והנחוצה גם בראשון לציון – עירנו האהובה והתוססת".

חברי ראשון חופשית מפגינים מול בית ראש העירייה
צילום: שי יחזקאל

"אין בזה צורך"

מי שפחות אהב לשמוע את הדברים הוא סגן ראש העיר, הרב אריה כהן (ש"ס) שמשוכנע כי בסופו של יום ראשון לציון לא תטול חלק במיזם.

ל"גל גפן" הוא אמר השבוע: "אני חושב שכל הקמפיין של תחבורה ציבורית בשבת מתנהל על ידי עמותה שנקראת הקרן החדשה, שממומנת על ידי גורמים עויני היהדות ברחבי העולם. ידוע שהם מממנים את כל הגופים שנלחמים נגד היהדות וגם הקמפיין הזה מובל על ידם מאחורי הקלעים.

לאחר בדיקה ודרישה ומחקר שנעשה בדבר הזה, הוכח מעל לכל ספק שאין שום צורך אמיתי בדבר הזה, אנשים לא באים ולא דורשים את זה, זו סתם הסתה פרועה כנגד היהדות וכנגד השבת ואני לא מבין מה הם מנסים להשיג".

בראשון לציון חיים כבר בהרמוניה דתיים עם החילונים מזה שנים רבות ואני שמח שראש העיר מצדד בעניין של שמירת הססטוס קוו, ואין שום סיבה בעולם שיגיע קומץ אנשים מחרחרי ריב ומדון שמנסים להוליך את המלחמה ולהכניס את המאבק בין דתיים וחילונים".

-לדעתך אין סיכוי שהעירייה תצטרף למיזם?

"אני יודע שמקרב חברי המועצה שאני מדבר, גם החילונים שאינם שומרי מצוות נגד הדבר הזה ועובדה שעלתה הצעה בזמנו למועצת העיר וירדה מסדר היום כי מרבית החברים מתנגדים לשינוי. אני מתנגד לכל כפייה דתית וגם לזה לא אסכים בשום פנים ואופן, גם אם היה לנו כוח אלקטורלי גדול יותר לא הייתי רוצה לכפות את החיים שלי על החילונים ואני גם לא רוצה שיכפו עלינו. אני פונה בפנייה נרגשת ומבקש, אנא מכם כל אחד ברמה האישית יעשה כאוות נפשו אבל במרחב הציבורי תנו לנו לחיות כמו שחיינו עד היום ותואילו לפנות לנו את העיר שלנו, שגדלתי בה כחילוני במשך 23 שנה, גם היום כחרדי וכרב זה הבית שלי, אל תקלקלו את הבית שלנו".

-שוחחת עם ראש העיר על הנושא?

"ראש העיר הוא אדם מאוד אחראי ומאוד רציני, הוא מודע לשקרים שלהם וחתום על הסכמים קואליציוניים ועם כל הכבוד לכל קמפיין שהוא, יש הסכם שאומר שיש לשמור את הסטטוס קוו הקיים בנושא דת כפי שהוא ואני חושב שזו אמירה שצריך לכבד אותה. יש ילדים נכים בעיר שצריכים הסעה לבית הספר ואני מקבל תשובות שאין תקציב, בשביל זה העירייה תמצא תקציב של מיליונים?".

יש לציין כי מבירור שקיימנו, עולה כי ההסכמים הקואליציוניים לא עסקו כלל בתחבורה ציבורית בשבת או בכלל.

מהעירייה נמסר בתגובה: "אנו בוחנים את הנושא. על כל פנים, ההצטרפות של ראשון למיזם המדובר תלויה בחיבור מסלול הקווים לערינו השכנות בת ים וחולון בכדי לספק לתושבים חיבור יעיל ואפקטיבי למטרופולין. חשוב לציין שכבר כיום עובר בראשון לציון קו שירות בשבת שמגיע ממרכז העיר לתל אביב."

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

PHOTO-2022-10-25-11-46-12

חולון: חודש הקשיש במרכז יום לקשיש המעפילים

תפריט נגישות