דף הבית / חדשות העיר משני / ראשון לציון בצמרת הערים בישראל, באחוז נשירה נמוך ממסגרות החינוך

ראשון לציון בצמרת הערים בישראל, באחוז נשירה נמוך ממסגרות החינוך

רונן דמארי

 

ראשון לציון ידועה באחוז הזכאות לבגרות הגבוה מבין שבע הערים הגדולות בישראל עם 83.1% בזכאות בקרב התלמידים המתגוררים בעיר, אבל חשוב לזכור שגם מהעבר השני יש הצלחות. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה נתונים על נשירת תלמידים לשנת הלימודים תשע"ז במעבר לתשע"ח מהם עולה כי ראשון לציון במקום השלישי מבין 15 הערים הגדולות בישראל עם אחוז נשירה כללי העומד על 0.63% בלבד כאשר הממוצע הארצי עומד על 1.21%, פי שניים. לצורך השוואה בתל אביב עומד אחוז הנשירה על 1.31%. כצפוי משנים קודמות, אחוז הנשירה של הבנים (0.77%) גבוה משמעותית מאחוז הנשירה של הבנות (0.48%). "אנחנו נלחמים על כל ילד וזה ממש לא סיסמה" אמר ראש העירייה, רז קינסטליך, נוכח הנתונים "כמו שאנחנו מעודדים את התלמידים שלנו להישגים, אנחנו מרימים תלמידים שנתקלים בקשיים, כי גם הם יכולים להגיע בהמשך להישגים".

במינהל החינוך בעירייה מסבירים שמאחורי הנתונים המחמיאים עומדים פרויקטים ייחודיים ותוכניות ייעודיות שמטרתם לזהות את הקשיים מבעוד מועד ובכך למנוע מהתלמיד מחשבות על נטישת המערכת. כך למשל במספר בתי ספר בעיר פועלת תכנית כיתות תל"ם (תנופה לבגרות מלאה), מדובר תכנית התערבות חינוכית-לימודית הפועלת על חוויה לימודית חיובית באמצעות הצלחה מרשימה בהישגים לימודיים ומשפיעה על תודעת מסוגלות של תלמידים, הורים ומורים. התלמידים מקבלים תגבור במיומנויות היסוד, וניתנים להם הכלים שמסייעים להם להצליח הן בתחום הלימודי והן בתחום הרגשי. תוכנית נוספת הפועלת בעיר היא עצמ"ה (עידוד, צמיחה, מימוש, הישגים) מטרתה לתמוך ולקדם נוער בני העדה האתיופית לקראת בגרות מלאה וכן השתלבות מיטבית בחברה הישראלית. פרויקט נוסף המשותף לעיריית ראשון לציון ואגף שירותי חינוך ורווחה במשרד החינוך נקרא מל"א (מרחב למידה אחר). הפרויקט מיועד לתלמידים שנמצאים בסכנת נשירה עקב בעיות של אי הגעה סדירה לבית הספר, תפקוד ירוד בלימודים, קשיים בתפקוד האישי והחברתי, פערים בין היכולות לבין התפקוד וההישגים ועוד. במסגרת פרויקט זה, מקבלים תלמידים תמיכה רגשית ולימודית במסגרת  מרחב שהוא חדר שיוקצה במיוחד עבורם בבית הספר, ובמסגרתו תופעל התכנית באופן פרטני המותאם לכל תלמיד ותלמיד. יצוין כי חדרי מל"א מצוידים במחשב ובציוד למידה מתאים וכן מאובזרים באופן שמשדר חמימות ואסתטיות.

עוד תוכנית שפועלת בבתי הספר ברחבי העיר נקראת הצלח"ה (הכלה, צ'ופרים, לימודים, חברה והעצמה), מדובר בתכנית ששמה לה למטרה להעניק תמיכה רחבה לתלמידים בעלי קשיים חברתיים התנהגותיים, תלמידים עם פערים לימודיים במקצועות הליבה ותלמידים בסכנת נשירה. הלמידה במרכזי הצלח"ה מתבצעת בקבוצות קטנות עם יחס אישי לכל תלמיד. הסיוע בתחום החברתי-התנהגותי נעשה באמצעות פעילויות העשרה, העצמה ותרפיה בתחומים: יצירה, מוסיקה, ספורט אתגרי, אמנויות לחימה, תרפיה עם בעלי חיים, תרפיה בצילום ועוד.

לכל הפרויקטים האלו מצטרפות מועדוניות חינוך שמטרתן להעניק הזדמנות שווה וצמצום פערים במטרה להביאם לסיום 12 שנות לימוד וכן מדריכי מוגנות בבתי הספר הפועלים למניעת תופעות של שוטטות, נשירה גלויה וסמויה של תלמידים וכן יצירת סביבה בטוחה ומוגנת לתלמידים. המדריך מהווה חלק אינטגרלי מצוות בית הספר ועובד בשיתוף פעולה הדוק עם יועצת בית הספר, רכזי שכבות והמנהלים. המדריך מהווה אוזן קשבת לתלמידים ממקום אמפטי ולא סמכותי ומאפשר חזרה של תלמידים למעגל ההצלחה.

 

ליאל אבן-זהר, מ״מ וסגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך, הוסיפה: ״אנחנו שמחים באחוזי הנשירה הנמוכים בעיר ומודים למנהלים, לצוותי החינוך ולמנהל החינוך על העשייה בנושא. מבחינתנו, כל ילדי העיר צריכים ללמוד בה, ולסיים בה תיכון, בהצלחה ובאופן שיאפשר להם להיות אזרחים טובים למדינה, להתפרנס ולהצליח בהמשך חייהם. תהליך הפחתת הנשירה הוא תהליך ארוך שנים ואני כמובן שמחה היום לראות שאנחנו קוצרים את הפירות״.

סיום שנת הלימודים בוגרים.
סיום שנת הלימודים בוגרים. צילום: באדיבות העירייה
תלמידים בראשון לציון
תלמידים בראשון לציון. צילום: באדיבות העירייה

 

ליאל אבן זהר
עו"ד ליאל אבן זהר. צילום: יח"צ

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

ניידת משטרה צילום דוברות משטרת ישראל

בוקר קשה ברחובות

תפריט נגישות