דף הבית / חדשות העיר ראשי / 2,000 תושבים מראשון לציון ישתתפו בניסוי לאומי להורדת העומסים בכבישים

2,000 תושבים מראשון לציון ישתתפו בניסוי לאומי להורדת העומסים בכבישים

רונן דמארי

ניסוי לאומי צפוי להתחיל בימים הקרובים בראשון לציון. 2000 תושבים מהעיר שברשותם רכב פרטי ועובדים בת"א, רמת גן או גבעתיים מוזמנים להשתתף בניסוי ולהרוויח כסף. את הניסוי מקדמת חברת KAYMA, בהובלתו של פרופ' לכלכלה התנהגותית, דן אריאלי, ובשיתוף עיריית ראשון לציון, באמצעות חברת "ייזום ראשון". מטרת הניסוי היא לבחון האם תשלום אגרה עבור נסיעה ברכב פרטי באזורים בהם יש עומסי תנועה יגרום לנהג הישראלי לבחור בתחבורה ציבורית. ראשון לציון נבחרה לעיר הראשונה והיחידה בישראל שתשתתף בניסוי. ראש העירייה, רז קינסטליך: "שמחים שבחרו בנו לבחון את התנהגות הנהגים בכביש כדי לטפל ברמה הלאומית בבעיה הקשה של עומסים בכבישים".

 

הגידול המשמעותי בשנים האחרונות במספר כלי הרכב בכבישים בישראל הוביל בין היתר לבעיה קשה של פקקים ועומסי תנועה בלי נסבלים במטרופולין תל אביב. עומסים אלה גורמים לאובדן של מאות שעות עבודה למשק ביום, להחרפת המתח הנפשי של הנהגים, לנזק לרווחה עקב אובדן שעות פנאי ולירידה בפריון העבודה. הנזק המצטבר של עומסי התחבורה במטרופולין תל אביב מוערך ב-40 מיליארד שקל בשנה.

גודש התנועה בכניסה אל העיר גוררים הפסדים כלכליים נוספים, המושתים על משתמשי הרכב הפרטי, כגון בלאי של רכבים וצריכת דלק מיותרת. מלבד שיעורי הצפיפות בכבישים, גידול מתמיד בנסיעת כלי הרכב יוצר שורה ארוכה של השפעות חיצוניות שליליות, לרבות פליטת גזי חממה, זיהום אוויר ורעש. כל אלו הובילו את אגף התקציבים במשרד האוצר לבחון פתרונות להקטנת שימוש במספר כלי רכב פרטיים בנסיעתם לעבודה מדי יום.

 

 

אז איך זה עובד?

לצורך הניסוי ייבחרו 2,000 תושבים מראשון לציון שברשותם רכב פרטי ועובדים בת"א, רמת גן או גבעתיים. לכל תושב יוקצה סכום כסף לצורך שימוש באפליקציה ייחודית, שפותחה במיוחד עבור ניסוי זה, ופועלת בדומה לאפליקציית WAZE כאשר היא עוקבת אחר מיקום הנהג באמצעות הטלפון הסלולרי שלו. לצורך הניסוי הוגדרו שלוש טבעות גודש במטרופולין תל אביב, כשהרכב עובר טבעת גודש, קופצת לו הודעה בה הוא מתבקש להשיב באיזה אופן הוא נוסע: רכב פרטי, אוטובוס או קראפול. אם הנהג סימן רכב פרטי – הוא יחויב באגרה. גובה האגרה עבור מעבר של כל טבעת גודש מוגדר מראש. משתתפים שיצליחו להימנע מכניסות לטבעות גודש וישיבו לכל השאלונים השבועיים שיישלחו להם באפליקציה, יכולים לסיים את הניסוי עם רווח כספי של עד 1,000 שקל שישולם להם.

הניסוי יחל ב-27.10.19 ויימשך חמישה שבועות. תושבים המעוניינים להשתתף בניסוי, מוזמנים להירשם בלינק הבא: https://survey.kayma.com/#/godesh_short/

ראש העירייה, רז קינסטליך: "אני מזמין את התושבים שברשותם רכב פרטי לקחת חלק בניסוי חשוב זה ולעזור לכולנו לשפר את איכות החיים בכבישים". דניאל פרי, מנהלת הניסויים בחברת KAYMA "מסקנות הניסוי יאפשרו להבין איך לשנות ולעצב את הרגלי הנסיעה של הנהגים הישראלים.  התמריץ שנבחן בניסוי הוא החזק ביותר – כסף".

 

 

כביש . צילום: אביב בן אור

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות