דף הבית / חדשות העיר ראשי / "אנחנו לא מתכוונים לשתוק"

"אנחנו לא מתכוונים לשתוק"

רונן דמארי

 

ביום רביעי שעבר אישרה ועדת המשנה לתכנון ובנייה תב"ע חדשה להרחבת בית העלמין, כאשר על פי התכנית עשוי בית העלמין להגיע למרחק של כמה עשרות מטרים מבית הספר היסודי "תמיר" בשכונה.

 

יו"ר ועד שכונת מרום ראשון, מיטל בכר, אמרה השבוע ל"גל גפן": "הרעיון לבצע הרחבה של בית העלמין קודם כל מגדיל את מצוקת החנייה באזור שגם ככה מאוד מורגשת כאן. בפרט שאין חנייה מספקת בגן בעברית דבר שמביא את המבקרים לחנות בין היתר גם בשכונתנו ובאזור בית העלמין. העירייה רוצה להגדיל את כמות הקברים ולהקטין את שטח החנייה שליד בית העלמין וזה פוגע ישירות בשכונה שלנו וגם בשכונות מסביב – נעורים וגני אסתר. כשאין מספיק חניה, באי בית הקברות יגיעו לחנות בשכונה שלנו ויתפסו את מעט מקומות החניה שיש בשכונה. השכונה שלנו היא שכונה עם אוכלוסייה מאוד טובה והיו מספר פגישות עם ההנהלה הקודמת להוספת תשתיות ומבנים ציבוריים וחשוב שהנושא ימשיך לקבל מענה וישמר את הקהילה החזקה שיש בשכונתנו".

-מה אתם מתכוונים לעשות כעת?

"פנינו לראש העיר רז קינסטליך ולממלאת מקומו ליאל אבן זהר בנושא הזה וניפגש איתם בהקדם. נפעל כדי לקיים אתם דיונים, צריכים למצוא פתרונות אחרים להרחבת בית העלמין, יש בעיר מספיק מקומות לשטחים שניתן לממש אותם לטובת בית עלמין ולאו דווקא אצלנו באזור מגורים צפוף. בית העלמין נבנה בזמנו כאשר היה בפאתי העיר ועם הזמן נבנו סביבו שכונות רבות. מאז ומתמיד המגמה להרחיק את בתי העלמין ממרכזי הערים. ההרחבה תגרום לכך שהקברים יהיו ממש מול בית ספר יסודי מרכזי בשכונה שנמצא ממש מעבר לכביש – כיום יש שם חניה ואחרי שהתוכנית תתממש יהיה בית עלמין. ויחד עם עומס החניה יצור בעיה אמיתית. כשעושים מהלך כזה צריך לבדוק את הצורך, לראות אם יש מצוקת חנייה, למה להרחיב מקום קטן יחסית? למה לא לעשות את זה במערב העיר שמכילה הרבה יותר שטחים ולא בין שכונות?. נשמח להגיע לפגישה דחופה בנושא עם ראש העיר."

 

רביד מזור פעילה חברתית בשכונה מוסיפה: "יש סערה מאוד גדולה בשכונה, בעקבות כל מה שקורה ההרגשה של התושבים מאוד קשה והרבה מחפשים את דרכם החוצה. היא קיימת שבע שנים ויש הבדלים עצומים בינה ובין נחלת יהודה למשל. מאוד מפתיע שבוחרים לנתב משאבים לטובת הרחבת בתי עלמין ולא להשקיע בפיתוח השכונה. כבר עכשיו אין לנו איפה להחנות וברגעים שמתקיימות לוויות על אחת כמה וכמה".

 

-יש חשש מהתכנון שייצור קרבה בין הקברים ובין בית הספר?

"בהחלט, איזה הווי זה ישריש לילדים? ההרחבה מתוכננת להגיע עד מול בית הספר והם יראו מולם את בית העלמין במרחק מאוד קטן. למה ילדים צריכים לראות את זה? זה לא שאין פה שטחים כאלו באזור, יש כמה וכמה מקומות שאפשר לבנות בהם בתי עלמין נוספים, זה פשוט לא מתאים. זה לא נעים, לא לעניין ולא מקובל על אף אחד מהתושבים כאן. אנחנו לא מתכוונים לשתוק".

 

חברת מועצת העיר יפעת מאירוביץ' יפת, שנכחה בדיון בנושא בשבוע שעבר, העבירה הצעה לסדר יומה של ועדת התכנון והבנייה ובה ציינה: "מדובר בהקמת בית קברות חדש על השטח המשמש היום כמגרש חנייה וזאת בסמוך כאמור לשכונת צוריאל. לא ברור לי – מדוע כל בתי הקברות צריכים להיות ממוקמים בצד המזרחי של העיר וזאת למרות שאזור זה היום מאוכלס בתושבים לחלוטין! בדיון הוסבר לנו כי המדובר בבית קברות שייבנה 70 מטר מבניין בית הספר בשכונה – בית ספר תמיר בשכונה (לא היה ברור בדיון מה המרחק מגדר בית הספר).

בדיון שאלתי לא מעט שאלות, אך לצערי, הדיון המשיך וחברי המועצה הצביעו מבלי שניתנו תשובות לשאלות חשובות כגון: כמה מקומות קבורה נותרו בבית העלמין בקומות בגני אסתר, כמו גם בשאר השטחים במקום? כמה מקומות קבורה נותרו בבית העלמין בשיכון המזרח? לכמה מקומות קבורה זקוקה העיר בשנה? מדוע העירייה מבקשת להקים רק 265 מקומות חנייה במקום, כאשר ברור לכולנו שהיום מחנות מכוניות רבות מדי יום בשטח החולי הנ"ל, בהגיעם לבית הקברות הקיים היום (זאת טרם ההרחבה אותה מתכננת העירייה).

לטעמי היה אפשר לדחות את ההחלטה הנ"ל עד לקבלת תשובות, עד לבחינת כל הנושאים. בעידן השקיפות אותה הנהלת העיר החדשה הבטיחה לציבור, היה אפשר לערוך ראשית דיון עם תושבי שכונת צוריאל".

חברת המועצה מציעה כי הנושא יועלה למליאת הוועדה לתכנון ובנייה כערעור על החלטת ועדת המשנה לתכנון ובנייה, וכי העירייה תעצור את קידום התב"ע עד לקיום דיון מקיף על הנושא שיכלול התייחסות כוללת לנושא, לרבות שמיעת עמדת התושבים.

עוד מוצע כי מליאת הוועדה תנחה את מינהל ההנדסה בעירייה להציג תוך 30 יום בחינת חלופות אפשריות –  בסמוך למתחם איקאה ישנם עשרות דונמים בשטח לתכנון עתידי כדוגמת גוש 3946 חלקות 317 ו- 235 כמו גם גוש 3922 חלקה 11 ועוד שטחים רבים באזור. באזור זה בוודאי לא תהיה בנייה למגורים ולכן היה אפשר לקדם פתרון רחב היקף באזור זה ואזור השפד"ן.

 

מהעירייה נמסר בתגובה: "מדובר על הרחבת בית העלמין "גני אסתר" על רקע מחסור במקומות קבורה. כיום אין בשטחי העיר רזרבות קבורה אחרות ולכן קיים צורך דחוף באישור הרחבה לבית העלמין על מנת לאפשר לתושבי העיר להיקבר בעיר.  נציין עוד כי במקביל הנחה ראש העירייה, רז קינסטליך, את מהנדס העירייה לקדם תב"ע להקמת בית העלמין באזור השפד"ן".

השטח המשמש כחניון סמוך לבית העלמין מול בית הספר
מיטל בכר
יפעת מאירוביץ. צילום: יח"צ

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות