דף הבית / חדשות העיר משני / אחרי יותר מ- 70 שנה: חוזרים לכיתה א'

אחרי יותר מ- 70 שנה: חוזרים לכיתה א'

מי ליאור

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, התקיים מפגש מרגש מאד בבית הספר העברי הראשון 'חביב' שממוקם במתחם 'בית לעברית' בראשון לציון. 15 בוגרי בית הספר משנות ה 40 וה- 50, בגילאי ה- 80 לחייהם, חזרו לבית הספר ונפגשו עם ילדי בית הספר העולים לכיתה א'. הבוגרים הוותיקים התרגשו מאד למראה בית הספר והשינויים שעבר במהלך השנים, ביקרו במקום בו היתה כיתתם והעלו זיכרונות מרגשים ומשעשעים מתקופת לימודיהם. המפגש המרגש התקיים ביוזמת עיריית ראשון לציון ו'בית לעברית' – מרכז לעברית כשפה וכתרבות. מדובר על פרויקט לאומי המקודם במסגרת תכנית אב עירונית לשימור וחידוש פניה של המושבה ההיסטורית ראשון לציון –  במסגרתו ישומר  המבנה המקורי של בית הספר חביב והפיכתו לחלל מוזיאלי לתולדות בית הספר ובצדו הקמת מבנה של בית לעברית- המבנים יוקפו בגן ציבורי רחב ידיים, שיהווה חלק בלתי נפרד מפעילות המקום.
בוגרי בית הספר הוותיקים התרגשו מאוד מהמפגש והעלו נוסטלגיות מבית הספר ומהיום הראשון ללימודים. רמי זמסקי, 81, סיפר איך היה יושב ליד חלון הכיתה ב-1945 ומשקיף על האצ"ל מדביקים כרוזים ברחוב למטה." הייתי  מתצפת עליהם וצועק להם מהחלון כשהבריטים היו מתקרבים והם היו מיד בורחים", הוא משחזר. זמסקי מספר שלבית הספר חביב יש משמעות מיוחדת עבורו, "הכרתי את אשתי בכיתה ה' בבית הספר ומאז אנו יחד כבר 71 שנה." את תלמידי כיתה א' החדשים הוא בירך ואמר להם "יש לי המלצה בשבילכם, תלמדו לקרוא ותבינו גם את מה שאתם קוראים". חיים עדיני, 82, למד בבית הספר ב- 1944 והיה בנו של המנהל המיתולוגי של בית ספר חביב יונה עדיני ברך את העולים לכיתה א' וסיפר להם בגאווה על פרויקט בית לעברית שהוא כחבר בארגון הבוגרים לוקח בו חלק. "מדובר על פרויקט עולמי שמשמר את בית הספר חביב. בראשון לציון הייתה מלחמת שפות, דוברו כאן כל השפות חוץ מעברית עד שב-1886 הוקם כאן בסיועו נדיב של הברון רוטשילד.
יהודה לביב, 91, שלמד גם הוא בבית הספר אמר לתלמידים "אני מאחל לכל הילדים החמודים לעמוד כאן במקומי בעוד כ- 80 שנה ולברך את העולים לכיתה א'". רעייתו רינה לביב משפרת שגם ילדיהם למדו בבית הספר.
שרה חלמיש למדה בבית הספר בין השנים 1958-1966, אביה הוא הנכד של זאב אברמוביץ', המייסד של ראשון לציון שעלה לארץ ב- 1882. היא מספרת בהתרגשות שנכדתה, נופר היא דור רביעי בבית הספר.
אופירה שפינר, ילידת 1937, התאלמנה לפני כמה שנים ואז פגשה את בני ברגר, שלמד איתה בכיתה א' שגם הוא התאלמן וכיום הם יחד, "החיים יפים ורבי משמעות, תלמדו עברית ותהיו גאים שאתם לומדים בבית הספר העברי הראשון בעולם".
בית הספר 'חביב' הוקם לפני 132 שנה והיה בית הספר העברי הראשון בארץ ובעולם שבו כל מקצועות ההוראה נלמדו בעברית.  בין הבוגרים שהגיעו למפגש היו בני הזוג יהודה (91) ורינה לביב (83) הנשואים למעלה מ-50 שנה, שסיימו את לימודיהם בשנות ה- 40. יהודה הוא וותיק נגני האורקסטרה של ראשון לציון.  כמו כן, הגיעו למפגש סוני חלמיש אברמוביץ (66), נינתו של אחד ממייסדי המושבה, אברהם אברמוביץ שסיימה את לימודיה בבית הספר לפני 52 שנה, מרים עצמון פריימן (87), נכדתו של אחד ממייסדי המושבה אהרון מרדכי פריימן שסיימה את לימודיה לפני 73 שנה,  בנו של מנהל בית הספר המיתולוגי יונה עדיני, חיים עדיני (83) אשר סיים את לימודיו בבית הספר לפני 69 שנים, רם זמסקי  (81) אשר סיים את לימודיו לפני 67 שנים, שלמה הינדי (83) אשר סיים את לימודיו (69) ובוגרות נוספות, שוש קשת (83) ורבקה רסינסקי (81) ורבקה וינר.

 

צילום: עידן גרוס
צילום: עידן גרוס

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

ניידת משטרה צילום דוברות משטרת ישראל

בוקר קשה ברחובות

תפריט נגישות