דף הבית / חדשות העיר משני / חינוך בכלל לא מיוחד

חינוך בכלל לא מיוחד

 

גיא סלומון, מנכ"ל צעד קדימה. צילום: רוני כהן

הרשתות החברתיות לא המציאו את שיטת התיוג. בני אדם אוהבים לתייג כל אחד וכל דבר, במזרח התיכון כמו גם באירופה ובאפריקה, ילדים ומבוגרים כאחד. במקרים רבים התיוג מסייע בהבנה ובזיכרון, ובמקרים רבים אחרים הוא פוגם בהם.

התיוג לא פסח גם על אנשים עם מוגבלות  – ביטויים כמו "העיוור". "המפגר", "ההיא בכסא הגלגלים" לצד ביטויים שכיחים יותר כמו "חינוך מיוחד", כיתה מיוחדת", ו…"ילדים עם צרכים מיוחדים". רבים מדי בינינו משתמשים בתיוגים אלו מבלי להבין כלל את משמעותם ואת מידת השפעתם על אותם אנשים ועלינו כחברה.

אם נתעכב אחת ולתמיד וננסה להבין את משמעות הביטוי "צרכים מיוחדים", נגלה עובדה מדהימה ומטלטלת – אותם "צרכים מיוחדים" הם הצורך באהבה, במזון, בחברה ובתחושת שייכות וערך עצמי.

מאסלו ופירמידת הצרכים שלו היו ודאי מאוד מרוצים לראות שהיא רלוונטית, גם אם למישהו חסרה יד או שהוא מתקשה בהליכה.

אם תבואו לבקר בבית ספר "לחינוך מיוחד" תגלו כי יש שם כיתות אמיתיות, כאלו עם ארבע קירות, שולחנות וכסאות ואפילו, למרבה התדהמה, תלמידים. ולאותם תלמידים עם "צרכים מיוחדים" הלומדים ב"חינוך המיוחד" יש אפילו מורות ומורים, לוח וגיר (שבמקרים רבים הוחלפו בלוחות חכמים) ולומדים שם לא רק דברים "מיוחדים" אלא גם מתמטיקה ושפה, היסטוריה ומדעים.

אז נכון, חלק מהתלמידים יזכו לסייעת שתסייע להם ללמוד כמו כולם, חלקם ילמדו בקצב המותאם ליכולתם (דבר שתלמידים ב"חינוך הרגיל" יכולים רק לחלום עליו) וחלקם ישתמשו בעזרים טכנולוגים מתקדמים שיבואו במקום יכולות אחרות החסרות להם, אבל בסופו של יום וגם בתחילתו, החינוך הוא חינוך, הצרכים הם בדיוק אותם צרכים כמו של כל בני האדם ורק התיוג – מיוחד.

הגיע הזמן שילדים יזכו ליחס שווה בין אם הם לומדים 5 יחידות מתמטיקה או 3, אם הם מגיעים לבית הספר בכסא הגלגלים שלהם או על האופניים החשמליים, אם הם רצים לכיתה בצלצול או מלווים ע"י סייעת.

המפתח, כאמור, הוא בחינוך וחינוך מתחיל בשפה ובדוגמא אישית ולכן, על קובעי המדיניות הן בממשלה והן באמצעי התקשורת לפעול לשינויי השיח והשפה. מערכת החינוך חייבת לשנות גם את השפה ואת הביצוע בתכניות החברתיות השונות בגנים ובתי הספר, באמצעי המדיה השונים יש להקפיד (כפי שמקפידים עם עברית תקנית) על שימוש נכון וראוי בשפה בכל הקשור לאנשים עם מוגבלות ולשמש כמובילי שינוי בקרב הצופים והמאזינים.

אנשים עם מוגבלות הם, לפני הכל, אנשים ואם נדע לראות אם האדם ולא את המגבלה, אזי נוכל להסיר את המגבלה מעצמנו ולהפוך לאנשים טובים יותר ואת החברה למקום ראוי יותר.

 

גיא סלומון – מנכ"ל עמותת צעד קדימה העוסקת בחינוך ושיקום לילדים ומבוגרים עם מוגבלויות

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

ניידת משטרה צילום דוברות משטרת ישראל

בוקר קשה ברחובות

תפריט נגישות