דף הבית / חדשות העיר ראשי / "מדובר בהחלטה אבסורדית וחסרת רגישות"

"מדובר בהחלטה אבסורדית וחסרת רגישות"

רונן דמארי

הפגנה מול המרכז במוצ"ש. צילום: פרטי
הפגנה מול המרכז במוצ"ש. צילום: פרטי

המרכז הגריאטרי "מלבן" בראשון לציון שוב נמצא במוקד הסערה: בעוד שאיום הסגירה של המקום טרם הוסר, הודיע השבוע משרד הבריאות על כוונתו לקלוט חולי קורונה במקום. בתגובה הגישה העירייה בקשה לצו מניעת שימוש נגד משרד הבריאות, על רקע מאבק ציבורי שמובילים תושבים.

ביום שני השבוע הגישה עיריית ראשון לציון בקשה לצו מניעת שימוש ללא הרשאה במקרקעין. הרקע למהלך הוא כוונה משרד הבריאות לקלוט חולי קורונה במרכז הגריאטרי מלבן וזאת לצד כ-80 קשישים סיעודיים המטופלים במרכז. כמו כן העירייה מבקשת לסלק את ידו של משרד הבריאות מכל קרקע או מבנה שאינו משרת את הקשישים השוהים בבית החולים.

"אנחנו מבקשות מכל הציבור, אל תישארו אדישים, נכון שעדיין לא ידוע על חולי קורונה בישראל אך כשזה יקרה וכאמור זה רק עניין של זמן, יכניסו אותם לראשון לציון, לבית אבות ששוהים בו 80 קשישים עם מערכת חיסונית נמוכה, לשכונת מגורים, לעיר מיושבת, יש לנו בארץ מספיק מקומות מבודדים להכניס לשם את החולים, קחו חלק והשתתפו במאבק" (בובה לוי, פעילת ציבור)

 

ראש העירייה, רז קינסטליך, אמר: "לא ייתכן שמשרד הבריאות יקבל החלטות הרות גורל, מבלי ליידע את העירייה שהמבנה והשטח נמצא בבעלותה. מדובר בהתנהלות שערורייתית. מדובר בהחלטה אבסורדית וחסרת רגישות, שכן בבית החולים הגריאטרי מטופלים קשישים חלקם סיעודיים שגם כך המערכת החיסונית שלהם פגיעה יותר. לא ניתן יד לפגיעה באוכלוסיית הקשישים שזקוקים וראויים לטיפול ראוי. אנו פועלים כעת בכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת להילחם בהחלטה האומללה".

ישיבה דחופה שהתקיימה בעירייה בנושא. צילום: דוברות העירייה
ישיבה דחופה שהתקיימה בעירייה בנושא. צילום: דוברות העירייה

בעירייה מציינים כי זו אינה הפעם הראשונה שמשרד הבריאות מחליט לעשות במקום כבשלו, כאשר לפני כשנה וחצי גובשה תוכנית להעביר למרכז אסירים ביטחוניים ששבתו רעב בבתי הכלא, ביניהם בכיר הפת"ח, מרואן ברגותי.

 

מחאה ציבורית

מרכז גריאטרי "מלבן" נמצא בשנים האחרונות במחלוקת בין העירייה למשרד הבריאות. מדובר בנכס שנמצא על קרקע בבעלות העירייה. מאז שנת 2009, משרד הבריאות מחזיק בנכס ללא הרשאה וללא תשלום דמי שימוש על פי חוק. בנוסף, בעוד בתי חולים ברחבי הארץ מדווחים על עומס ניכר ותפוסה של יותר מ-150 אחוזים. על פי גורמים במערכת העירונית, משרד הבריאות "ייבש" את המרכז ולא קיבל מטופלים חדשים. על כך פורסם דו"ח מבקר המדינה המותח ביקורת חריפה על משרד הבריאות בכל הקשור לניהול ביה"ח הגריאטרי ותפקודו וקורא לו להסדיר את השימוש בקרקע מול העירייה. נכון להיום יש כ-80 מטופלים על 300 מיטות. כמו כן, משרד הבריאות טרם העביר כ-35 מיליון ₪ עבור דמי שימוש על פי חוק. עיריית ראשון לציון מעוניינת שהמרכז ימשיך לפעול, לקבל מטופלים חדשים ואף להתרחב.

הפגנה מול המרכז במוצ"ש. צילום: פרטי
הפגנה מול המרכז במוצ"ש. צילום: פרטי

בתוך כך, בחודשים האחרונים מנהלים עובדי המרכז ובני משפחות המטופלים מאבק למניעת סגירתו של המקום, סוגיה שכאמור טרם הוכרעה באופן סופי.

הודעת משרד הבריאות על העברה אפשרית של חולי קורונה למרכז עוררה מחאה ציבורית בקרב התושבים. פעילות הציבור בובה לוי ויפעת גיצוביץ הובילו הפגנה מול המרכז במוצ"ש אליה הגיעו תושבים שביקשו למחות על ההחלטה.

לוי אמרה ל"גל גפן": "זה רק עניין של זמן שהנגיף יגיע לארץ, משרד הבריאות רכש 8 מיליון מסכות כהכנה לפרוץ המגיפה, כחלק מההכנות החליט משרד הבריאות להכשיר את המרכז הגריאטרי "מלבן" לבית חולים לחולי קורונה, הנגיף הזה גבה מספר קורבנות גדול יותר מנגיף הסארס ב 2003, ארגון הבריאות העולמי עדיין לומד כיצד הנגיף מתנהג, אנחנו תושבי ראשון לציון והסביבה ותושבי שכונת רמז בפרט מתנגדים התנגדות נחרצת. אנו דורשים מהשר יעקב ליצמן לחזור בו מהחלטתו, בכל העולם בודדו את חולי הקורונה הרחק מאזורים מיושבים ורק בישראל הוחלט להכניס אותם לעיר הרביעית בגודלה, זו החלטה לא הגיונית וחסרת אחריות, ככה מתפרצות מגיפות. אנחנו מבקשות מכל הציבור, אל תישארו אדישים, נכון שעדיין לא ידוע על חולי קורונה בישראל אך כשזה יקרה וכאמור זה רק עניין של זמן, יכניסו אותם לראשון לציון, לבית אבות ששוהים בו 80 קשישים עם מערכת חיסונית נמוכה, לשכונת מגורים, לעיר מיושבת, יש לנו בארץ מספיק מקומות מבודדים להכניס לשם את החולים, קחו חלק והשתתפו במאבק".

עוד הוסיפה לוי: "במידה ומשרד הבריאות לא יחזור בו מהחלטתו המאבק יחריף, אנו נסגור את הכניסה ל"מלבן" ולא נאפשר כניסה מחשש שמשרד הבריאות "יבריח" חולים ואז כבר יהיה מאוחר מידי להוציא אותם".

עבודות ההכנה במרכז הגריאטרי "מלבן". צילום: דוברות משרד הבריאות
עבודות ההכנה במרכז הגריאטרי "מלבן". צילום: דוברות משרד הבריאות

"לבטל את ההחלטה"

גם חבר המועצה אייל מושיוב, שנטל חלק בהפגנה, התייחס לנושא: "סיפור "המלבן" נמשך מספר שנים ונוצר מצב שהקשישים המאושפזים הם שבויים בוויכוחים של משרד הבריאות עם העירייה. הפעם מדובר בהחלטה לא אחראית של גורמים במשרד הבריאות העלולה לסכן את חייהם של המאושפזים, העובדים וכלל תושבי ראשון לציון כשהכשירו את בית החולים הגריאטרי לקליטת נדבקי נגיף הקורונה. ראשית כולי תקווה ונושא תפילה שהנגיף הקטלני לא יגיע למדינתנו. לגופו של עניין, אני מתנגד למהלך, אפעל בכל כוחי, בכל אמצעי חוקי על מנת למנוע את המהלך המסוכן הזה. משרד הבריאות, המדינה צריכים לגלות אחריות לאזרחי העיר ולתושבי המדינה ולהקים בית חולים כזה במקום מבודד ולא מאוכלס כמו לפנות בסיס צבאי בנגב, במדבר, להתאימו לקליטת החולים ועל ידי כך למנוע סיכון הידבקות והתפשטות של הנגיף באוכלוסייה. אני קורא מכאן לקברניטי משרד הבריאות והמדינה לבטל את ההחלטה ולעשות חשיבה מחודשת, ראשון לציון אינה החצר האחורית של מדינת ישראל וראשונים לא פראיירים".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: ״עד כה נגיף הקורונה לא הגיע לישראל, אבל הנחת העבודה של המערכת לעבוד כאילו הוא כן. מערכת הבריאות נערכת למספר תרחישים שבהם תהיה הדבקות בנגיף הקורונה, לשם כך אנו מכינים את כל האתרים האפשריים של משרד הבריאות לקליטת מטופלים מסוגים שונים.

חולים בקורונה ככלל יטופלו בבתי חולים כלליים, יחד עם זאת אנו נערכים למספר מצבים שבהם יהיה צריך לתת מענים מורכבים יותר ומכינים את כל התשתיות העומדות לרשותנו לטיפול באזרחי מדינת ישראל – ולא רק בראשון לציון".

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות