דף הבית / חדשות העיר ראשי / מלחמת הכשרות בראשון לציון נמשכת

מלחמת הכשרות בראשון לציון נמשכת

רונן דמארי

 

לאחרונה פרסמה המועצה הדתית בעיר מודעות ובהן "הודעה לציבור" המבשרת על ששה בתי עסק מהם הוסרה השגחתה של מחלקת הכשרות. במודעה מופיעה אזהרה בולטת: "ציבור שומרי הכשרות נדרש לוודא כי אכן העסקים שקונים מהם מצוידים בתעודה בתוקף".

תכליתה של המודעה היה הרחקת ציבור שומרי המסורת מבתי העסק ששמותיהם צוינו בה, אולם נראה כי קהל הלקוחות שלהם עשוי דווקא לגדול בקרוב. המודעה שפורסמה ברשת החברתית עוררה הדים רבים וגררה לא מעט תגובות מצד תושבים שלא ראו את הפרסום בעין טובה, הגדירו אותו כ"שיימינג" והצהירו כי ידאגו לקנות בבתי העסק המדוברים על מנת לחזק אותם.

המודעה שפורסמה ברשת החברתית עוררה הדים רבים וגררה לא מעט תגובות מצד תושבים שלא ראו את הפרסום בעין טובה, הגדירו אותו כ"שיימינג" והצהירו כי ידאגו לקנות בבתי העסק המדוברים על מנת לחזק אותם

אחת התושבות שנחשפה למודעה הביעה כך את דעתה: "מי אתם בכלל שתיכנסו לנו לצלחת? כך צריכים לנהוג כל המסעדות. שהדתיים יקימו להם מסעדות כשרות ויאכלו את האוכל שלהם".

תושב אחר ציין: "טוב לדעת, עכשיו אלך למקומות האלה יותר, כל הכבוד למסעדות ולמאפיות שהשתחררו מהם. הבעיה היא שיש מונופול על כשרות של המדינה.

מה זה יוצר? שלא באמת עושים את העבודה ויוצא שמצד אחד גם חילונים לא מרוצים וגם חרדים לא והרבה מהם לא מקבלים את ההכשרה של הרבנות.

"טוב לדעת, עכשיו אלך למקומות האלה יותר, כל הכבוד למסעדות ולמאפיות שהשתחררו מהם. הבעיה היא שיש מונופול על כשרות של המדינה"

הכשרה צריכה להיעשות בצורה מבוזרת לא ממשלתית ואז היא גם תהיה איכותית ושונה, ומותאמת לכל קהילה ורצונותיה".

תגובה חריפה נוספת הגיעה מתושב העיר שזעם על מה שהגדיר כמעשה בריוני: "אנשים שמקפידים על כשרות ידאגו לשאול בכל מסעדה אם יש להם תעודה ומי שלא שואל כנראה שזה לא בראש מעייניו. מכאן אני מסיק שכל מטרת הפוסט היא שיימינג למקומות שלא נכנעו לסחטנות, שבסופו של דבר זה פרוטקשיין בחסות הדת ולא שונה מפרוטקשיין שהעבריינים גובים מעסקים אחרים. וזאת הסיבה שאני מקפיד לאכול בעיקר במסעדות כאלה כדי למנוע את השיימינג, מה גם שאם הקיצוניים הללו היו מבינים שכל מעשה כזה רק מרחיק אנשים מהדת, כי טבעו של אדם הוא למרוד בכפייה, אם היום נותנים לאנשים את החופש שלהם, הם כנראה לבד היו מתקרבים לדת כי הדת לכשעצמה היא דבר יפה ומעניין".

 

"התעודה חשובה לשומרי כשרות"

לעומת זאת, היו גם תושבים שסברו כי המהלך של מחלקת הכשרות הינו מוצדק ומחויב המציאות. אחד התושבות הסבירה כך את השקפת עולמה: "למי ששומר כשרות התעודה מאוד חשובה! במידה ואין השגחה תהיו בטוחים שבשביל שתי שקל פחות בעל העסק יביא בשר גם לא כשר, הכול טוב ויפה לאנשים שלא שומרים, אבל אחד ששומר לא ייכנס למקום שאין תעודה זה אומר פחות לקוחות".

תושבת אחרת הוסיפה: "כאשר יש השגחה, יש משגיח כשרות אשר בודק את חומרי הגלם והמקום, כאשר אין, המסעדה תפסיד לקוחות שמקפידים לאכול במקום כשר אשר יש לו תעודה, מה שאומר העסק יפסיד נתח שוק בשביל אגרה. אני לא אוכלת במקומות לא כשרים, אבל על בשר מקפידה יותר ואוכלת רק חלק".

 

יו"ר המועצה הדתית, ישעיהו מלכא: "זו הנחייה של הרבנות הראשית לישראל – עסק שמפסיק להיות מושגח יש לפרסם אותו. אין חלילה שום פגיעה או סחיטה אלו אמירות בעלמא. המודעה באה להתריע שהציבור לא ייכשל ויאכל במקומות שאין להם כשרות"

 

אילוסטרציה

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות