דף הבית / חדשות העיר ראשי / "פשע מה שעשו שם"

"פשע מה שעשו שם"

רונן דמארי

 

החורשה עם עצים שנשתלו לפני כ-100 שנים נכרתה והפעילים זועמים: בעצומה שפרסמו הפעילים הם הסבירו כך את מאבקם: "תושבי ראשון לציון ביחד עם חברי פורום פעילי הסביבה, פועלים להצלת שדרת הברושים שבסמוך למשתלת 'חוויה ושתיל' בעיר מפני עקירה על ידי נת"ע, בתכנון תחנת הסיום של הקו הירוק. סיירנו באתר המגודר (אך נגיש לרכבים מכיוון תחנת הדלק) על מנת להתרשם מהמקום ולצפות בברושים. הצטלמנו עם שלטים שהכנו בקריאה לשמירה על השדרה, המונה למעלה מ-100 עצים בני כ-100 שנים. הברוש הוא עץ רגיש מאוד, לא ניתן להעתיקו ועבודות בסמוך אליו ימיתו אותו. העבודות על הקו הירוק כבר החלו והזמן לפעול הוא כעת. בואו נפעל ביחד להסטת תוואי הרכבת במידה מספקת על מנת להציל את החורשה מפגיעה או כריתה. חיתמו וגם שתפו עם הסבר ש"אין לנו עצים לבזבז".

 

אחד ממארגני המחאה, אבי מילנסקי, אמר השבוע ל"גל גפן": "אני לא מבין מה הייתה הבעיה להסיט את הקו הירוק 15 מטרים? למה היה צריך לכרות את העצים האלו שמהווים פיסת היסטוריה וגם נותנים לנו תחושת ביטחון".

 

-מה אתה יכול לספר על שדרת הברושים?

"שדרת הברושים היא שדרה שלמעשה עברה מכביש 4 לכיוון דרך המכבים לאורך מעל קילומטר ניסינו למנוע את כריתתם של העצים למרות שניתן אישור של פקיד היערות למהלך. להערכתי מתוך חוסר הבנה. אלו עצים היסטוריים אנו לא יודעים במדויק לאיזה צורך הם נשתלו אז, הם עברו לאורך דרך הביטחון ויחד עם זאת יכלו להיות גדר חיה של חלקות חקלאיות. בכל מקרה עץ נטוע לא כורתים".

 

-כיצד פעלתם על מנת לנסות ולמנוע את הכריתה?

"ביקשנו מנת"ע וניסינו לערב את העירייה בעניין הזה ולקבל את עזרתה ולהסיט ב-15 מטרים דרומה שיהיה קרוב יותר לתחנת הדלק, כדי שלא יצטרכו לכרות את העצים. אנחנו לא מתנגדים לקו הירוק. כשהתחיל המאבק מישהו מאוד מיהר והעצים נכרתו, וזה פשוט פשע מה שעשו שם. לדעתי לא הייתה בעיה להסיט את המסלול של הרכבת ב-15 מטרים לא הייתה בעיה גם לעשות קיר הגנה למנוע סחיפה של החול כדי להגן על הברושים אבל גם זה לא התקדם. נראה שאמרו 'ככה זה צריך להיות אי אפשר להזיז ולא לעשות כלום'. בדיעבד התברר שהיה להם רישיון ביד מחודש מאי דבר שלא ידענו עליו, הם כרתו את העצים".

 

-מה העירייה יכלה לעשות בנושא?

"יש לה קצת יותר כלים מאשר לנו יש אולי לפנות לבית המשפט, אנחנו מתנדבים, לנו אין תקציבים לעורכי דין. אנחנו יכולים להעלות את המודעות לנושא אבל לעשות משהו יותר מהותי זה כבר סיפור אחר, אין לנו כלים כאלו. ביקשנו פגישה עם ראש העיר וקיבלתי תשובה מלשכתו שנקבל תשובה תוך שלושה שבועות, אבל למרות שחלף פרק הזמן הזה עדיין לא קיבלנו התייחסות עד היום".

 

מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית ראשון לציון הביעה פעם אחר פעם את התנגדותה לכריתת עצי הברוש הוותיקים המצויים בקצה תוואי הרכבת הקלה המגיע לצפונה של העיר. נוסיף ונציין כי צוות התכנון בעירייה הציע מספר חלופות תכנון לטובת שמירת שדרת הברושים, שלצערנו לא התקבלו ונדחו על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות".

צילום: פורום הסביבה ראשון לציון
צילום: פורום הסביבה ראשון לציון
צילום: פורום הסביבה ראשון לציון

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

2 תגובות

  1. תבדקו התקשרות קבלן כריתת הברושים עם גורמים בנת"ע או בעירייה. מי נתן לקבלן הכורת את האישור . האם זה כסף קטן ?

  2. מזעזע. איך איפשרו את הכריתה המאסיבית הזאת??

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות