הקרב על השם

רונן דמארי

 

עיריית ראשון לציון תנציח את זכרה של מנהלת אגף החינוך לשעבר רחל אשל ז"ל ותקרא את בית הספר היסודי בשכונת רקפות על שמה. ההחלטה התקבלה לאחרונה בועדת השמות העירונית ואמורה לעבור את אישור מועצת העיר בקרוב. באופוזיציה מותחים ביקורת על ההחלטה וטוענים כי ההצבעה נעשתה כמחטף באופן טלפוני כאשר בית הספר היה אמור להיקרא על שמו של ראש הממשלה המנוח יצחק שמיר.

מחזיקת תיק החינוך, ממלאת מקום ראש העיר, עו"ד ליאל אבן-זהר, אמרה השבוע ל"גל גפן": "המשפחה הובילה את הבקשה מיד לאחר מותה, ואני תמכתי. מסיבות של נהלים, ניתן לקרוא בשם רק אחרי שנה ויותר ממועד המוות. בשולי הדברים, חודש מרץ, חודש מעמד האישה, הוא בעיני מועד רלבנטי להנצחה גם של נשים, שלמרבה הצער אינן מונצחות מספיק. רחל אשל ז״ל, הייתה דמות חינוכית מוערכת ברמה הארצית, מנהלת ביה"ס חביב, ראש מערך החינוך העירוני, ופורצת דרך בתחום החינוך, שבין היתר גיבשה את הרעיונות הראשונים לרב גילאיות. רחל היא אימו של רונן ז״ל, חלל צה״ל, ודודתו של רון ורדי ז״ל, חלל צה״ל אף הוא. אנחנו גם רצינו לקרוא לביה"ס רקפות ע״ש רחל אשל מעוד סיבה – אין מספיק בתי ספר ורחובות בעיר על שם נשים, והגיע הזמן גם לכך".

עוד הוסיפה אבן-זהר: "יצחק שמיר הוא ראש ממשלה מוערך, ונקרא ביה"ס על שמו בהמשך, בשכונות המזרח המתחדשות צפויים להיבנות לא פחות משמונה בתי ספר ובוודאי שיונצחו בהם גם ראשי ממשלה. כמו כן, רחל היתה אמונה על קליטת עשרות אלפי הילדים בבניה הגדולה של שנות ה90 בראשון לציון וזה סמלי ומתאים לקרוא על שמה את בית הספר הראשון שנבנה במזרח המתחדש".

 

הנצחת נשים

יו"ר ועדת השמות, המשנה לראש העיר יוסי חממי, הסביר כי ההחלטה לקיים את ההצבעה באופן טלפוני התקבלה בשל לחץ הזמנים ונחיצות קביעת השם לצורך פרסומי בית הספר. הוא הוסיף כי ההצבעה התקבלה ברוב קולות כאשר לחברי הועדה נמסר כי שמיר יונצח במוסד חינוכי אחר בשכונה: "מי כמוני שמעריץ את שמיר רוצה להנציח אותו, אבל התברר לנו שכבר בסוף הקדנציה הקודמת הייתה הצעה להנציח את אשל על שולחן הועדה וסוכם להנציח אותה גם לאור חשיבות הנצחת נשים וכדמות חינוכית בראשון לציון. אני רואה חשיבות רבה בהנצחה של שמיר ורק כדי לחזק את העניין, קיבלנו גם בקשה מלשכת ראש העיר להנציח אותו ואני מאמין שהחלטה כזו תתקבל בקרוב ברוב קולות".

באופוזיציה כאמור, מתחו ביקורת על הליך ההצבעה להנצחת אשל. יו"ר ועדת הביקורת העירונית, חבר המועצה דורון אוזן, פנה לראש העיר רז קינסטליך במכתב בו ציין בין היתר: "ברצוני להדגיש שהבקשה להנציח את ראש הממשלה שמיר באה  בהמשך להסכמתה של בתו גילעדה אשר ביקשה באופן מפורש בשם המשפחה שהם מעוניינים שביה"ס החדש יקרא על שמו. אין לי חלילה שום דבר נגד המנוחה רחל אשל ז"ל אך יצחק שמיר נפטר כחמש שנים  קודם והבקשה להנציחו הייתה לפני הבקשה להנציח את הגב' רחל אשל ז"ל. על כן אבקש שתנחה את יו"ר ועדת השמות לכנס את הוועדה ולדון בעניין מפאת כבוד האנשים והנפטרים".

מהעירייה נמסר בתגובה: "רחל אשל ז״ל, היתה דמות חינוכית מוערכת ברמה הארצית. מנהלת בית ספר חביב, ראש מערך החינוך העירוני ופורצת דרך בתחום החינוך. בין היתר היא גיבשה את הרעיונות הראשונים לרב גילאיות.

בכל מקרה בשנים הקרובות יבנו מספר בתי ספר יסודיים וראש העירייה ביקש שאחד מהם יהיה על שם יצחק שמיר. מוטב היה אם חבר המועצה היה בודק בטרם פנה לעיתון. הנצחת שמה של רחל אשל לא באה על חשבון אחר".

רחל אשל ז"ל. תמונה באדיבות המשפחה
רחל אשל ז"ל. תמונה באדיבות המשפחה

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

2 תגובות

  1. כל הכבוד רחל הייתה מחנכת שלי ומנהלת בית ספר חביב הביא את הבית ספר להשגים

  2. יישר כח על ההחלטה.

    משרתי הראשונה בהוראה היתה בבית ספר "חביב" כשרחל אשל יצאה לחופשת לידה ( רונן ז"ל ).

    החלפתי אותה כמחנכת כיתה .

    התקופה הזו הייתה משמעותית בעיניי , מאד. רחל ליוותה אותי בשלושת החודשים , הדריכה והעשירה אותי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות