n
דף הבית / רמלה לוד / חדשות רמלה-לוד / לוד: מעיר מדבר לעיר ירוקה ופורחת

לוד: מעיר מדבר לעיר ירוקה ופורחת

71,000,000 ₪ הושקעו בשנים האחרונות בגינון ונוי, בהובלת נסים רז, מנהל מח' גנים ונוף, האיש שאחראי על כל פרח, עציץ, ספסל או גן משחקים חדש וישן בעיר לוד

נסים רז
צילום: עיריית לוד

ניסים רז הוא האיש שאחראי על כל פרח, עציץ, ספסל או גן משחקים חדש וישן בעיר לוד. הוא סגן מנהל אגף תפעול ומנהל את מחלקת גנים ונוף בעיריית לוד, וכבר שלושה עשורים מתרוצץ בין השבילים ברחבי העיר. הוא מכיר כל פינה ופרחיה, כל שדרה ועציה, סביב השעון הוא דואג ליופייה של לוד – גם בשנת שמיטה.    

רז, יליד העיר לוד, נקלט לעבודה בעירייה בשנת 1992 כמנהל צוות במחלקת גינון. ברבות השנים, שימש בתפקידים מקצועיים שונים, כמו איש השקיה, מנהל פרויקטים ומפקח גינון, עד אשר בשנת 2000 מונה למנהל מחלקת גנים ונוף – ומאז לא נח.

רז משתף ומספר כי "בחלק הראשון של התפקיד כמנהל מחלקת גנים ונוף ועד שנת 2013 נתקלתי באתגרים רבים ובקשיים, הן מבחינה תקציבית והן מבחינה ארגונית – כגון: כוח אדם, פיקוח, תקציבים, חוסר יציבות ניהולית ועוד. בכל הזמן הזה נלחמתי לשמר את הגינון בלוד ככל הניתן, כאשר אני מקווה לימים טובים יותר".

השינוי הגדול למעשה, החל בשלהי שנת 2013, עם כניסת ראש העיר הנוכחי, עו"ד יאיר רביבו לתפקידו, אשר פעל ופועל בשאיפה גדולה להפוך את העיר לוד לפנינה ירוקה ומודרנית. "יחד עם שאיפה זו", חושף רז, "הוקצו תקציבים אשר אפשרו לנו לממש את החזון ואת התכניות והפרויקטים ברחבי העיר בתחום הגינון".

כיום ניתן לראות את השינוי העצום בעיר, מעיר מדבר, הפכה לוד לעיר ירוקה עם פארקים וגנים אשר מוקמים כל העת ברחבי העיר – פער עצום לעומת שנת 2013 בה הגיעה לוד למצב ש-70% מהגינות הציבוריות בעיר היו ללא השקיה בשל ענייני תקציב בתקופת הועדה הקרואה שניהלה את העיר.

 

18 אבני דרך בהפיכה החיובית של המרחב העירוני בלוד

משנת 2013, פועלת המחלקה בכל עת לפי תכנית אסטרטגית למרחב הציבורי, אותה כתב רז. הקווים המובילים בתוכנית זו: פיתוח הפריפריה של העיר וטיפוחה, 'זום אין' על שכונה מבחינת דרישות הפיתוח והצבת יעדים יחד עם לו"ז לשדרוגים ברחבי העיר.

רז משתף ברשימת הישגים נפלאים, בהם: חוזי הצללה על ידי עצים – נתון שהיה נמוך בעיר, עלה משמעותית עם השנים, בין אם על ידי נטיעות עצים (פרויקט נטיעת 2000 עצים בשנה) וכל זה  כחלק מתהליך ייעור עירוני, שדרוג מערכות השקיה בעיר – מעבר ממערכות השקיה ידניות פרימיטיביות  למערכות השקיה מודרניות לשליטה מרחוק,  שתילת צמחים רב שנתיים חסכניים במים על חשבון פרחי עונה, לקיחת חלק ביצירת שפת רחוב עירונית, הגדלת שטחי הגינון בעיר – מאז 2013 נוספו עוד 400 דונמים של שטחי גינון לעיר.

מעיר מדבר, הפכה לוד לעיר ירוקה עם פארקים וגנים אשר מוקמים כל העת ברחבי העיר
צילום: עיריית לוד

כמו כן, שדרוג רחובות מרכזיים בעיר – שדרוג כיכרות, איי תנועה וצירים ראשיים מבחינה גננית, זאת לצד טיפוח שטחי בור בעיר – נטיעות עצים במגרשים ריקים, שילוב גורמים מקצועיים במחלקה – חברת פיקוח גינון ובתוכה צוות אגרונומים אשר יודעים לתת מענה לבעיות מקצועיות אשר קשורות לעצים כגון: גיזום עצים ושימור עצים.

גם שיפור רמת השירות לתושב – קשר אישי ולקיחת משוב על טיפול בפניות שודרג, לצד שדרוג טכנולוגי במחלקה, בשילוב אפליקציה למיפוי אלמנטים במרחב העירוני ב-GIS, תחנת מזג אוויר לבקרת השקיה, סקר עצים במוסדות חינוך וברחבי העיר הכולל ברקוד המפנה לאפליקציה עם שליטה מיטבית על אחזקת העצים והתקנת חיישנים לאיתור חדקונית הדקל.

הישגים נוספים שהוא מציין: שימור עצים ותיקים והיסטוריים במרחב העירוני – ביצוע פעולות להטבת מצבם הבריאותי של עצים בעלי תרומה סביבתית והיסטורית, שיפור ממשק ושיתופי הפעולה עם אגפים שונים בעירייה. "לדוגמא", רז משתף, "יצאנו למכרז פיסול ואומנות יחד עם אגף הנדסה והוקם סטודיו עם צוות אדריכלי נוף לתת מענה תכנוני לפרויקטים עתידיים".

"חידשנו את המזרקה בכיכר בגין ובגן רבי עקיבא ובנוסף הוקמה מזרקה בגן שמעוני בשלמה המלך, ובימים אלו, מוקמת מזרקה מפוארת בשדרות ירושלים על ידי חברה כלכלית לוד", מוסיף רז.

בתחום האחזקה והפיתוח, מציין רז את השילוב של חברת הפיקוח עם גורמי מקצוע ותקציבים שהביאו לשינוי המיוחל בנראות העיר זאת לצד הגברת הפיקוח על קבלנים בשירות העירייה, כאשר המטרה היא שיפור השירות לתושב ושיפור פני העיר. כמו כן  נכתב נוהל בטיחות מקיף לקבלנים העובדים בעיר, התבצעו סקרי איתור מפגעים בעצים במוסדות חינוך, בדיקות תקופתיות למתקני משחק ושדרוג הנגישות לבעלי מוגבלות בגינות הציבוריות.

גם ברמת חיבור התושב לקהילה מציין רז כי הוקמו גינות קהילתיות רבות ברחבי העיר אותן יתחזקו תושבי השכונות תוך הגברת החיבור בין אדם לקהילה, כן הותקנו 80 מתקני משחק ו-12 מתקני כושר והצללות בשנים האחרונות לרווחת התושבים, שיפור איכות חייהם ובריאותם.

מהן השאיפות של רז לעתיד הקרוב? "להפוך חלק מהגינון בעיר לגינון בר קיימא", הוא מספר, "וכן בתכנון לקראת הקמת פארק טבע עירוני בממדים של 200 דונם, לצד המשך שיפור הגינון בפריפריה של העיר".

המחלקה במספרים – עולים עם השנים:

בסוף שנת 2013, עם בחירת ראש העיר עו"ד יאיר רביבו לתפקיד ותקציב הפיתוח והטיפוח מטפס בכל שנה ועולה יחד עם נראות העיר ושיפור הקיים.

בשנת 2015, מספר רז, תקציב ההוצאות של המחלקה היה 2,854,079 ש"ח ואילו בשנת 2016 8,423,686 ₪. בשנת 2017 עמד התקציב על 4,804,909 ₪ וכשנה לאחר מכן, בשנת 2018 עמד התקציב על 7,309,291. בשנת 2019 זינק התקציב ל-8,644,117 ₪, ובשנת 2020 ל-9,520,841 ₪. ההשקעה הגדולה קפצה לקראת שנת השמיטה, ובשנת 2021 הושקעו 17,635,617 ₪ ואילו בשנת 2022, נכון לחציה של השנה, הושקעו 11,736,998 ₪. סה"כ השקיעה המחלקה 70,929,543 ₪ בפיתוח וטיפוח המרחב בציבורי העירוני של לוד.

רז מבקש להודות בסיום הכתבה למספר אנשים וגורמים אשר בלעדיהם כל זאת לא היה קורה: ראשית מבקש להודות לראש העיר – עו"ד יאיר רביבו, למנכ"ל העירייה – אהרון אטיאס, לגזבר העירייה – ציון הדר, למחזיק תיק התפעול – אריה לוי, מנהלי אגפים ומחלקות לאורך השנים ולעובדי העירייה. בנוסף, הוא מציין את החברה הכלכלית לוד וכל הגורמים החיצוניים אשר היו מעורבים בפיתוח לאורך השנים. "אסכם, ואוסיף משפט אשר מלווה אותי לאורך 30 השנים שלי בעירייה", אומר רז, "התחל לעשות מה שצריך, המשך לעשות מה שאפשר ולפתע תעשה את הבלתי אפשרי". ( פרציסקוס מאסיזי)

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

אביטל ענווה צילום דוברות משטרת ישראל

ראשון לציון: מי ראה את אביטל?

תפריט נגישות