דף הבית / חדשות העיר משני / יום המשפחה וטובת הילד

יום המשפחה וטובת הילד

מאת : עו"ד יעל גיל

את יום המשפחה 2019, מן הראוי לדעתי,להקדיש לטובת הילד, הילד הפרטי שלנו והילדים באשר הם.

מדינת ישראל אישררה את האמנה בדבר זכויות הילד עוד בשנת 1991. למרות זאת, לא תמיד שומרת המדינה על זכויותיהם של ילדים. החקיקה במדינת ישראל מיושנת בנושאים הללו ועד היום קבועה בחוק משנת 1962 "חזקת הגיל הרך", אשר פוגעת בזכות הילדים לקשר מלא עם שני הוריהם, בסתירה לאמנה זו.

לעיתים, השימוש במושג "טובת הילד", כפי שמערכת המשפט רואה מידי פעם בתיקים המגיעים לפתחה, הוא לא יותר ממס שפתיים. עורכי הדין,שומעים לעיתים אודות ילדים מוכים ע"י הוריהם, הורים שמשתמשים בילדים כדי לנקום בהורה השני, ילדים מנוכרים וילדים מוזנחים. המראות קשים וליבנו דואב.

לילדים המוכים ע"י הוריהם, אין כמעט מענה הולם. רב האלימות המשפחתית נגד ילדים, לא מגיעה לידיעת הרשויות ומה שמגיע, לעיתים מזומנות לא מטופל.

בפסק דין יוצא דופן של בית המשפט העליון משנת 2000 פסק בית המשפט, כי אם אשר תקפה את ילדיה לאורך תקופה ממושכת והתעללה בהם, תיענש. נדרשה אלימות ממושכת וקשה, כדי לתת פסק דין כזה שאף הוא זכה לביקורת, בשל מה שנתפס ע"י גורמים מסוימים כהתערבות בחיי המשפחה ובחינוך הילדים.

אכן, להורים יש זכות לגדל ולחנך את ילדיהם כפי ראות עיניהם, אבל זכות זו מוגבלת וכפופה לכך שהם יפעלו בהתאם לטובת הילד ולזכויותיו. החוק מטיל חובה על הרשויות להגןעלהילדיםבמקרההצורך. אין להורים זכות לפגוע בילד ולסכן את שלומו ואת בריאותו הפיזית והנפשית.

במקרה בו הייתה ננקטת אלימות של מבוגר נגד מבוגר, היה זה מובן מאליו, שהקרבן היה פונה למשטרה והמשטרה הייתה נוקטת בפעולות המתאימות וכך אף בתי המשפט. דווקא במקרים שמערבים אלימות נגד קטינים, חסרי ישע, הדברים אינם כה פשוטים ולא תמיד הרשויות מתערבות בנעשה בבית אותה משפחה מתעללת.

מחקרים פסיכולוגיים מראים, שהשימוש בענישה מצד הורים כלפי ילדיהם, גורמת לילדים כאב והשפלה ומזיקה להם. ענישה גופנית כשיטת חינוך, עלולה לפגוע לא רק בגופו של הילד,אלא גם בנפשו. מעבר לכך, היא מפרה את זכותם הבסיסית של הילדים,לכבוד ולשלמות הגוף והנפש.

את זעקתם של הילדים המוכים לרב אין איש שומע. אף אחד לא יוצא להפגנות ולא עולה על במות, כדי לומר לעולם : "אנחנו ילדים, אנחנו קטנים, לא באנו לעולם כדי לענות על הציפיות שלכם ובוודאי לא כדי להיות לכם שק אגרוף. כבדו אותנו, אהבו אותנו, חנכו אותנו באהבה ודאגו לנו – אתם הורינו וזו זכותכם כמו גם חובתכם לטפל בנו במסירות ובחמלה".

לטובת הילדים המוכים, אשר קולם לא נשמע, ארגנתי כנס אשר יערך ביום 5/2/19 – יום המשפחה בשעה 17:00 בבית התק"ם, בו ירצו מומחים מן התחום הפלילי, שופטי משפחה, אנשי אקדמיה בכירים מתחום הפסיכולוגיה, הממונה על זכויות התלמיד במשרד החינוך ואני, על נושא זה ממספר נקודות מבט.

כולי תקווה שנפתח את ליבנו ונזכור תמיד, כי הילדים הם אנחנו אבל קטנים, חסרי ישע וזקוקים לאהבה גדולה ולכבוד מאתנו. יום משפחה שמח ומבורך!

יעל גיל – משרד עו"ד לענייני משפחה וגירושין. בת 58, 21 שנים עו"ד, מדורגת ע"י ה BDI ו- Dun's 100 כאחת מעורכות הדין הבכירות בארץ. עמי במשרד עובדת עו"ד אור פינקלשטיין, בתי. כתובת האתר : www.yaelgil.co.il

טובת הילד מהי
עו"ד יעל גיל

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

ניידת משטרה צילום דוברות משטרת ישראל

בוקר קשה ברחובות

תפריט נגישות