דף הבית / חדשות העיר ראשי / הכרה ארצית בפרויקט השימור בראשון לציון

הכרה ארצית בפרויקט השימור בראשון לציון

רונן דמארי

 

כבוד גדול לתוכנית השימור העירונית בראשון לציון שזכתה להכרה ארצית מהמועצה לשימור אתרי מורשת ישראל. בית גורדון-לונדון זכה באות השימור לשנת 2018 ובית הכנסת הגדול זכה בציון לשבח.

סגן מנהל אגף התכנון במינהל הנדסה- אדריכל חיים לשם ורכז תחום שימור אתרים- אדריכל צביקה קמיל, הגישו למועצה את המועמדות של שני אתרים אלו. האות מוענק, באופן מסורתי, לעבודות יוצאות דופן שבוצעו בארץ בשימור מבנים, אתרים, מתחמים, או גנים בעלי ערך היסטורי, שאינם בגדר עתיקות.

המבנה הגדול והמרשים ברחוב אחד העם 8, הוקם ב-1891 על ידי אברהם זאב גורדון והיה אחד מן הבתים הגדולים והמפוארים במושבה, עד כדי כך שהברון רוטשילד שהגיע לביקור העיר בעניין פארו המוגזם של הבית שאינו תואם את רוחו ומדיניותו. לכן בתחילה הוא נקרא בית גורדון, לימים הוא נמכר למשפחת לונדון ומאז הוא מוכר יותר כ"מלון לונדון"- המלון הראשון בישראל.

המבנה נרכש על ידי עיריית ראשון-לציון בשנות השמונים, כחלק ממתחם מוזיאון ראשון-לציון, ועבר תהליכי שימור ושיקום מורכבים שנמשכו ארבע שנים ובעלות של כ-10 מיליון ₪.  כך למשל שוחזרו ציורי הקיר המרהיבים במבנה. אברהם זאב גורדון השקיע בבית לא מעט, הוא הזמין ציירי קיר מומחים ובחר לכל חדר מחדרי הבית הרבים, דוגמה אחרת. בהתאם לאופנת התקופה שלטו בבית צבעוניות עזה ושפע דוגמאות. במהלך עבודות השימור החליטה העירייה לשחזר את הציורים שחלקם כוסו במלך השנים בשכבות צבע רבות. במקרים מסוימים בלא פחות מעשר שכבות צבע. מכיוון שהציור בתקרה התפרס על שטח של 16 מ"ר ונעשה על טיח דק שעל גבי עץ רקוב, היה צורך להשתמש בטכניקה שטרם נעשתה בישראל, לפיה מקלפים את שכבת הציור, מסירים את העץ, יוצקים שכבת בטון דקה ועליה מחזירים את חלקי הציור שקולפו. בסך הכל קולפו שבע חתיכות שהועברו לטיפול ושחזור במוזיאון ראשון לציון שהיה מעורב בכל תהליך השימור. את העבודות הובילה החברה הכלכלית בראשות ניצן פלג, באמצעות מנהל הפרויקט אלי גוטליב ממשרד מעוף מהנדסים. מכיוון שמדובר בעבודה מורכבת מאוד, גויס למשימה שי פרקש, מתעד ומשמר ציורי קיר וצבע אדריכלי מסטודיו תכלת. למעשה זו פעם ראשונה בישראל שהשתמשו בטכניקה הזו.

כיום המבנה משמש את מוזיאון ראשון לציון לתערוכות מתחלפות וכמשכנה החדש של הגלריה העירונית לאמנות עכשווית.

 

בית הכנסת הגדול זכה בציון לשבח

אחד מהסמלים המובהקים של המושבה זכה גם להוקרה וכבוד כאשר עבודות השימור זיכו אותו בציון לשבח. אחד המבנים הראשונים והמוכרים ביותר במושבה עבר את תהליך השימור הארוך ביותר. במשך חמש שנים עבר בית הכנסת תהליך שימור שחולק לשלושה שלבים. השלב הראשון החל עם הכנת תיק תיעוד מיוחד בן מאה עמודים ועבודות שיחזור ושימור חלקו החיצוני של המבנה. חלק ב' בעבודות יועד לפיתוח סביב המבנה ושלב ג' התמקד בעבודות הפנים של בית הכנסת והן כללות את החלפת מערכת החשמל, טיח ותקרות. כמו כן גם החלפת ושיקום רצפת העץ הקיימת, המדרגות והגלריה. בית הכנסת הגדול הוקם בין השנים 1885 ל-1889 על ידי מייסדי ראשון לציון והיה לאחד המבנים המפוארים במושבה הקטנה ומרכז חברתי למתיישביה. זוהי עבודת השחזור המקיפה והרחבה ביותר מאז שבית הכנסת הוקם. בית הכנסת כולל שלוש קומות – קומת מרתף בשטח של כ- 150 מ"ר, בשני מפלסים, קומת קרקע בשטח של כ-  230 מ"ר וקומת גלריה (עזרת נשים) בשטח של כ- 130 מ"ר. סך הכל השקיעה עיריית ראשון לציון, באמצעות החברה הכלכלית כחמישה מיליון שקלים. במהלך העבודות נשלחו דגימות שכבות צבע למעבדת מחקר צבע מיוחדת בניו יורק, כאשר המטרה הייתה להגיע לצבע המדויק ביותר ולשחזרו. סטודיו מיוחד גויס לשימור ושחזור שעמל בדיוק רב על ציפוי הכתובת בחזית בית הכנסת שבו כתובות האותיות "תרמה", סמל מגן דוד גדול ומתחתיו הכיתוב "בית הכנסת הגדול". הציפוי נעשה על פיגום מכוסה ביריעות ניילון כדי למנוע מריחת הצבע שכמובן גם הוא מקורי- זהב טהור 22 קראט. גם חלונות הויטראז' זכו לתשומת לב מיוחדת, הם פורקו בעדינות, נוקו ושוחזרו.

שחזורי בית גורדון-לונדון ובית הכנסת הגדול נוהלו על ידי החברה הכלכלית והינם חלק מתוכנית השימור המקיפה שמובילה עיריית ראשון לציון, בשיתוף אגף מורשת במשרד ראש הממשלה, הכוללת כמאה מבנים היסטוריים, בניהם: בית הפקידים, באר המושבה, בית הדואר ועוד.

 

 

צביעת הכתובת בזהב בבית הכנסת הגדול. צילום: בית גורדון לונדון- אבי קקון, באדיבות העירייה
עבודת השחזור. צילום: בית גורדון לונדון- אבי קקון, באדיבות העירייה
עבודת השחזור. צילום: בית גורדון לונדון- אבי קקון, באדיבות העירייה
חלקי הציור שקולפו. צילום: בית גורדון לונדון- אבי קקון, באדיבות העירייה
בית לונדון גורדון. צילום: בית גורדון לונדון- אבי קקון, באדיבות העירייה
בית הכנסת הגדול. צילום: בית גורדון לונדון- אבי קקון, באדיבות העירייה
בית גורדון לונדון. צילום: בית גורדון לונדון- אבי קקון, באדיבות העירייה
בית גורדון לפני שימור. צילום: בית גורדון לונדון- אבי קקון, באדיבות העירייה

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות