דף הבית / חדשות העיר ראשי / ראש מנהלת רמת אליהו דודו מנצור, בריאיון מקיף על הדרך, האתגרים ועל העבודה מול התושבים

ראש מנהלת רמת אליהו דודו מנצור, בריאיון מקיף על הדרך, האתגרים ועל העבודה מול התושבים

דודי מנצור
דודי מנצור. צילום: רונן דמארי

בשבוע שעבר החליטה הועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז להפקיד את תוכנית ההתחדשות העירונית בשכונת רמת אליהו בראשון לציון. זהו עוד צעד משמעותי אל עבר הגשמת חלומם של אלפי תושבים הממתינים למעבר הנכסף לדירתם החדשה.

מי שמקדם את הפרויקט הוא ניצב בדימוס בדימוס דודו מנצור שפרש מהמשטרה לאחר 37 שנות שירות ותפקידי ניהול בכירים שכללו פיקוד על יחידת להב 433.

מנצור עומד בראש מנהלת הפינוי בינוי בשכונה שהחלה את פעילותה לפני כארבע שנים כתוצאה מהסכם העקרונות אשר נחתם בין העירייה למדינה על הקצאת קרקעות משלימות בשכונות החדשות. הפעילות של המנהלת מתבצעת ללא מטרות רווח והיא ממומנת מתקציב המדינה והעירייה. לתפקידו הנוכחי הוא הגיע לאחר ששימש כמנכ"ל החברה הכלכלית ברמת השרון, שם הכיר מקרוב את עולם ההתחדשות העירונית וצבר ניסיון חשוב בעבודה מול בעלי דירות, יזמים והמכרזים שמחברים ביניהם.

בריאיון מקיף מנצור מספר על הדרך שנעשתה עד עתה, על האתגרים בהמשך ועל העבודה מול התושבים: "מה שאנחנו עשינו זה למעשה להתחיל מאפס – לבנות את המקום, לקבוע חזון, ייעוד, מטרות, להכין תכנית עבודה, לגייס אנשים, להכשיר אותם, תהליך שלקח לא מעט זמן. עם הזמן השלמנו והכשרנו את סגל העובדים וניתן לומר שרק בשנת 2019 הגענו להרכב מלא".

 

מה אתה יכול לספר על הדרך שעבר הפרויקט מאז תחילת פעילותה של המנהלת ועד לשנת 2020?

"מי שמסתכל מהצד על מה שהספקנו בארבע שנים לא כל כך מאמין – את מה שתלוי בנו עשינו הכי מהר שאפשר. מבחינת המנהלת כבר בשנה הראשונה בסוף 2016 היו לנו שני בניינים ראשונים חתומים במלואם, בניינים אלו נבחרו לשמש כפיילוט למעבר לנחלת יהודה מערב במסגרת קול קורא מיוחד. בשנת 2017 יצא מכרז ובתחילת שנת 2018 זכתה בו חברת אשדר. בימים אלו חברת אשדר ממתינה להיתר הבנייה, וכבר הוצב משרד מכירות במגרש. אני הייתי מעדיף שהבנייה תתחיל כבר לפני שנה אבל יש אילוצים בירוקרטיים, יש דברים שלא תלויים בנו. אנחנו עושים מאמץ לקצר את ההליכים הבירוקרטיים, כדי שהבנייה תתחיל כמה שיותר מהר".

דודי מנצור
דודי מנצור. צילום: רונן דמארי

מה הסטטוס בו נמצאת התכנית כרגע?

"בשנת 2018 הכרזנו על שלושה מתחמים לבינוי. כשהיו לנו שבעה בניינים חתומים במלואם שילבנו אותם במכרז נוסף לשכונת נוריות שבו זכתה לפני כמה חודשים חברת שיכון ובינוי. שבעה הבניינים האלו שכוללים יחד 240 יחידות דיור חתמו על הסכם עם המדינה וזה כבר שלב נוסף בפרויקט, כאשר עוד לפני כן נבחר כבר עו"ד דיירים ושמאי דיירים, וקיים תהליך מאוד סדור. כיום יש כבר 11 בניינים שחתומים במלואם ועוד 14 בניינים בהם חסרות חתימות בודדות, ועד כה הגענו ל- 1,200 הסכמות של בעלי הדירות. אנחנו מתקדמים על פי רמת שיתוף הפעולה של התושבים – וככל שיש בבניין או במתחם נציגות איכותית ומקדמת יותר, העסק הזה עובד הרבה יותר טוב. בלי שיתוף פעולה עם התושבים, למנהלת אין זכות קיום".

 

כיצד פעלתם להסדרת ייעוץ משפטי מתאים לבעלי הדירות?

"באמצעות החברה הכלכלית יצאנו לפני כשנה וחצי למכרז פומבי של משרדי עורכי דין ומשרדי שמאים לייצוג הדיירים. היו במכרז תנאי סף מאוד גבוהים שאת חלקם קבעו נציגי משרד הבינוי והשיכון, מבחינת הניסיון והיכולת שנדרשים מהמשרדים בדגש על ניסיון בהתחדשות עירונית. בסיום המכרז נבחרו למאגר ארבעה משרדי עו"ד ושני משרדי שמאים שעמדו בתנאי הסף. בנייני הפיילוט והבניינים שחתמו במלואם בחרו או בוחרים משרד עו"ד ומשרד שמאים שייצג אותם מתוך המאגר. כמובן שמשרד עורכי הדין של המנהלת ליווה את הדיירים יחד עם המנהלת בניסוח של ההסכמים כך שהליווי המשפטי צמוד לדיירים כמעט מתחילת הפרויקט. חשוב לציין שהמימון של המשרדים נעשה על ידי המדינה מה שמונע חשש לניגוד עניינים כפי שקיים בפרויקטים אחרים בהם היזם הוא זה שמשלם עבור הייעוץ המשפטי ואז נוצרת תלות מסוימת".

 

איך אתה יכול להגדיר את רמת האמון של התושבים בפרויקט?

"אני יכול להגיד שהיום רמת האמון במנהלת ובפרויקט היא מאוד גבוהה בגלל התהליכים שקרו עד עכשיו. חשוב להדגיש את המעורבות, הליווי והגיבוי של הנהלת העירייה ושיתוף הפעולה של המנהלת עם משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל שמחזקים את רמת האמון. למרות שגם כיום אתה יכול לשמוע פה ושם דיבורים של תושבים שאומרים 'עדיין לא קרה כלום', ברגע שתתחיל הבנייה זה משהו שישתנה. גם רמת ההתעניינות של משקיעים שמחפשים לקנות דירה בשכונה ורמת המחירים הגבוהה מצביעה על רמת האמון בפרויקט. אני אישית רואה בתפקיד הזה שליחות חברתית חשובה מאוד וזה מה שמדרבן אותי להמשיך ולקדם את הפרויקט הזה".

 

ומה באמת אומרים לתושבים שטוענים שלא נעשה שום דבר?

"אנחנו מפרסמים כל הזמן על ההתפתחויות. אחד הדברים ששמנו לנגד עיננו זה את עניין השקיפות – אנחנו מפרסמים כל פעילות וכל עדכון ברשתות החברתיות ובכל הערוצים האפשריים. הפרסום כולל עלוני הסברה שהפצנו במהלך השנים האחרונות כך שמישהו שבא וטוען שלא נעשה כלום, הוא לא מעודכן, וזה חוסר ידע בלבד כי נעשה פה הרבה מאוד. למרות שאם אתה שואל אותי הייתי מעדיף שלוחות הזמנים יתקצרו משמעותית אבל זה לא משהו שאנחנו יכולים לשלוט בו. לדוגמא אישור התב"ע (תכנית בניין עיר) זה משהו שנמצא בוועדה המחוזית כבר שנתיים. זה תהליך בירוקרטי שיש לו את הקצב שלו ויש קושי רב להאיץ אותו".

שכונת רמת אליהו
שכונת רמת אליהו. צילום: רונן דמארי

מה עונים לתושב ששואל מתי הוא יקבל דירה חדשה?

"אנחנו מציגים לוח זמנים מאוד ברור על פי הערכה, לדוגמא בשכונת נוריות בגלל שיש תב"ע מאושרת אנחנו אומרים שזה ייקח שלוש וחצי שנים מהיום שבו חברה זכתה במכרז. לדוגמא שיכון ובינוי זכו במכרז הראשון של הפרויקט בנוריות ואמורים תוך שלוש וחצי שנים לבנות את הבניינים שלהם, אני לא רואה סיבה שלא יעמדו בלוח הזמנים. מתי יוצא המכרז זה כבר תלוי בדיירים, כי ככל שיש לנו יותר בניינים ומתחמים חתומים יש לנו יותר אפשרויות להוציא מכרזים. לפעמים העיכוב תלוי בתושבים, לדוגמא המכרז בנוריות התעכב הרבה מאוד זמן עד שהגענו לכמות המשפחות הנדרשת למכרז. היום זה יותר ויותר תלוי בהקצאת המגרשים של רשות מקרקעי ישראל. בנוסף ישנו עיכוב של תכנית בניין עיר החדשה (התב"ע) של רמת אליהו שתאפשר לבנות בשכונה והתב"ע של נחלת יהודה עילית ששם המסה העיקרית של הדירות שאמורות להיבנות עבור הפרויקט".

 

לסיום, איזה מסר תרצה להעביר לבעלי הדירות?

"המטרה של המנהלת זהה לזו של בעלי הדירות – קידום הפרויקט לטובת שיפור איכות החיים בשכונה. אנחנו עושים כל מאמץ כדי לקצר את לוח הזמנים וכדי לקדם את הפרויקט הזה מהר ככל האפשר, אבל לצערנו יש תהליכים בירוקרטיים שצריך לעבור ונדרשת סבלנות. אני חושב שלמרות התהליך שמבחינתנו הוא מעט איטי, כשמסתכלים על פרויקטים אחרים של פינוי בינוי ברחבי הארץ, מבינים שאנחנו פועלים בלוח זמנים קצר באופן משמעותי. אנחנו מעריכים שבעוד כשלוש שנים הבניינים הראשונים בשכונה ייהרסו והבנייה ברמת אליהו תתחיל עוד לפני הריסת הבניינים האלו בשטחים אחרים. אנחנו כאן לטובת התושבים ללוות אותם יד ביד עד לקבלת המפתח לדירה החדשה וגם בהמשך. אנחנו עושים כל מאמץ כדי שהפרויקט הזה יתקדם מהר לרווחת התושבים. בנוסף חשוב להדגיש שהמנהלת פועלת בשיתוף פעולה פורה עם כל השותפים בפרויקט – נציגי משרד הבינוי והשיכון, נציגי רשות מקרקעי ישראל, נציגי העירייה, עו"ד הדיירים, שמאי הדיירים ועוד רבים וטובים ולכולם יש אינטרס משותף בהצלחת הפרויקט לטובת התושבים".

כתב וצילם: רונן דמארי

 

 

 

 

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות