דף הבית / חדשות העיר ראשי / העירייה עתרה לבג"צ נגד הוועדה לתשתיות לאומיות בעניין תוואי הרכבת

העירייה עתרה לבג"צ נגד הוועדה לתשתיות לאומיות בעניין תוואי הרכבת

רונן דמארי

עיריית ראשון לציון הגישה השבוע עתירה לבג"צ כנגד הועדה לתשתיות לאומיות בעניין תוואי הקו החום ותוואי הקו האדום של הרכבת הקלה. כזכור, העירייה קיימה שיתוף ציבור בעניין לאחריו גיבשו מינהל ההנדסה והאגף המשפטי בעירייה את השגותיהם באשר לתוואי כפי שהות"ל פרסמה. בין הנושאים המרכזיים בעתירה, מבקשת העירייה להעתיק את מרכז התחזוקה והטיפול של הרכבת (הדיפו), שמתוכנן מערבית למתחם האלף, דרומה יותר כך שלא יפגע ברצף התעסוקה והמגורים המתוכננים בין מתחם האלף לחוף הים בשטח המערבי הצפוי להתפנות מידי צה"ל. שטח הדיפו מוערך בכמאתיים שמונים דונם ומיקומו בין מתחם האלף לים עשוי לשבש משמעותית את הרצף העירוני שמתכננת העירייה.

בנוסף, מבקשת העירייה להסיט את תוואי הרכבת מרחוב כורש במערב העיר אל חניון חוף הים ובחזרה מזרחה דרך רחבעם זאבי. מדובר בהארכת המסלול בכ-2.5 ק"מ, כך שמצד אחד ייתן מענה לבאי חוף הים ומצד שני לא יחצה את שכונת נווה חוף. כמו כן, טוענת העירייה בעתירה, יש חשיבות רבה לשינוי התוואי במתחם האלף. לפי התכנון שהוצג, הרכבת תעבור במתחם המגורים ולא במתחם התעסוקה כי שנכון לעשות. בעירייה מסבירים כי יהיה זה פספוס אדיר שכן המתחם עצמו צפוי להכיל 1.7 מיליון מ"ר תעסוקה ו-5,500 יחידות דיור וההשפעה על צמצום מקומות החניה ומעבר לתחבורה ציבורית רבה יותר במידה והרכבת תעבור במתחם התעסוקה.

באשר לחציית הקו במרכז העיר, הות"ל קיבלה את התנגדות העירייה להעברת הקו לאורך רחוב הכרמל הצפוף, אך מצד שני לא הכריעה לגבי חלופה. הות"ל העבירה למעשה את הסוגיה לפתחה של נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) שתציג תוואי חדש.

כזכור, ראשון לציון היא הרשות היחידה בישראל שביקשה וקיבלה ממשרד התחבורה אור ירוק לקחת את המושכות לידיה ולהשיג את המימון באופן עצמאי להקמת הקו החום. בעירייה מעריכים שמהלך זה צפוי לזרז משמעותית את לוח הזמנים. אורך תוואי הקו החום מגיע לכ-30 קילומטרים, והוא כולל 44 תחנות. הוא חלק מרשת מטרופולינית בגוש דן, הכוללת גם את הקו האדום, הירוק והסגול. הרשת המטרופולינית מבוססת על מעברים בין קווי הסעות ההמונים וקווי הרכבת הפרברים, כדי ליצור ניידות אזורית בכל מטרופולין תל אביב.

חברת נת"ע (נתיבי ישראל) מעריכה כי הקו ישמש כ-124 אלף איש ביום ולמעלה מ-17 אלף איש בשעת השיא בבוקר. בעיריית ראשון לציון מבינים שהקו החום, שיתחבר לקווים האדום והירוק של הרכבת הקלה ולמעשה לכל גוש דן, צפוי לשנות לגמרי את פני התחבורה בעיר ולשפר דרמטית את איכות חיי התושבים.

ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך: "טובתם של תושבי העיר עומדת לנגד עיני. לא נאפשר פגיעה באיכות החיים של התושבים ולכן חשוב שכבר בשלב התכנון יבוצעו השינויים הנדרשים. תחבורה ציבורית יעילה חשובה לכולנו, אך היא חייבת להתבצע בשיתוף הציבור ותוך פגיעה מינימלית במרקם החיים".

מ"מ וסגנית ראש העירייה, עו״ד ליאל אבן-זהר: ״העתירה הוגשה בהמשך להחלטת הועדה לתשתיות לאומיות לדחות חלק מהתנגדויות שהוגשו על ידי העירייה, כמו גם התנגדויות של עשרות מתושבי העיר ושל עו״ד סורין גנות ושלי שהוגשו באופן אישי לתכנון הקו החום החוצה את ראשון לציון ומיועד לתחבורה ציבורית לעשרות שנים קדימה. לשמחתי, ההנהלה החדשה של העיר בראשות ראש העירייה רז קינסטליך, רואה בראש ובראשונה את טובת תושבי העיר ואת איכות חייהם, ועל אף שאנחנו מעוניינים לקדם במהירות תחבורה ציבורית יעילה, לא נאפשר פגיעה באיכות חיי התושבים בנווה חוף או במרכז העיר, ולא נוותר על תכנון מיטבי לעיר ולהתפתחותה העתידית, רק בגלל שיקולי חסכון כספי של נת״ע, או שיקולים אחרים שאינם מתייחסים לכך שמדובר בנתיב קריטי לעיר. נמשיך לפעול ולקדם נתיבי תחבורה ציבורית מיטביים לעיר,  בערכאות, ובכל דרך העומדת לרשותנו״.

הקו החום - הדמיה רוטשילד- הדמיות משרד מנעד
הקו החום – הדמיה רוטשילד- הדמיות משרד מנעד
הקו החום - הדמיה רוטשילד- הדמיות משרד מנעד
הקו החום – הדמיה רוטשילד- הדמיות משרד מנעד
תוואי הרכבת הקלה
רז קינסטליך וליאל אבן זהר

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות