דף הבית / חדשות העיר ראשי / סערה בבקבוק מים

סערה בבקבוק מים

רונן דמארי

חלוקת הבקבוקים הרב פעמיים. תמונה מתוך עמוד הפייסבוק של חברת המועצה קרן דנה-ג'דה
חלוקת הבקבוקים הרב פעמיים. תמונה מתוך עמוד הפייסבוק של חברת המועצה קרן דנה-ג'דה

בישיבת מועצת העיר שהתקיימה בשבוע שעבר עלתה לדיון הסוגיה בעקבות הצעה לסדר שהגישה חברת המועצה יפעת מאירוביץ יפת, יועצת סביבתית במקצועה.

בהצעה נמתחה ביקורת חריפה על התנהלות העירייה שחילקה כ -20,000 בקבוקי מים רב פעמיים לתלמידים על מנת שאלו יחליפו את בקבוקי הפלסטיק עמם הם מגיעים למוסדות החינוך.

המהלך התבצע במסגרת הפרויקט "חד פעמי לא בשבילי" אותו הובילה חברת מועצת העיר קרן דנה –ג'דה המחזיקה בתיק איכות הסביבה.

אלא שתלונות של הורים על כך שהבקבוקים העירוניים האמורים להיות רב פעמיים נמסו והתעוותו לאחר שהוכנסו למדיח הביאו את חברת המועצה לבדוק את הנושא לעומק. לטענתה, העירייה רכשה את הבקבוקים מהספק מבלי שקיבלה לידיה את מסמכי העמידה בתקן של מכון התקנים וכי הבקבוקים הנם מפלסטיק חד פעמי. לדבריה של חברת המועצה: "אם רצה אגף קיימות וסביבה לעודד שימוש במוצרים רב פעמיים המדובר ביוזמה מבורכת, אך מדוע לעשות זאת בעיתוי כזה ובחוסר מקצועיות שכזה תוך הפקרה אפשרית של בריאות ילדי העיר? היה אפשר לפרסם עוד טרם תחילת השנה כי יחולקו בקבוקים ולהפחית באמת את השימוש בפלסטיק. סביבתית – עיריית ראשון גרמה לייצור גדול יותר של פלסטיק, האגף יכל לדרוש ולבדוק לעומק את טיב הבקבוק המוצע".

בהצעתה לסדר היא ביקשה כי התנהלות האגף תיבדק על ידי מבקרת העירייה וכי העירייה תדרוש מיידית לבצע בדיקה במעבדה מורשית של הבקבוקים שסופקו וחולקו.

יצוין כי הצעתה של מאירוביץ יפת החברה בשורות האופוזיציה הורדה מסדר היום

בסופו של דבר ברוב דחוק של חמישה קולות לעומת ארבעה (מרבית חברי המועצה שנכחו בישיבה לא הצביעו –ר.ד). לאחר הישיבה מסרה חברת המועצה ל"גל גפן": "לצערי הרב, עיריית ראשון רכשה באמצעות אגף קיימות וסביבה בקבוקים מבלי לבקש מהספקים שום מסמכי עמידה בתקן, ללא התערבותי והתערבות ראש העיר בתגובה לפנייתי, הבקבוקים כלל לא היו נבדקים. הבדיקה שהעירייה מציגה (מהימים האחרונים – חודש וחצי לאחר החלוקה), הינה בדיקה חד פעמית בבקבוק חדש, מבלי לבחון את הבקבוק לאורך זמן ולאחר שטיפות. בשיחה שערכתי היום עם מכון התקנים שביצעו את הבדיקה הובהר לי, כי הבדיקה עפ"י הדריקטיבה האירופאית היא חד פעמית והיא נכונה כל עוד משתמשים בבקבוק עפ"י הוראות יצרן וכדוגמא אמר לי האיש המקצועי ממכון התקנים, שאם הבקבוק נשרט עלולים להשתחרר חומרים.  המדובר בבקבוק מפלסטיק PET מסוג 1, שהוא הפשוט ביותר ויש לו השלכות. מסתבר שעקרון הזהירות המונעת אינו מנת חלקם של נציגי הציבור האחראים על הבריאות ואיכות הסביבה בעירייה וחבל מאוד. כשעירייה מחלקת בקבוקים היא לוקחת אחריות ולכן, טרם רכישות מעין אלה, צריך לבצע את כל הבדיקות האפשריות על מנת לוודא שזהו המוצר הטוב ביותר והבטוח ביותר. ההליך של הרכישה גם הוא תמוה ביותר ונדרש לחקירה: העירייה פרסמה 3 נהלי הצעות מחיר ובסוף אחרי הנוהל השלישי רכשה את אותו בקבוק במחיר כמעט כפול (7.8 ש"ח) מהמחיר בנוהל ההצעות הראשון. האמת, פשוט עצוב לי שזה המצב היום בעיר, נראה שנושאים כמו בריאות, איכות הסביבה, התחבורה, השמירה על החופים וכיוב' נדחקו הצידה. אני מייצגת את התנועה החברתית הירוקה ולא אפסיק להילחם למען התושבים גם אם זה מעצבן את חלק מהאנשים".

לאחר הישיבה קראה השבוע מאירוביץ יפת לחברת מועצת העיר אילנית הרוש שהתנגדה להצעה, להתפטר מתפקידה כמחזיקת תיק הבריאות וכיו"ר ועדת הבריאות "נוכח התנהלותה הכושלת בשמירה על בריאות ילדי העיר".

חברת המועצה העיר אילנית הרוש מסרה: "אני חייבת להבהיר דבר פשוט – ילדי העיר אינם שונים מכלל ילדי ישראל באשר הם. הבקבוקים הללו נמכרים כבקבוקים רב פעמיים במאות אלפי יחידות ונמצאים בכל חברות מוצרי הקד"מ והקטלוגים השונים. אין ספק על פי כל הבדיקות שערך הצוות המקצועי מלכתחילה ובבדיקות בדיעבד שערכנו לאחר הצפת הנושא כי הבקבוקים עומדים בתקן של שימוש רב פעמי. כל אמירה אחרת היא זריית חול בעיניים וחבל שחברת מועצה שמתיימרת להיות מקצועית ואחראית מפיצה דברים הגורמים לבהלה שאינה במקומה בציבור ובתקשורת".

חברת המועצה קרן דנה –ג'דה הוסיפה: "צר לי על הבהלה שנוצרה בקרב הורי הילדים ללא כל הצדקה. הפרויקט "חד פעמי לא בשבילי" זכה לפרסום ברמה ארצית ולחוויה מיוחדת לילדי העיר. תושבים יקרים היו סמוכים ובטוחים שאף אחד לא היה מסתכן אם היה ספק כלשהו לעניין בטיחות המוצר. יחד נשמור על הסביבה".

מהעירייה נמסר בתגובה כי: "הבקבוקים הרב פעמיים עומדים בדרישות מכון התקנים הישראלי".

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות