דף הבית / חדשות העיר משני / דמות היהודי מעוררת עניין 

דמות היהודי מעוררת עניין 

רונן דמארי

האירוע התקיים באולם תיאטרון מחול ענבל במתחם סוזאן דלל בהנחייתה של ד"ר קציעה עלון, בעלת הוצאת הספרים "גמא". הספר, כולל את היצירות עצמן, מבוסס על עבודה מחקרית של הילה דוד, המתבוננת באופני יצוג דמות היהודי בשתי היצירות הקלאסיות הללו, שנכתבו שתיהן בין השנים 1841-1824 ובוחן את המיתוסים והארכיטיפים העומדים בבסיסן, כמו גם יורד לחקר שורשי האנטישמיות לאורך ההיסטוריה. מיתוסים קדומים אלו משפיעים את השפעתם עד ימינו אנו. מהמחקר עולה כי לדמות היהודי ישנן תכונות מסויימות, אולם אופן ההתייחסות של הסופר יוצר את היחס החיובי או השלילי כלפיה.

באירוע ההשקה החגיגי נשא דברים המשורר רוני סומק, שדיבר על חשיבותו של הספר כחלוץ בתחום העיסוק בדמות היהודי בספרות ודימה אותו לקטר ראשון בתחום. סומק אף הוסיף לו שלושה קטרים משל עצמו. הזמר והיוצר קובי אוז היטיב לשלב בין הישן לחדש, כמו גם בין ישראל של פעם לישראליות העכשווית וריגש בשיר "אלוהי" הכולל דואט עם קולו של סבו המת וחתם את האירוע עם השיר "בתחנה הישנה". דני רייספלד הקולנוען התייחס לעניין הדרת דמויות היהודים מהעיבוד הקולנועי שנעשה לספר "טאראס בולבה" בהוליווד בשנת 1961 ובכלל מהמסך הגדול, בשנים בהן אירופה בערה בחורבן גדול. למעשה האמן היחיד שהתייחס לשואה בזמן מלחמת העולם השניה הוא צ'ארלי צ'אפלין, שנאומו המרגש, רודף השלום והצדק מהסרט "הדיקטטור הגדול" הוקרן על גבי מסך. מילים שנאמרו ב1937 מתאימות גם לימינו.

עוד הופיעו בערב השחקן רודיה קוזלובסקי, שגילם את דמותו של היהודי יענקל מתוך "טאראס בולבה", במונולוג מצמרר בו מתחנן היהודי על חייו אל מול הקוזאקים. השחקנית אסתי ניסים ששרה שני שירים באידיש והשחקנית אורנה כץ ששרה את השיר "התרגעות" בלחן עממי ספרדי. הילה דוד דיברה על הבחירה בנושא, על כתיבת המחקר וחשיבותו וכן נשאה תודות.

צילום: איל טוב
צילום: איל טוב

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

תגובה אחת

  1. השראה לכולנו…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

ניידת משטרה צילום דוברות משטרת ישראל

בוקר קשה ברחובות

תפריט נגישות