n
דף הבית / ראשון-לציון / צרכנות ראשון לציון / החמרה בדרישות הכניסה לאירופה? לא בטוח

החמרה בדרישות הכניסה לאירופה? לא בטוח

החל מ-2023, ויזת תייר כבר לא תספיק לנו כדי לבקר ביבשת האירופית. בקרוב כל מי שירצה להיכנס לאירופה יחויב בהוצאת אישור ביטחוני מיוחד. מה זה אומר תכלס והאם באמת יש כאן החמרה בדרישות?

passport
צילום: Pexels.com

משבר הקורונה אילץ את אירופה להגביל כניסות לשטחה, כולל שטחי אמנת שנגן (Schengen Acquis). אמנה זו, שנחתמה בשנות ה-80 לפני החלת האיחוד האירופי, מבטלת למעשה את הגבולות בין המדינות החתומות, ומאפשרת תנועה חופשית כאילו היה מדובר במדינה אחת.

 

עד פרוץ משבר הקורונה האמנה התקיימה ללא כל בעיה, אבל החל מחודש מרץ השנה – מדינות רבות באזור שנגן ביקשו לבטל את מעברי הגבול החופשיים עם המדינות השכנות בגבולותיהן; זאת מחשש להחמרת המגפה. מאז כבר זרמו מים רבים בנהרות אירופה, וגבולות שנגן נפתחו מחדש בקיץ – למעט מדינות ספציפיות שעדיין מוגדרות כסכנה (ובהן גם ישראל, שוודיה וארצות הברית).

 

קורונה או לא קורונה – אמנת שנגן אמורה בכל מקרה להיכנס לתוקף גם עבור שאר מדינות העולם. זה היה אמור להתרחש בשנת 2021 הקרובה, אבל בצל המשבר הנוכחי נודע כי התאריך ככל הנראה נדחה לשנת 2023. המטרה היא למנוע הגירה לא חוקית למטרות מגורים, עבודה או לימודים; הגירה שרבות ממדינות אירופה (וגם אלו החברות באמנת שנגן) סובלות ממנה כבר מספר שנים. על כל זה תוסיפו גם את כמויות התיירים הגדלות והולכות, ודי ברור מדוע היבשת האירופית מתחילה להתכנס בתוך עצמה.

 

החמרה בדרישות? כנראה שלא ממש

במצב המקורי דרושים רק ויזת שנגן או דרכון אירופי כלשהו כדי לנוע בחופשיות באזור שנגן (זאת מכיוון שיש גם מדינות אירופיות שאינן חברות באמנה). אבל מה קורה אם אין לנו דרכון אירופי או ויזת שנגן? או בעברית: מה קורה אם אנחנו לא תושבי האיחוד האירופי?

 

בהתאם לחוק, החל משנת 2023 נידרש להוציא אישור ביטחוני חדש בשם ETIAS. אישור זה מחליף למעשה את הנפקתה של ויזת שנגן, והוא מאפשר להיכנס למדינות החברות באמנה לצורכי תיירות ונסיעות עסקיות בלבד (זאת למרות שהאישור עצמו אינו מהווה ויזה, מומלץ לזכור).

 

"לכאורה מדובר באישור חדש שיקשה על כל שאר תושבי העולם להיכנס לאירופה", אומר אילון כסיף, מנכ"ל חברת קמפוס פאס – המסייעת במימוש זכאות לדרכון פורטוגלי עבור מגורשי ספרד. "אבל בחינה מעמיקה יותר של הדרישה הספציפית הזו, מראה לנו שמדובר למעשה במעין פלסטר המונח על תנאי הכניסה ליבשת, ולא יותר מכך".

 

בפועל, הוצאת אישור ETIAS מתבצעת כל כולה אונליין באינטרנט. זוהי בעצם חלופה להנפקת ויזת תייר לאירופה הקיימת כיום, שתוקפה יחול למשך 90 יום עבור כל חצי שנה קלנדרית. טווח הזמן הזה הוא הבסיס המינימלי, אך ככל הנראה ניתן יהיה להשיג אישורים לטווחי זמן משתנים בהתאם לצורך. תוקפו הכולל של כל אישור יהיה כשלוש שנים.

 

הנפקת אישור ETIAS מתבצעת כמעט מיידית באינטרנט: נכנסים לאתר הייעודי שיפורסם בהמשך על ידי הנציבות האירופית, ממלאים את הטופס הכולל פרטים אישיים לצד מצב משפחתי, תעסוקתי ורפואי – ומשלמים אגרה של 7 אירו. צעירים מתחת לגיל 18 אינם מחויבים באישור, והתהליך כולו נמשך לא יותר מעשר דקות. במידה שעברתם את תהליך הסינון הביטחוני, הרי לכם ויזת תייר לאירופה, לפי תקופת הזמן המותרת עבורכם.

 

מכיוון שמעל 90% מהמבקשים יקבלו את האישור ללא בעיה תוך כמה דקות, ETIAS איננו אלא בבחינת עצם בירוקרטית קטנה ובלתי מזיקה. אז על מה כל הרעש וההמולה סביב האישור בחודשים האחרונים? מצד אחד מהלך יח"צני של הנציבות האירופית, על מנת להבהיר שנגמרה חגיגת ההגירה הבלתי חוקית. מצד שני – אף אחד לא אוהב בירוקרטיות מיותרות, גם אם הן מוסיפות עוד 10 דקות להגשמת חלום הנסיעה או המעבר המיוחלים לאירופה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2023-09-10 בשעה 00.27.03

המדף של בתי עם מוצרי ניקיון לפסח: באתי, בדקתי, המלצתי!

תפריט נגישות