n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / מוטי עג'מי: "אנחנו מקבלים מדי יום עשרות פניות חדשות של תושבים הזקוקים לעזרה"

מוטי עג'מי: "אנחנו מקבלים מדי יום עשרות פניות חדשות של תושבים הזקוקים לעזרה"

מחזיק תיק הרווחה בעירייה, ממלא מקום ראש העיר, מוטי עג'מי, זעם כשנחשף לדבריו של השר בלי תיק צחי הנגבי על כך שאין אנשים רעבים. ל"גל גפן" הוא מספר על הנזקקים החדשים, מה הממשלה צריכה לעשות ומה דעתו על השביתה של העובדים הסוציאליים

עג'מי בלשכתו
עג'מי בלשכתו
צילום: פרטי

התפרצות נגיף הקורונה טלטלה את המשק הישראלי והובילה רבים מתושבי ראשון לציון למחוזות לא מוכרים של חוסר יציבות כלכלית וחוסר ודאות באשר לעתידם התעסוקתי. מחזיק תיק הרווחה בעירייה, ממלא מקום ראש העיר, מוטי עג'מי, זעם כשנחשף לדבריו של השר בלי תיק צחי הנגבי על כך שאין אנשים רעבים על רקע זרם הפניות ההולך וגובר ללשכתו מצד תושבים המתקשים לגמור את החודש. בריאיון ל"גל גפן" הוא מתייחס למציאות החדשה שמאיימת להכניס יותר ויותר אנשים למעגל העוני, מדבר על השביתה של העובדים הסוציאליים וקורא לממשלה לנקוט בצעדים משמעותיים בהקדם האפשרי.

 

מוטי, מה דעתך על האמירה של השר הנגבי?

"אני לא יכול להבין מאיפה זה הגיע, לדעתי זה מראה את גודל הניתוק של השר ואולי אפילו של כלל מקבלי ההחלטות מהשטח. אני מזמין את השר להגיע יום אחד  ללשכה שלי – אנחנו מקבלים מדי יום עשרות פניות חדשות של תושבים הזקוקים לעזרה. שיראה עמותות שמחלקות מזון ויראה איך צובאים על המחסנים שלהם. האמירה מראה על ניתוק מוחלט לצערי ואני חושב שהמדינה חייבת להבין שמדובר בבעיה שתלך ותגבר. אנשים לא קיבלו משכורת מספר חודשים ויש הרבה מאוד עצמאים שלא מקבלים סיוע ממשלתי ונמצאים בתקופה מאוד קשה. יש להם שתי זירות – הם גם צריכים לשלם את ההתחייבויות של העסק וגם לקיים משפחה. הבעיה הזו תלך ותעמיק ככל שהמשבר יילך ויימשך".

 

מה הפתרון?

"המדינה חייבת להכניס את היד לכיס. היא לא יכולה לסגור מגזרים מסוימים בגלל סיבות בריאותיות מבלי לסייע להם. היא צריכה להכניס את היד לכיס ולתת שכר לבן אדם, להגיד לו 'נדבר בעוד ארבעה – חמישה חודשים'. המצב שמתרחש בישראל לא קורה בשום מדינה מפותחת בעולם".

 

אתה נחשף לנזקקים חדשים שלא הכרת עד להתפרצות הקורונה?

"בוודאי – יש אנשים שעבדו תקופה קצרה של מספר חודשים במקום עבודה ופוטרו ללא פיצויים וללא דמי אבטלה. המשק לא ערוך לקבל עובדים חדשים כשיש אבטלה כל כך גדולה אני מכיר עצמאים שהיום לא מקבלים שקל יש אלף ואחת סיבות למה לא לתת להם סיוע. למשל הוחלט שבית עסק שעבר מחזור של 20 מיליון ₪ לא מקבל אבל הרווח שלו היה רק כמה מאות אלפי שקלים. מה הוא עושה? יש לו שכירות, יש לו ארנונה, יש לו חשמל לשלם. אם לדוגמא הוא מפיק אירועים ואין אירועים אז מה תעזור לו התמיכה שניתנת למי שמחזיק עובדים לעבודה? אם אין אירועים את מי הוא יחזיר לעבוד? זה ממש מגוחך. המדינה מזניחה את המגזר העסקי ואת העצמאים ששם יש קהלים חדשים שמעולם לא היו בקטגוריה של משפחות נזקקות והיום הן שם לצערי".

 

הבעת תמיכה במחאת העובדות והעובדים הסוציאליים

"תראה, כל הזמן אומרים שהחוזק של כל חברה תלוי בחוזקה של החוליה החלשה בשרשרת אבל אף פעם אף אחד לא התפנה לחשוב מי דואג שהחוליה החלשה בשרשרת תהיה חזקה. העובדים הסוציאליים הם אלו שנמצאים בחזית ומתמודדים עם הקשיים והבעיות של החברה הישראלית שלצערי בתקופה האחרונה הלכו וגברו בעקבות וירוס הקורונה. לצערי התנאים שהעובדים שהסוציאליים מקבלים, היעדר התקנים, היעדר תקציבים מספיקים, השכר הנמוך והאלימות כלפיהם לא מאפשרים להם לעשות את העבודה כפי שהיו רוצים לעשות למען האוכלוסיות המוחלשות.

השביתה של העובדים הסוציאליים עלולה אמנם לפגוע בשכבות החלשות לפרק זמן מסוים אבל אם אנחנו רוצים שינוי מהותי כדי שנוכל לעזור לאותם אנשים שזקוקים לעזרה, אז צריך לשנות את התפיסה ואת סדרי העדיפויות. צריך להגדיל את תקני כוח האדם, את התקציבים ואת השכר שמקבלים העובדים הסוציאליים כי אנחנו לא מצליחים למלא את המשרות הקיימות שגם הן בחסר כי אנשים מעדיפים ללכת לתחומים אחרים ולא לעבוד בתחום זה".

 

מה בעצם העירייה יכולה לעשות בנושא?

"לצערי בכלים שלנו אנחנו מוגבלים והעירייה לא יכולה להעלות לעובדים הסוציאליים את השכר. יש דרגות ואנחנו חייבים לשלם לפי הדרגות המקובלות. מה שכן, אנחנו עושים הכל כדי לשפר את תנאי העבודה ואת סביבת העבודה ומסייעים ככל שניתן במניעת אלימות, אנחנו מציבים שומרים בלשכות אבל צריך את התמיכה של המדינה בעיקר בתקנים נוספים ובהעלאת השכר של העובדים. אנחנו בחסר מול התקנים הקיימים וצריכים תקנים נוספים ולא נצליח למלא אותם אם השכר יהיה כל כך נמוך".

 

אתה יכול לומר היום שאין היענות לאיוש משרות עובדים סוציאליים בעירייה?

"נורא קשה למלא את המשרות הקיימות, אני רוצה שעובדים סוציאליים ירצו לבוא לפה שיהיה להם כדאי כי כיום האלטרנטיבות בשוק הפרטי הרבה יותר טובות ומזמינות. למשל עובדים סוציאליים בעמותות, בביטוח לאומי, בשירות בתי הסוהר משתכרים שכר הרבה יותר גבוה והמדינה צריכה לעשות הכל כדי להגדיל את שכרם גם בשלטון המקומי כי שם נמצאת השליחות האמיתית.

כמו שאמרתי אנחנו כעירייה די מוגבלים ועושים הכל כדי לתת לעובדים הרגשה טובה אבל זה באמת בשוליים. עיקר האחריות מוטלת על הממשלה והיא צריכה לטפל בכל הבעיות שציינתי".

 

אתה סבור שהשביתה של העובדים הסוציאליים בתקופה כה רגישה מוצדקת?

"השביתה מוצדקת בהחלט למרות שהיא פוגעת במטופלים, אבל אני מעדיף שהם ייפגעו לשבוע אבל שיינתן מענה אמיתי לטובת השנים הבאות".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

WhatsApp Image 2024-04-24 at 18.20.01_d1a27e48

ראשון לציון: מי ראה את ציונה?

תפריט נגישות