דף הבית / חדשות העיר משני / חרדה חברתית – אתה חי או שאתה רק קיים?

חרדה חברתית – אתה חי או שאתה רק קיים?

יואב בן ישי

מאיה היא מתכנתת בחברת הייטק גדולה. היא מגיעה לעבודה מוקדם לפני האחרים, זה הזמן הטוב שלה בבוקר לפני שכולם מגיעים – אז היא יכולה להתרכז. כששאר העובדים מתחילים לטפטף פנימה הלחץ מתחיל לעלות, הם שותים קפה ביחד והיא לא מצטרפת אליהם. היא חושבת שהיא מוזרה ואף אחד לא באמת רוצה בקרבתה. כשראש הצוות שואל בחיוך איך הולך, היא מתכווצת ומתנצלת שהדברים הולכים לאט ממה שחשבה – היא תמיד חוששת מפיטורים, למרות שהיא יודעת שהיא עושה את העבודה באופן יסודי וטוב לא פחות מהאחרים. בשעה 10:00 הסיוט: ישיבת צוות. למה כולם צוחקים ונהנים? למה זה נראה כל כך קל לאחרים. מאיה מדברת מהר, מנסה לסיים, היא קצת מתבלבלת ושמה לב שהיא מגמגמת. היא כועסת על עצמה: עוד פעם רואים שאני חסרת ביטחון.  אחר כך הראש כואב והיא כבר פחות מרוכזת בעבודה. בצהריים כולם הולכים למסעדה, היא דואגת לשבת ליד מרינה שרק איתה היא מרגישה בנוח.


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של גל גפן

  יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "גל גפן" Joffe.dana@gmail.com


חרדה חברתית מוגדרת כפחד שתיגרם לך השפלה או מבוכה או שתהיה נתון לביקורת. חרדה חברתית משמעותה לדאוג באופן תהומי ומכאיב, לגבי מה שאנשים אחרים חושבים עליך. נקודת המוצא הזו גורמת לשרשרת של מחשבות, התנהגויות ורגשות. מכיוון שהסיטואציה החברתית נתפסת כמאיימת אנשים הסובלים מחרדה חברתית מסגלים לעצמם דפוסי התנהגות נמנעים, שמטרתם להפחית את החרדה או להתחמק מסיטואציות שעלולות לגרום לחרדה. אנשים עם חרדה חברתית נוטים לדבר פחות או לדבר מהר כדי לסיים את הסיטואציה שאינה נעימה להם. הם יכולים להתעסק בטלפון בסיטואציות חברתיות על מנת שאחרים לא יפנו אליהם. למרות שהם מאוד מעוניינים בקשר חברתי הפחד ותחושת המצוקה לעתים קרובות מכריעים אותם ולכן הם מוצאים את עצמם בודדים ממה שהיו רוצים להיות. יחד עם זאת כאשר הם מרגישים בנוח כל דפוסי ההתנהגות המחשבות והרגשות השליליים נעלמים והאדם הכבוי והלחוץ שהסתתר מאחורי חומת החרדה נפתח ואנחנו עשויים לגלות אדם משעשע חביב וחם.

חרדה חברתית משפיעה על תחומים נרחבים של החיים: בקריירה, בזוגיות ובחיים החברתיים: אנשים עם חרדה חברתית בדרך כלל מתחתנים מאוחר יותר. הם מתקשים לייצר קשרים למטרות רומנטיות. דייטים נחווים כבחינה וביקורת ולכן יש נטייה להמעיט בהם. ראיונות עבודה מאיימים עליהם ובמקרים קשים זהו מחסום שלא מאפשר השתלבות בשוק העבודה. במסגרת מקום העבודה לעתים קשה להם להשמיע את קולם בצוותים או להעביר פרזנטציה ולכן לעתים קרובות למרות הכישורים הגבוהים הם נשארים מאחור ומתקשים להתקדם.  במישור החברתי יש קושי ליצור חברויות ולשמור על חברויות בגלל הקושי להביע את עצמם או להאמין שמישהו מעוניין בהם כחבר משום שאינם מספיק מעניינים או זורמים

בדרך כלל אנשים עם חרדה חברתית יתלוננו על תחושה של חוסר מיצוי של החיים וההזדמנויות שהם מציעים. התסכול גורם לעתים לתחושה של דיכאון ועצבות. החרדה פחות בולטת משום שהם מומחים גדולים בלסדר את החיים בצורה כזו שלא ירגישו חרדה, אבל התיסכול על כך שהחיים החברתים והזוגיים שלהם דלים מכפי שהיו רוצים ועל כך שאינם מצליחים כפי שהיו יכולים מעסיק אותם. בדרך כלל הם אומרים לעצמם: אם רק היה לי ביטחון – הכל היה אחרת. הם עיוורים לכשרונות שלהם או שאינם מייחסים להם את אותה החשיבות שהם מייחסים לתכונה אחת: ביטחון עצמי.

ישנן כמובן רמות שונות של חרדה חברתית. חרדה חברתית ברמה קשה עלולה לגרום לאדם להסתגר בבית ולגרום לחוסר תפקוד. חרדה חברתית קלה יכולה להתבטא בסיטואציות מסוימות בלבד ובעוצמה פחותה, למשל תחושה של אי נוחות ולחץ בסיטואציות חברתיות.

ההחלטה האם מדובר במצב שדורש טיפול או לא תלויה בעוצמת החרדה והמצוקה, האם היא יומיומית או נדירה ועד כמה היא גורמת להימנעות. בסופו של דבר כולנו כבני אדם חווים רמה מסוימת של חרדה חברתית היות וכולנו חרדים למעמד החברתי שלנו.

על מנת להתגבר על חרדה חברתית יש להימנע מההימנעות. ההימנעות היא הגורם העיקרי שמשמר את החרדה. ההימנעות לא מאפשרת לאדם ללמוד שהוא מסוגל להתגבר עליה ושהחששות שלו מאובדן ערך חברתי הם מוגזמים ולא רציונלים. חשיפה בניגוד להימנעות מאפשרת הקהייה של החרדה בסיטואציה ומאפשרת לנו ללמוד חשיבה אלטרנטיבית ולזהות צדדים חיוביים בסיטואציות חברתיות. בטיפול נהוג להיחשף לסיטואציות מאיימות בצורה שיטתית: מסיטואציות מאיימות פחות עד לסיטואציות מאיימות יותר.

אפשרויות הטיפול בחרדה חברתית הן: במקרים קלים של חרדה חברתית ניתן להיעזר במדריכים וספרות עזרה עצמית. במקרים קשים יותר אפשר להסתייע בטיפול פסיכולוגי פרטני (בדרך כלל מומלץ טיפול קוגניטיבי התנהגותי). טיפול תרופתי אפשרי הוא תרופות ממשפחת ה SSRI כמו ציפרלקס או פרוזאק. במקרים מסוימים משלבים טיפול תרופתי ופסיכולוגי, כאשר הטיפול הפסיכולוגי מפחית מהלחץ ומאפשר חשיפה בשלבים הראשונים. טיפול קבוצתי גם מומלץ היות והוא מאפשר חשיפה לסיטואציות חברתיות ותמיכה של המשתתפים אחד בשני.

 

עמותת מים שקטים – העמותה להתמודדות עם חרדה חברתית מציעה מגוון אפשרויות טיפול והתמודדות עם חרדה חברתית: מקבוצות תמיכה וחשיפה, דרך טיפול קוגניטיבי התנהגותי קבוצתי ועד טיפול פרטני מוזל. ניתן לעיין באתר העמותה לאפשרויות השונות: מים שקטים – העמותה להתמודדות עם חרדה חברתית. או ליצור קשר טלפונית: 053-4253240. או במייל: info@stillwaters.co.il

כתב:

יואב בן ישי

מנכ"ל עמותת מים שקטים

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל joffe.dana@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

שש בש. אילוסטרציה

רב אומן