דף הבית / חוקר פרטי / קח מקל, קח תרמיל

קח מקל, קח תרמיל

זאת הייתה עוד בקשת חקירה סטנדרטית של אחד הבנקים המסחריים, שפעם עבדתי עבורו. גדי ניהל חשבון בנק כושל, שתפח לחוב של מאות אלפי שקלים. אחרי הרבה ניסיונות גביה, פסקו לו 400 ₪ לכל חודש, וגם סכום זה מתחלק בין נושיו האחרים.
לאחר שעברו שלוש שנים, הבנק החליט למחוק את חובו של גדי, אך, בטרם מבצעים זאת בפועל, נוהגים להזמין חקירה כלכלית אודות החייב, על מנת לוודא שאין שינוי במצבו הכלכלי. דווקא במקרים כמו אלו, שמראש ברור מהו מצבו העגום של גדי, הם מזמינים חקירה מקיפה, שכוללת גם מעקבים. כדי שלא יקרה מצב שבו מוחקים חוב למישהו שלא הגיע לו.

"נפל" לידיים טובות
עלעלתי בתיק המשפטי. גדי ניהל עסק עצמאי רחב בתחום הדרכת טיולים. בעבר היו לו עובדים, ג'יפים, ומחזור עסקאות מכובד. כשהופיע לחקירת היכולת, הוא היה גרוש וחייב במזונות לילדתו היחידה, הוא נשאר לעבוד כמדריך טיולים באופן עצמאי, ברשותו היה ג'יפ ישן שרשום של שם אביו. הוא צירף רשימת הכנסות, שמספיקה בקושי לקיים אותו ואת מזונות ילדתו.
גדי לא התגורר בבית הוריו, כפי שהיה שלוש שנים קודם לכן, לאחר גירושיו. מצאתי אותו בבית פרטי בגני תקווה, עם ליאת, חברתו לחיים. גרושה אף היא, עם שני ילדים משלה. גדי עדיין עבד כמדריך טיולים, וליאת כמנהלת חשבונות בחברה ששייכת לאביה. שמו של האב הסגיר את מעמדה הכלכלי של ליאת. נראה שגדי "נפל" לידיים טובות. בשעת לילה חלפתי על פני ביתם וזיהיתי שני כלי רכב בחניית הבית: את הג'יפ הישן של גדי ורובר חדישה ששייכת לליאת.
למחרת חקירתי פנתה לבדיקה כלכלית רחבה יותר עליו אבל המסקנה הצפויה, היא שאין שינוי מהותי במצבו הכספי של גדי. כפי שתכננתי מראש, צלצלתי אל המספר, שפורסם באחד המדריכים. מעברו השני של הקו ענתה בחורה צעירה "הוא בדיוק היום מסיים טיול ג'יפים במדבר יהודה, של שלושה ימים" הסבירה רינת, שיותר מאוחר הסתבר שהיא בתה הבכורה של ליאת. כיוון שהצגתי את עצמי כלקוח פוטנציאלי, קיבלתי ממנה רשימת ממליצים, וכן היא השאירה לי את שני מספרי טלפון ניידים, שלה ושל גדי, למקרה שיהיו לי שאלות נוספות. נפרדתי ממנה בנימוס, והשאלה היחידה שהדהדה בראשי באותו רגע, אשר לא העזתי לשאול, כיצד זה גדי נמצא בטיול ג'יפים, כשערב קודם לכן הג'יפ שלו חנה בחנית הבית? נסעתי שוב אל הכתובת, והפעם, באור יום, הבחנתי פעם נוספת בג'יפ החונה. כמות האבק והלכלוך עליו יכולה לבלבל, כיוון שניתן לפרש זאת כתוצאה מביצועי השטח שלו. לא התבלבלתי, האבק והלכלוך נוצרו מחוסר שימוש. אז אם זה לא רכבו של גדי, אז עם איזה ג'יפ הוא מטייל במדבר יהודה?

שיחות בסלולרי
המתנתי לשעת לילה מאוחרת וביקרתי פעם נוספת בכתובת. ידעתי מראש שבאותו לילה גדי אמור לישון בבית. חיפשתי בקרבת הבית ג'יפ אחר, אשר משמש את גדי. ראיתי ג'יפ חדיש ומאובק. על השמשה האחורית היתה מדבקה של החברה להגנת הטבע. הרכב רשום על שם חברתו לחיים.
למראית עין, אין זה משנה דבר. העובדה שגדי נוסע ברכב יקר על שם חברתו, אינה הופכת אותו למישהו עם יכולת כלכלית גבוהה יותר. משהו בכל זאת נתן לי להרגיש שאני מפספס משהו. ביום המעקב הראשון גדי יצא מהבית בשעת בוקר מאוחרת והיה עסוק בסידורים. הוא השתמש בג'יפ החדיש. בחלק מאוד בלט שהוא שוחח רבות במכשיר הנייד. למחרת, גדי התחיל את יומו עוד בטרם זרחה השמש. הוא הגיע אל חניון תל אביבי, שם המתינו שני אוטובוסים. שלחתי את החוקר שאיתי לרחרח והסתבר לו שמדובר בטיול של חברת היי טק ליום אחד. גדי הוא המדריך שלהם.
למחרת, פנינו פעם נוספת לתצפת על ביתו. לא מצאנו את הג'יפ ובגלל השעה המוקדמת לא נותר דבר לעשות מלבד להמתין. בחלוף שעתיים גדי יצא מפתח הבית, הלך שני רחובות ברגל ונכנס לג'יפ חדיש אחר, שהיה זר לנו עד עתה. מאוחר יותר התברר שהרכב נרשם על שם חברת ליסינג.
מתי ולמה הוא החליף את הג'יפ ומה הקשר שלו בכלל אליו? עם כמה רכבים גדי כבר יכול להשתמש בתיק חקירה אחד? זה היה השלב שנזכרתי שלגדי ולרינת, מזכירתו, יש מספרים ניידים עוקבים. לכן המשכתי אל המספר העוקב הבא. "שלום" פניתי בשיחה "אני מדבר עם גדי מטיולי השכם וערב?". "לא" השיב הקול שמעבר "זה רמי, המדריך שלו, גדי זה 44 בסוף". כך ניסיתי גם את המספרים הבאים. בסיכומו של דבר היו לי שמות של חמישה מדריכים שטענו שהם עובדים עבור גדי. איך זה מסתדר עם ההכנסות הנמוכות שלו? שללתי את האפשרות שהוא אינו מדווח על הכנסותיו, כיוון שגדי עובד עם חברות, גופים, ואף מוסדות בנקאיים. "הגיע הזמן לביים את גדי" הרהרתי לעצמי. הפעם, צצתי במשרדו. ביקשתי לקבל הצעת מחיר עבור חברת הי טק ובזמן שרינת עשתה את הבירורים הדרושים, עיני תרו אחר רמזים. הבחנתי שבאחד ממגשי הפלסטיק מונחים פנקסי חשבוניות. חיכיתי לשעת כושר, הרחק ממבטה של רינת והצצתי בפנקסים. על אחד מהם היה רשום העוסק מורשה הפרטי של גדי ועל השני היו רשומים פרטים של חברה פרטית. הקשתי את מספר החברה על המכשיר הנייד שלי. בכל זאת, לזכור תשע ספרות?!
מספר החברה שייך לחברת טיולים, אשר כל מניותיה הינם של ליאת, חברתו של גדי. כך חשפתי את מקור ההכנסה האמתי של גדי. הוא בחר לפצל את הכנסותיו: חלק ללקוחותיו, קיבלו ממנו חשבונית מהעסק הפרטי, וחלק אחר קיבלו חשבוניות של החברה. בדרך זו הוא יכול לשמור על פרופיל נמוך מול המערכת המשפטית ונושים סקרניים, ובמקביל עדיין להשתכר ברוחב לב.
הבנק, שפעלתי עבורו, פנה אל בית המשפט בבקשה לפתוח מחדש את חקירת היכולת אך בטרם הגיע מועד הדיון, ליאת פנתה לבנק לפרוע את חובו של גדי ובלבד, שהם לא יחשפו את המידע שיש בידם בפני נושים אחרים.

הכותב הינו סאם זיברט, בעליו של "סייט חקירות" 03-5322520. הסיפורים מבוססים על מקרים אמיתיים. הנפשות ופרטים נוספים שונו למניעת זיהוי הלקוחות.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

beach-gacf25a0d3_1920

סיפורו של חוקר: היום ששווה מיליונים

תפריט נגישות