דף הבית / חדשות העיר משני / המתגברות השפתיות פותחות שנה

המתגברות השפתיות פותחות שנה

רונן דמארי

 

בגן ילדים שפה היא שער להכל. ליצירת חברויות, להבעת רגשות בפני צוות ההוראה והילדים האחרים וכמובן גם לחיזוק הביטחון העצמי והדימוי העצמי. זו בדיוק הסיבה שעיריית ראשון לציון מתקצבת השנה כשלושים מתגברות שפתיות בהיקף חסר תקדים של 1.2 מיליון ₪.

מתגברת שפתית נבחרת בקפידה על ידי אגף קדם יסודי במינהל החינוך, עליה להיות בעלת תואר ראשון לפחות ובנוסף נבדקת יכולת ההתבטאות והניסוח שלה, עושר השפה והמקצועיות.

מינהל החינוך מלווה אותן לאורך כל השנה על ידי מדריכה פדגוגית ומדריכה ניהולית. כמו כן מתקיימים מפגשי העשרה והכשרה. המפגש הראשון התקיים השבוע ועסק בפיתוח כישורי חשיבה בגיל הרך. המתגברות משולבות בגני החובה שבהם ישנם ילדים שצפויים לעלות בשנה הבאה לכיתה א' והם מתמודדים עם קושי או עיכוב שפתי.

ראש העירייה, רז קינסטליך, אמר: "שפה זה הכלי החשוב ביותר לתקשורת, להבנה ולפיתוח כישורי חיים. ללא כלים אלו, מתעוררים קשיים בהמשך. אנחנו משקיעים בגיל הזה כדי לאפשר לכל הילדים בגנים נקודת פתיחה שווה בכיתה א'".

בתחילת שנת הלימודים מצטרפת המתגברת השפתית לפעילות קבוצתית בגן. במהלך הדינמיקה בין הילדים, היא מזהה את הילדים שזקוקים לסיוע ותגבור ובעצה משותפת עם צוות הגן, נבחרים הילדים שיזכו לליווי כל השנה. מדי שבוע ולמשך חמש שעות מגיעה המתגברת לגן ובפעילויות קבוצתיות וגם פרטניות, היא מפתחת את מיומנות ההבעה  של הילד, מעשירות את שפתו, מסייעת בתיווך עם ילדי הגן ובכך גם מפתחת אצלו מיומנויות חברתיות.

"המטרה שלנו היא לדובב את הילדים" מספרת סניז'נה גולדמן המשמשת כמתגברת שפתית מזה חמש שנים "אנחנו מעשירות את השפה שלהם. למשל, יש מילים שבדרך כלל הילדים לא מתוודעים אליהן. אז אנחנו מקריאות סיפור שבו ישנן מילים גבוהות, אם אנחנו נתקלות במילה שהילדים לא מכירים, אנחנו פותחות מילון, מפרשות את המילה ויחד מציירים את המשמעות שלה". שני אקווה שמשמשת מתגברת שפתית מזה שלוש שנים מוסיפה כי ליכולת הביטוי ועושר השפה יש משמעויות נוספות: "הייתה לי ילדה בגן שהייתה ממש מחוץ לתמונה מבחינה חברתית. היה לה מחסום בשפה שיצר למעשה מחסום רגשי. ברגע שטיפלנו בזה, בטחון העצמי שלה עלה והיא רכשה חברים. כלומר שפה ומיומנויות חברתיות באות ביחד, אי אפשר לפתח את השפה מבלי לפתח את המיומנות החברתית".

מ"מ וסגנית ראש העירייה, מחזיקת תיק החינוך והתרבות ליאל אבן-זהר, הוסיפה: ״אנחנו רואים במתגברות השפתיות שפועלות לשפר את שפת ילדי הגן חלק בלתי נפרד מצוותי הגנים. ראשון לציון קולטת את כלל ילדי העיר באהבה ובמחויבות, ובשנה הקרובה גם ילדי בתי הספר יגיעו לגנים כחלק ממערך הרצפים, ויסייעו בהדרכה שפתית, הקראת סיפורים ועוד״.

צילום: באדיבות העירייה
צילום: באדיבות העירייה

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

ניידת משטרה צילום דוברות משטרת ישראל

בוקר קשה ברחובות

תפריט נגישות