דף הבית / חדשות העיר משני / ההשגות התקבלו

ההשגות התקבלו

רונן דמארי

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז במרכז, דנה השבוע בהשגות שהגישה עיריית ראשון לציון בדבר תוואי הרכבת הקלה שתחצה את ראשון לציון וקיבלה אותן.

הדמיית הקו החום ברוטשילד- קרדיט: משרד מנעד

  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של גל גפן

  יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "גל גפן" Joffe.dana@gmail.com


בתוך כך נמסר כי בשבועות האחרונים מקיימת העירייה מפגשי תושבים על מנת ליידע את הציבור בדבר תכנית הקו החום של הרכבת הקלה, לעדכן בדבר השגות העירייה ולשמוע הערות על מנת שהתוואי ייתן את המענה הטוב ביותר לעיר ולתושביה.
במקביל דנה הוועדה המחוזית בתכנית ובהשגות העירייה, ופרסמה שורת המלצות לות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות) שבהן קיבלה את עיקרי השגותיה העירייה. כך למשל ביקשה העירייה לשנות את תוואי הקו החום בשלושה מוקדים בעיר. העירייה ביקשה שהתוואי לא יעבור ברחוב כורש במערב העיר אלא דרך מגרש החנייה בחוף הים. הועדה אימצה את הבקשה והמליצה לבחון את חלופת ראשון לציון. במתחם האלף הסמוך, ביקשה העירייה שהתוואי המתוכנן יהיה בסמוך לשטחים הציבוריים ואזורי התעסוקה והארנה. גם בעניין זה הוועדה קיבלה את ההשגה הזו של העירייה ואף ציינה שמרחקי ההליכה בתוכנית צריכים לתאום את מרחקי ההליכה שיהיו בפועל ולא בקו אווירי כפי שהוצג על ידי נת"ע.
עוד נמסר כי גם למרכז העיר יש בשורה, העירייה טענה כי תוואי הקו ברחוב הכרמל עשוי למנוע את מעבר כלי הרכב ברחוב הכרמל  יפגע קשות במערך התחבורה במרכז העיר יש הועדה קיבלה את הטענה והמליצה לבחון את חלופת העירייה להעברת התוואי לרחוב רוטשילד.
על פי התוכנית המקורית, הקמת הדיפו, מרכז תחזוקה ותפעול של הרכבת, צפוי היה להיות סמוך מאוד לשכונות המגורים ואזורי התעסוקה. העירייה ביקשה להרחיקו דרומה על מנת לאפשר פיתוח עירוני ראוי בשטח זה. במקרה זה, הוועדה המליצה על הגשת תוכנית מתארית נפרדת לדיפו.
בתוך כך עולה כי בשורה משמעותית שהתקבלה במסגרת הדיון היא הארכת הקו לשכונות החדשות ואף עד לבית החולים אסף הרופא. הוועדה המליצה לקבל את עמדת עיריית ראשון לציון, שכן יש לתת מענה תחבורתי לתנופת הפיתוח במזרח העיר, הן במגורים והן בתעסוקה. הוועדה רואה בהארכת הקו עד לבית החולים אסף הרופא כחיבור מתבקש של תושבי ראשון לציון לבית החולים הקרוב ביותר אליהם.

צילום כנס שיתוף ציבור- חורחה נובומינסקי

במהלך הדיון עלו נושאים נוספים כמו החשיבות בחיבור תוואי הרכבת למערכות תחבורה ציבוריות משלימות כמו תחנות רכבת, אוטובוסים, חניוני חנה וסע ועוד.
כמו כן, גובש נספח עקרונות ליצירת תנאים אופטימאליים ברחוב, למשל הקמת רציפות עצים לאורך המדרכה למתן צל למשתמשי הרכבת בתחנות, התייחסות למקומות חנייה לאופניים, מעבר רגלי נוח בין רציפי התחנה, חנייה מוסדרת משני קצוות הרציף ועוד.
כזכור, אורך תוואי הקו החום מגיע לכ-30 קילומטרים, והוא כולל 44 תחנות. הוא חלק מרשת מטרופולינית בגוש דן, הכוללת גם את הקו האדום, הירוק והסגול. הרשת המטרופולינית מבוססת על מעברים בין קווי הסעות ההמונים וקווי הרכבת הפרברים, כדי ליצור ניידות אזורית בכל מטרופולין תל אביב. חברת נת"ע (נתיבי ישראל) מעריכה כי הקו ישמש כ-124 אלף איש ביום ולמעלה מ-17 אלף איש בשעת השיא בבוקר. הקו החום אשר יתחבר לקו האדום של הרכבת הקלה ולמעשה לכל גוש דן, כך שהוא צפוי לשנות לגמרי את פני התחבורה בעיר ולשפר דרמטית את איכות חיי התושבים.
בעירייה מציינים כי ראשון לציון היא הרשות היחידה בישראל שביקשה וקיבלה ממשרד התחבורה אור ירוק לקחת את המושכות לידיה לקידום התכנון המפורט והביצוע של הקו. בעירייה מעריכים שמהלך זה צפוי לזרז משמעותית את לוח הזמנים. ההערכה היא שעלות הקמת הקו נאמדת בכ-10 מיליארד ₪. לצורך הקמת הקו, תקים העירייה תקים תאגיד עירוני בשליטת העירייה ובו יהיו חברות הרשויות אשר הקו עובר בשטחן: רמלה, לוד ובאר יעקב.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל joffe.dana@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

שש בש. אילוסטרציה

רב אומן