דף הבית / חדשות העיר ראשי / המורה תפצה את המנהלת

המורה תפצה את המנהלת

רונן דמארי

 

התובעת ניהלה במשך כ-5 שנים את אחד התיכונים בראשון לציון ולאחר מכן הפכה מפקחת ארצית הממונה על תחום בתי הספר העל יסודיים במשרד החינוך. הנתבעת הייתה מורה בבית הספר, הועברה לבית ספר אחר בהליך של העברה יזומה וסיימה את עבודתה במערכת החינוך לפני מספר שנים.

בחודש אפריל אשתקד פרסמה המנהלת התובעת רשומה ברשת החברתית "פייסבוק", בזו הלשון: "לעולם יידע אדם ויאמין באמונה שלמה שמה שיש לו – טוב לו – ומה שיש לו – די לו, ומה שאין לו – לא בשבילו, כי מה שאין לו – אינו עבורו, ואז… תהא השמחה מנת חלקו!". לצד הכיתוב, פרסמה התובעת מספר תמונות שלה, שבזו הרלוונטית לענייננו היא לובשת חצאית קצרה.

בין התגובות לרשומה הייתה גם תגובה של המורה הנתבעת בה נכתב בין היתר: "כמה עצוב שאינכם מכירים באמת את האדם העומד לפניכם ומתרשמים מן החיצוניות (שהיא גם כך 'ככה-ככה')! לצערי, חשבתי בעבר כי באמת מדובר במנהלת בעלת יושרה וערכית אך לא כן הדבר!".

בהמשך התגובה כתבה המורה הנתבעת האשמות חמורות על המנהלת שלה לשעבר, כאשר בין היתר רמזה כי התקדמותה במשרד החינוך התבצעה באמצעות קשרים מיניים. המורה שטענה כי המנהלת התעמרה בה ובמורים נוספים הוסיפה: "אין איש מעל החוק ולא יעזרו ה'קשרים' ובטח לא חצאית המיני".

המנהלת התובעת טענה בכתב התביעה כי התגובה נכתבה מתוך כוונה להכפישה ולפגוע בה אישית, בכבודה ובמשרתה, תוך שהנתבעת טוענת כי היא מושחתת, מתעמרת במורים ורומזת כי קודמה מקצועית באמצעות קשרים מיניים, לכאורה, עם מנכ"ל משרד החינוך. הפרסום היה חשוף לעיני אלפי תלמידים, מפקחים במשרד החינוך, מנהלי בתי ספר, הורי תלמידים, וכן כלל מכריה המנויים על חבריה ברשת החברתית.

המנהלת הוסיפה כי במהלך שנת 2014 הגישה הנתבעת תביעה כנגד משרד החינוך, מנהלת חטיבת הביניים, מפקחת בית הספר וכנגדה, בטענה לפיה הועברה מבית הספר שלא כדין, תוך שנגרמו לה נזקים רבים נוספים. בהמשך לכך פוטרה הנתבעת ממשרד החינוך בפיטורים פדגוגיים, הליך חריג המעיד על אופייה וחוסר התאמתה למקצוע. מוסיפה התובעת, כי הנתבעת החליטה לעשות דין עצמי ולקבוע כי היא זו שאשמה במצבה הנתון היום, להכפישה ולצאת בהצהרות פוגעות ומבישות.

מנגד, טענה המורה הנתבעת כי דין התביעה להידחות. לשיטתה, תובענה זו הוגשה כמענה לתביעתה שלה שהוגשה לבית הדין האזורי לעבודה, בעקבות העברתה מבית הספר בו לימדה מעל לעשור שנים ולתחילתו של הליך פיטורין לאחר כמעט 30 שנה במערכת החינוך. היא ציינה כי התובעת היא זו שהשמיצה את הנתבעת עת כתבה למפקחת על בית הספר כי הנתבעת פוגעת, משפילה ומעליבה תלמידים, תוך התייחסות לתלמיד מסוים שנטען ביחס אליו כי הנתבעת עוינת כלפיו עד כדי השעייתו מכל שיעוריה ללא היוועצות או אישור ההנהלה.

 

"דין התביעה להתקבל בחלקה"

לאחר ששמע את טענות הצדדים ובחן את הראיות שהוגשו לו, קבע הרשם הבכיר יניב ירמיהו כי דין התביעה להתקבל בחלקה. בפסק הדין הוא נימק: "אני מוכן להניח, כטענת הנתבעת, שלא כיוונה לכך שהתובעת ניצלה מיניותה בהתקדמותה המקצועית עת ציינה ש"חצאית המיני" לא תסייע, אולם לא ניתן להשתחרר מהרושם שהשימוש במונח זה נועד להשמיץ את התובעת תוך רמיזות לכך שהתובעת לובשת חצאיות על מנת שכאמור יסייע בדרכה המקצועית או האישית, למצער. תגובית הנתבעת לרשומה, כשהיא לעצמה, נועדה להשפיל את התובעת בעיני הקורא הסביר ולבזותה בשל תכונות כאלה ואחרות שיוחסו לה.  לא היה מקום לכתוב את הדברים, ובהקשרם אין אלא להסיק כי כל אחת מהאמירות שאוזכרו בסעיף הקודם מהוות לשון הרע".

עם זאת בית המשפט העניק משקל לעובדה שהמנהלת התובעת יכלה למחוק את התגובית בשלב מוקדם ולמנוע את חשיפתה של משתמשים רבים ברשת החברתית.

בית המשפט קבע כי לנתבעת לא עומדות ההגנות בחוק לשון הרע – הגנת תום הלב והגנת האמת שבפרסום והחליט לחייב את המורה לשלם למנהלת שלה לשעבר פיצוי של 9,000 שקלים בצירוף הוצאות ההליך בסך 500 שקלים.

אילוסטרציה

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות