דף הבית / חדשות העיר ראשי / המרכז הגריאטרי בראשון: חוסר הוודאות נמשך

המרכז הגריאטרי בראשון: חוסר הוודאות נמשך

רונן דמארי  

ההפגנה מול העירייה
ההפגנה מול העירייה

עוד שבוע של חוסר ודאות עבר על המטופלים במרכז הגריאטרי בראשון לציון ועל בני משפחותיהם כאשר נכון למועד סגירת הגיליון עדיין לא הושגה הסכמה בין משרד הבריאות ובין עיריית ראשון לציון שתסיר את חרב הסגירה המרחפת מעל המקום. עם זאת, השבוע חלה התקדמות כאשר ביום שני התקיימה פגישה  בלשכת סגן שר הבריאות ח”כ יעקב ליצמן, ומנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים ד״ר אורלי וויינשטיין, יחד עם נציגי משפחות המטופלים במרכז גריאטרי ראשון לציון, וח”כ מירב כהן, הוצג מתווה לפתרון אפשרי לטובת המטופלים. בישיבה חזר סגן השר על הבטחתו שמטופל שהוא או בני משפחתו ירצה להישאר במקום, יוכל לעשות כן.

ישיבה של אנשי משרד הבריאות עם ראש העיר רז קינסטליך . צילום: דוברות משרד הבריאות
ישיבה של אנשי משרד הבריאות עם ראש העיר רז קינסטליך . צילום: דוברות משרד הבריאות

קדמה לפגישה זו ישיבת עבודה שערך מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב, עם ח”כ חיים כץ וראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך והצוותים המקצועיים בעיריית ראשון, על מנת למצוא פתרון למוסד הגריאטרי.

 

"המטופלים מחוץ למשחק"

על פי המתווה שהוגש בידי משרד הבריאות, העיריה תוותר על התביעות שלה, וסכום של 30 מיליון שקלים שזהו סכום התביעה של העירייה – יושקעו בבינוי במקום וייפתחו מחלקות חדשות כך שהיקף המחלקות יגדל ויעמוד על ארבע ובכפוף לכך שדמי השימוש השנתיים בקרקע לא יעלו על מיליון וחצי שקלים. משרד הבריאות הבהיר בפגישה כי הוא מצפה מעיריית ראשון לציון לאשר את המתווה ולקדמו לכדי חתימה לטובת כל הצדדים, למען המטופלים ומשפחותיהם.

סגן שר הבריאות ציין כי: "המחויבות שלנו לשוהים הסיעודיים אינה מוטלת בספק. לא נאפשר פגיעה בבריאותו, במצבו, בעתידו ובכבודו של אף אחד מהשוהים במקום. מדובר בקשישים חלקם ניצולי שואה ומצבם נוגע לליבנו ונגן עליהם בכל דרך. כל משפחה שתרצה להישאר במקום נכבד את הבקשה".

ביום חמישי שעבר הפגינו עובדי המרכז ובני משפחותיהם של המטופלים מול העירייה בדרישה למציאת פתרון. ראש העיר, רז קינסטליך, ירד אל המפגינים ושחח עמם כשהוא מבטיח לפעול למציאת פתרון בסוגיה.

יו"ר ההסתדרות במרחב ראשל"צ, זורי מזרחי, המלווה מקרוב את מאבקם של העובדים אמר השבוע ל"גל גפן": "סכסוך העבודה עליו הכרזנו אושר וההנהלה קיבלה הוראה חד משמעית שאסור לה לנקוט בשום צעד שמפר את הסטטוס קוו שהיה ערב ההכרזה. במילים אחרות, אסור להנהלה לתת הוראה לעובד לפנות מטופל והעובדים מנועים לעשות צעדים כאלו. זה על פי חוק. מבחינתנו העובדים לא יכולים לעשות משהו שלא היה לפני כן, הם ממשיכים לטפל במטופלים כמו שעשו עד היום ומי שישמע את חוות הדעת של כולם ואת משפחות המטופלים יבין כמה הם משקיעים, כולם גומרים את ההלל על הטיפול. כך או כך, המטופלים מחוץ למשחק. הבקשה הראשונה של העובדים הייתה שאף אחד מהמטופלים לא ייפגע".

המפגש של ליצמן עם בני משפחות המטופלים ומנכ"ל המשרד. צילום: דוברות משרד הבריאות
המפגש של ליצמן עם בני משפחות המטופלים ומנכ"ל המשרד. צילום: דוברות משרד הבריאות

השבה של הנכס לעירייה

בתוך כך, לידי "גל גפן" הגיעה תביעת הסילוק מהמקרקעין שהגישה העירייה נגד משרד הבריאות. בתביעה שהוגשה לבית משפט השלום בראשון לציון לפני כארבעה חודשים נאמר בין היתר: "עניינה של תובענה זו בהתנהלות בלתי תקינה ובלתי ראויה של משרד ממשלתי המוסיף להחזיק בנכס עירוני בחלוף תקופת ההרשאה שסוכמה בהסכם פשרה שקיבל תוקף פסק דין בשנת 2013, וזאת למורת רוחה של העירייה שהודיעה על כוונתה לעמוד על מועד סיום תקופת ההרשאה הנקוב בהסכם וחרף דרישותיה לפנות את הנכס בסיום התקופה. לא זו בלבד שהמשרד מסרב להשיב את הנכס לחזקתה של העירייה ומוסיף להחזיק בנכס ללא הרשאה וללא הסדרת זכויות החזקה והשימוש בו, אלא שהוא אינו משלם דמי שימוש מלאים ומפר התניות מסוימות בהסכם הפשרה הנ"ל".

עוד מצוין כי לאחר ניסיון גישור שלא צלח בסיומו של משא ומתן ארוך בין הצדדים לא נותר בידי העירייה אלא לפנות לבית המשפט.

בתביעה מצוין כי משנת 2000 פנו נציגי העירייה למדינה והודיעו לה על כוונתה לקבל את המקרקעין בחזרה בסיומה של תקופת החכירה בשנת 2003 אולם דרישותיה לאורך השנים הושבו ריקם ומשרד הבריאות המשיך להחזיק במקרקעין ללא הרשאה וללא תשלום עבור השימוש בנכס.

בשלב מסוים הגישה העירייה תביעה כספית נגד משרד הבריאות שהסתיימה בהסכם פשרה. בתביעה מצוין כי משרד הבריאות העביר את דמי השימוש בהתאם להסכם עד לסוף שנת 2009 אולם חדל לשלם לאחר מכן. עוד צוין בתביעה כי הסכם הפשרה מגביל את השימוש במקרקעין עד לסוף שנת 2018 וכי לאחר מכן משרד הבריאות לא רשאי להחזיק במקום.

בתביעה שהגישה העירייה מצוין כי בחודש יוני אשתקד היא פנתה למנכ"ל משרד הבריאות ודרשה סילוק יד מהנכס והשבתו לחזקתו הבלעדית והמלאה של העירייה, אולם שלושה חודשים לאחר מכן התקבל מכתב תגובה בו דוחה מנכ"ל המשרד את טענות העירייה בדבר חובותיו לדמי שימוש ובו הוא מודיע כי בכוונת המשרד להמשיך ולהחזיק בנכס.

העירייה מציינת בתביעה כי במקביל להגשת תביעה זו היא הגישה תביעה כספית נגד המדינה בגין דמי שימוש מלאים.

היא מוסיפה כי קודם להגשת התביעה נעשה ניסיון ללבן את המחלוקות בין הצדדים בפני הממונה על המחוז במשרד הפנים ואף נערכו פגישות בנושא אולם לאחר שכשלו הליכי הבירור לא נותר לתובעת אלא לעתור לבית המשפט.  העירייה מבקשת מבית המשפט לחייב את משרד הבריאות לסלק את ידו מהמקרקעין ולהשיבם לחזקתה המלאה והבלעדית ולחייב את המשרד בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד.

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "השבוע ערך ראש העיר סיור בבית החולים הגריאטרי המלבן יחד עם שר הרווחה לשעבר, ח"כ חיים כ"ץ, במהלכו נפגשו עם המטופלים והצוות המסור. כ"ץ הבטיח כי ייכנס לעובי הקורה ויפעל מידית מול משרד הבריאות למניעת הסגירה של בית החולים. בהמשך היום התקיימה פגישה עם מנכ"ל משרד הבריאות שהתחייב כי המטופלים לא יפונו עד להודעה חדשה! אנו נכבד כל מתווה שיאושר בגישור שיתקיים באמצע החודש, בתקווה כי משרד הבריאות לא ייתן ידו לסגירת בית החולים הגריאטרי ולפגיעה בקשישים."

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות