דף הבית / חדשות העיר משני / מרגש: ספר תורה בן 110 שנים מתימן נתרם למוזיאון ראשון לציון

מרגש: ספר תורה בן 110 שנים מתימן נתרם למוזיאון ראשון לציון

רונן דמארי

 

פריטים רבים ועתיקים נתרמים מעת לעת למוזיאון ראשון לציון, אבלך לא בכל יום מקבל המוזיאון ספר תורה עתיק מתימן בן 110 שנים. הספר נתרם על ידי בית הכנסת דק"ק שיבת ציון למלאות 110 שנים להתיישבות עולי תימן הראשונים בראשון לציון.

גוויל ספר התורה העתיק הועלה לארץ בדרך חתחתים יחד עם 74 עולי תימן הראשונים שהגיעו למושבה בחג הסוכות שנת תר"ע, 1909. ספר התורה העתיק והמיוחד נתגלה לאוצרת המוזאון, יונה שפירא, כבר בשנת 2009 בעת הכנת התערוכה "מרוב חשקה ואהבה לארץ ישראל" שנפתחה לכבוד מלאות 100 שנים להתיישבות עולי תימן הראשונים בראשון-לציון. הספר שהיה כבר אז פסול ונח ללא שימוש בתחתית ארון הקודש של בית הכנסת. הוא היה מוצג מרכזי בתערוכה ולבקשת בעליו, הושב בתום התערוכה לבית הכנסת.

עם הספר נתרמו גם שני זוגות רימונים שהובאו יחד עם ספר התורה מתימן ופרוכת בעלת סיפור היסטורי עצוב. הפרוכת הוקדשה על ידי שלמה בן זכריה טביב, רעייתו רחל ובני ביתם, לזכר בתם צביה שנפטרה בדמי ימיה בשנת 1950 ולזכר בנם זכריה טביב הי"ד שהיה בין 11 הנופלים שהותקפו בינואר 1948 על ידי פורעים ערבים מכפר אבו סווירה ונטבחו ליד גן יבנה

 

עתה, במסגרת מבצע לאיתור פריטים היסטוריים עבור אוסף המוזאון, נעשתה פנייה נוספת לאלי מימון- יו"ר עמותת בית הכנסת, הגבאי המסור של בית הכנסת וחבר נאמן ופעיל של המוזאון. אלי נענה ברצון לתרום את הספר כדי שיישמר במוזאון למען הדורות הבאים. עם הספר נתרמו גם שני זוגות רימונים שהובאו יחד עם ספר התורה מתימן ופרוכת בעלת סיפור היסטורי עצוב. הפרוכת הוקדשה על ידי שלמה בן זכריה טביב, רעייתו רחל ובני ביתם, לזכר בתם צביה שנפטרה בדמי ימיה בשנת 1950 ולזכר בנם זכריה טביב הי"ד שהיה בין 11 הנופלים שהותקפו בינואר 1948 על ידי פורעים ערבים מכפר אבו סווירה ונטבחו ליד גן יבנה.

ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, אמר: "למושבה ראשון לציון יש נכסי צאן ברזל השזורים בסיפור הקמתה של מדינת ישראל והם חלק בלתי נפרד מגאוות העיר. מחובתנו לשמור עליהם למען הדורות הבאים".

אלי מימון פועל כל העת לשימור סיפורה המיוחד של שכונת שיבת ציון. חצר ביתו, שבה כלים וחפצים המשמרים את הווי החיים בשכונה, משמשת תחנה חשובה בסיורים "בעקבות עולי תימן" שעורך המוזאון. בנוסף לתרומה מבית הכנסת תרם מימון גם פריטים מבית סבו וסבתו, שושנה ואהרון מימון בהם שופר נדיר של סבא רבא של אלי מימון,  מימון (גפלה) בן צדוק. השופר שהובא גם הוא מתימן עם ראשוני העולים למושבה, עשוי מקרן  של יעל. כל הפריטים הנדירים שהגיעו מתימן, יטופלו וישומרו באופן מקצועי במוזאון ראשון-לציון.

מוזאון ראשון-לציון מודה מאד על התרומה לעמותת בית הכנסת דק"ק שיבת ציון ולאלי מימון העומד בראשה. המוזאון  קורא לציבור שיש ברשותו פריטים היסטוריים הקשורים לראשון-לציון לפנות למוזאון ולתרום אותם למען הדורות הבאים. המוזאון דואג לשמור על הפריטים הנדירים בתנאי שימור על פי המקובל במוזאונים בעולם ופועל בעצת מומחים בינלאומיים בתחום. במידת הצורך המוזאון אף עורך שימור  לפריטים שמצבם רעוע וכמובן מציג אותם בתערוכות נושא שונות. חברת המועצה, ד"ר ענת ליבוביץ ומחזיקת תיק המוזיאונים, אמרה: "מוזיאון ראשון לציון ממלא את שליחותו לאתר, לשמר ולהציג את הפריטים ההיסטוריים הקשורים למושבה ראשון לציון. אני קוראת לתושבים לסייע לנו להגשים שליחות זו ולהיות חלק משימור מורשת ראשון לציון לדורות הבאים".

לפניה בנושא תרומת פריטים: אפרת הברמן, טל': 03-9537021, משרדי המוזאון: 03-9598890, 03-9598890

 

אלי מימון וספר התורה הנדיר, צילום, מוזאון ראשון-לציון
אלי מימון וספר התורה הנדיר, צילום, מוזאון ראשון-לציון

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

ניידת משטרה צילום דוברות משטרת ישראל

בוקר קשה ברחובות

תפריט נגישות